Tylko dwie firmy przyszły na spotkanie w sprawie „kopciuchów”

8 listopada 2017, 14:15 Alert

Poza dwiema sieciami sprzedaży kotłów: Castoramą i Instal Konsorcjum żadna z zaproszonych przez UN Global Compact sieci sprzedaży nie zdecydowała się na spotkanie związane z zaniechaniem sprzedaży „kopciuchów”, czyli najgorszych kotłów na węgiel – pisze organizacja Polski Alarm Smogowy.


6 listopada w siedzibie UNGC odbyło się spotkanie dotyczące rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe. UN Global Compact Network Poland wraz z Polskim Alarmem Smogowym i Warszawą bez Smogu zaprosiły do dialogu przedstawicieli sklepów, hurtowni i firm sprzedających na polskim rynku urządzenia grzewcze.

Pierwszy termin spotkania wyznaczono na 12 października, jednak spośród 19 zaproszonych największych na polskim rynku podmiotów (Leroy Merlin, Castorama, Praktiker, Obi, PSB-Mrówka, Brico Marche, Grupa ABG, Grudnik, HTI BP, Sanpol, Grupa SBS, Grupa PHI, Onninen, Hydrosolar, Bims Plus, Instal Konsorcjum, Tadmar, Instalbud, Vinsar) na pierwsze zaproszenie odpowiedziały jedynie Castorama, Leroy Merlin, Hurtownie Grupy SBS oraz Instal Konsorcjum.

Zdecydowano o przesunięciu terminu spotkania na 6 listopada, co jednak nie wpłynęło na większą liczbę zainteresowanych podjęciem dyskusji. Na spotkaniu 6 listopada obecni byli jedynie przedstawiciele Castoramy oraz Instal Konsorcjum.

Na spotkaniu przedstawiciele Global Compact Network Poland, Polskiego Alarmu Smogowego i Warszawy bez Smogu rozmawiali z przedstawicielami Castoramy i Instal Konsorcjum o tym co wspólnie można przedsięwziąć, by do polskich odbiorców nie trafiały urządzenia pozaklasowe, niespełniające odpowiednich norm jakościowych i o tym jak podnieść nie tylko świadomość konsumentów, ale też sprzedających. Zarówno Castorama, jak i Instal Konsorcjum w swojej ofercie takich produktów nie posiadają. Castorama zaprezentowała swoje wewnętrzne działania, które podejmuje w tym zakresie: jak zmiana oferty sprzedażowej, odpowiednie informacje i oznaczenia na produktach, czy szkolenia dla pracowników.

Przestrzeń do rozmowy

Global Compact Network Poland jako platforma ONZ dedykowana współpracy z biznesem, wraz Polskim Alarmem Smogowym i Warszawą bez Smogu wyszły firmom naprzeciw i zdecydowały się stworzyć przestrzeń do rozmowy na tak ważny temat, który dotyczy nie tylko ich oferty sprzedażowej, ale ma bezpośredni wpływ na jakość powietrza w polskich miastach.

– Jesteśmy głęboko przekonani, że istnieje ogromna potrzeba rozmowy na temat rozporządzenia i jego stosowania i naszym zdaniem zaproszone na spotkanie podmioty są do tego właściwymi partnerami. Brak odzewu i reakcji na zaproszenie z naszej strony uznajemy za wysoce rozczarowujący w świetle deklarowanych przez firmy standardów etycznych w obszarze prowadzonej przez nie działalności biznesowej – powiedział Kamil Wyszkowski z UNGC.

Polski Alarm Smogowy