Infrastruktura elektromobilności – jak zacząć? (RELACJA)

27 kwietnia 2018, 07:15 Energia elektryczna

W listopadzie 2017 roku w Warszawie odbyła się konferencja West Meets East poświęcona elektromobilności zorganizowana przez portal Clean Technica  i Greenway Infrastructure. W czasie trzydniowego spotkania skoncentrowano się na kwestiach związanych z budową ekosystemu elektromobilności.

Ładowarka naścienna AC. Fot. ABB
Ładowarka naścienna AC. Fot. ABB

Wśród zaproszonych gości i prelegentów byli przedstawiciele międzynarodowych środowisk promujących elektryfikację transportu. Wśród nich była między innymi Kostarykanka działaczka na rzecz ochrony środowiska Monica Araya założycielka organizacji Costa Rica Limpia, Michael Warner z Fortum odpowiadający za rozwój sieci ładowania Fortum Charge&Drive, Morten Edvardsen z norweskiego Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych, Nazar Shymone – Davyda z ukraińskiego Tesla Club i Go To-U.

Efektem spotkania jest materiał zawierający wytyczne dla samorządów z Europy Środkowo – Wschodniej jak budować infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych. Nad dokumentem wraz ze specjalistami z zakresu elektromobilności pracowali także przedstawiciele EY międzynarodowej firmy doradczej. Autorami opracowania są Aaron Fishbone i Peter Badik z Greenway Infrastructure i Zachary Shahan z CleanTechnica.

Praktyczne wskazówki

Wytyczne zebrane w dokumencie dotyczą zarówno roli gmin w powstawaniu infrastruktury dla pojazdów elektrycznych, partnerstw jakie samorządy mogą zawierać by budować sieci ładowania, ale także jak mogą zarabiać dzięki elektryfikacji transportu. Są to uniwersalne wskazówki skierowane do przedstawicieli lokalnych władz krajów Europy Środkowo-Wschodniej, które mogą zastosować zarówno przedstawiciele polskich władz jak i słoweńskich czy rumuńskich.

Dyrektywa

Rozwój rynku pojazdów elektrycznych będzie w różnych krajach Europy przebiegał w różnym tempie. Dyrektywa Unii Europejskiej 2014/94 zobowiązuje kraje członkowskie do tego by opracowały polityki w zakresie wdrażania i rozwijania infrastruktury paliw alternatywnych. Polska zakończyła prace nad odpowiednią ustawą. Weszła ona w życie w lutym 2018 roku obecnie jest nowelizowana. Dokument stworzony przez, Fishbona, Badika i Shahana ma pomóc samorządom w przygotowaniu się do wyzwań jakie stawia przed władzami lokalnymi w Polsce wyżej wspomniana ustawa.

W drodze do masowego rynku

Na kilkudziesięciu stronach zgromadzono zarówno informacje o stanie obecnym rynku, powodach, dla których elektromobilność jest przez kolejne kraje wspierana, branży motoryzacyjnej, infrastrukturze ładowania, sposobach rozliczeń. Sporo uwagi poświęcono także przyszłości i ekosystemie elektromobilności. Ważnym elementem opracowania jest wskazanie w jaki sposób samorządy będą mogły dzięki elektromobilności zarabiać. Jak widać z opracowania skuteczny może być jednolity model jaki zostanie zastosowany w krajach Europy środkowo-wschodniej, które są na podobnym etapie rozwoju elektromobilności.

Smart City

Kierunek rozwoju jaki został wyznaczony miastom czyli, Smart City będzie przestrzenią, w której samochody elektryczne będą spełniać wielorakie funkcje. Począwszy od mobilnych magazynów energii po pojazdy współdzielone ograniczające korki. Będą elementem budującym bezpieczeństwo zarówno kierowców jak i pieszych. Dlatego tak ważne jest dobre przygotowanie gruntu, na którym elektromobilność będzie wzrastać.

W trosce o środowisko

W materiale zwrócono uwagę na konieczność edukowania społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z degradacją środowiska oraz możliwościom współdziałania na rzecz poprawy choćby jakości powietrza czy ograniczenia hałasu lokalnie. Wskazano też rolę wielu interesariuszy zaangażowanych w proces elektryfikacji transportu. Co za tym idzie pokazano z kim można lokalny ekosystem tworzyć.

Glosariusz

Materiał zawiera także glosariusz porządkujący zagadnienia związane z samochodami elektrycznymi i infrastrukturą niezbędną do rozwoju rynku.

Nocne ładowanie to podstawa

Co ciekawe, w dokumencie przewija się wielokrotnie teza, że podstawą infrastruktury ładowania, która będzie powstawać lokalnie ma być ta pozwalająca na długie np. nocne ładowanie. Bardziej kosztowna infrastruktura pozwalająca na ładowanie szybkie powinna powstawać tam gdzie będzie miała swoje finansowe uzasadnienie.

Obowiązki gmin

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych zakłada, że to gminy w znacznym stopniu będą zaangażowane w powstawanie infrastruktury ładowania. Najbliższe krajowe plany to budowa ogólnodostępnych puntów ładowania: sześć tysięcy tzw. wolnych i czterysta szybkich. Mają one powstać do 2020 roku.