Litewski port chce być zielony

18 września 2024, 09:00

16 września 2024 roku kontenerowiec Eco Umande, napędzany zielonym metanolem, zacumował w litewskim porcie Kłajpeda, co oznacza początek nowej ery zrównoważonego transportu morskiego w Europie. Statek należący do X-Press Feeders będzie odwiedzał port co dwa tygodnie w ramach umowy między singapurskim niezależnym przewoźnikiem a sześcioma europejskimi portami. Celem tej umowy jest przyspieszenie tworzenia zielonych korytarzy żeglugowych i dekarbonizacja sektora morskiego w Skandynawii i na Morzu Bałtyckim.

Litwa
Flaga Litwy

Algis Latakas, dyrektor generalny Portu Kłajpeda, podkreślił znaczenie tego wydarzenia. „Przybycie Eco Umande, pierwszego statku napędzanego zielonym metanolem, który będzie regularnie operował w naszym porcie, symbolizuje początek nowej ery zrównoważonej żeglugi w Porcie Kłajpeda. Jest to wielkie uznanie naszych wysiłków na rzecz osiągania celów środowiskowych i dowód na to, że jesteśmy jednym z najbardziej zaawansowanych portów w Europie,” powiedział Latakas. Dzięki tej inicjatywie, Kłajpeda dołącza do międzynarodowej sieci zielonych szlaków żeglugowych, wspólnie z portami takimi jak Rotterdam i Antwerpia.

Statek Eco Umande, o długości 148 metrów i nominalnej pojemności 1 260 TEU, został zbudowany przez New Dayang Shipbuilding na początku tego roku i przeszedł modernizację metanolową w stoczni PaxOcean w Zhoushan. Jest trzecim statkiem z podwójnym napędem we flocie X-Press Feeders, dołączając do Eco Maestro i Eco Levant. X-Press Feeders operuje ponad 100 statkami o pojemności od 700 do 7 000 TEU, a do 2026 roku planuje dostarczenie 14 statków zdolnych do pracy na zielonym metanolu.

Vaidotas Šileika, dyrektor generalny Kłajpedzkiego Terminalu Kontenerowego, wyraził zadowolenie z rosnącej liczby dużych statków towarowych napędzanych LNG oraz nowego dodatku w postaci Eco Umande. „Wszystko to dowodzi, że jako terminal towarowy jesteśmy odpowiedzialnie przygotowani do obsługi nie tylko regularnych statków, ale także ekologicznych jednostek, które aktywnie przyczyniają się do ochrony środowiska,” skomentował Šileika. Partnerstwo z X-Press Feeders oraz portami takimi jak Rotterdam pozwala na rozwijanie infrastruktury i technologii zmniejszających emisję gazów cieplarnianych, zanieczyszczenie powietrza i inne szkodliwe skutki dla środowiska, co stanowi ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonego przemysłu żeglugowego.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Nordycko-Bałtycki Korytarz Wodorowy coraz bliżej