Finmeccanica – AgustaWestland zaprezentowała bezzałogowy system powietrzny dla brytyjskiego MON

16 września 2015, 13:00 Bezpieczeństwo
aw1282-pokazy-sw-4-ruas-solo-dla

Do pokazów w locie wykorzystano platformę SW-4 RUAS Solo. Próby obejmowały symulację automatycznego lądowania na pokładzie okrętu. Pokazy pomogą Królewskiej Marynarce Wojennej w podjęciu decyzji odnośnie przyszłych morskich taktycznych Bezzałogowych Systemów Powietrznych (UAS).

Spółka Finmeccanica–AgustaWestland ogłosiła dzisiaj, że zakończyła realizację podpisanego w 2013 r. z brytyjskim Ministerstwem Obrony Narodowej kontraktu na przeprowadzenie programu RWUAS CCD (Pokaz Zdolności Operacyjnych Śmigłowcowego Bezzałogowego Systemu Powietrznego). Umowa obejmowała realizację 27 godzin lotów demonstracyjnych oraz 22 symulacje automatycznego lądowania na pokładzie okrętu przy wykorzystaniu demonstratora technologii SW-4 RUAS Solo.

aw1282-pokazy-sw-4-ruas-solo-dla

Przeprowadzone w ramach kontraktu próby w locie odbyły się na lotnisku w Llanbedr pod koniec maja 2015 r. i obejmowały demonstrację możliwości operacyjnych Śmigłowcowego Bezzałogowego Systemu Powietrznego oraz zdolności do wykonywania różnych misji, jak również symulacje lądowań na pokładzie okrętu.

•    Faza I Pokazów Zdolności Operacyjnych obejmowała start i lądowanie, zarządzanie misją, integrację systemów misji z DNA(2) Ship Combat Management System (System Zarządzania Walką) oraz symulację sytuacji awaryjnych.
•    Faza II obejmowała symulacje lądowania na pokładzie przeprowadzone przy użyciu SW-4 RUAS Solo, lądującego w trybie automatycznym na holowanej naczepie imitującej pokład fregaty.
•    Faza III obejmowała pokaz misji z zakresu bezpieczeństwa morskiego oraz patrolowania wód przybrzeżnych przy wykorzystaniu wyposażenia misyjnego zdolnego do identyfikacji wyznaczonych obiektów. Podczas pokazu śmigłowiec SW-4 RUAS Solo realizował zadania jako Bezzałogowy System Powietrzny automatycznie sterowany ze stacji naziemnej z pilotem  bezpieczeństwa na pokładzie.

Dowódca Królewskiej Marynarki Wojennej ds. Zdolności Morskich (Lotnictwo), Komandor Bow Wheaton, powiedział: „Jesteśmy zadowoleni z wyników pokazów Śmigłowcowego Bezzałogowego Systemu Powietrznego i zdobyliśmy sporą wiedzę, która pomoże nam w dokonywaniu przyszłych wyborów. Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny oferuje unikalną kombinację długotrwałości lotu i ładowności, a jednocześnie jest zdolny do startu i lądowania na relatywnie niewielkich okrętach wojennych wyposażonych w lądowisko.”

bez-nazwy-1

W ramach programu RWUAS CCD (Pokaz Zdolności Operacyjnych Śmigłowcowego Bezzałogowego Systemu Powietrznego) przeanalizowano zastosowanie różnych kategorii śmigłowcowych, które mogłyby zapewnić zdolność do realizacji założonych misji morskich. Ponadto w ramach projektu badano koncepcję systemu śmigłowcowego, który byłby w stanie zapewnić szereg działań z zakresu obrony przeciwminowej, badań hydrograficznych oraz zdolności nadzoru powietrznego, przy jednoczesnym operowaniu z okrętu wielkości fregaty.

Jako główny wykonawca umowy spółka Finmeccanica-AgustaWestland zintegrowała mający odpowiednie doświadczenie i wiedzę zespół przemysłowy, składający się z Atlas Elektronik UK
w zakresie zwalczania min, BAE Systems w zakresie systemów zarządzania walką statków na powierzchni, Pelydryn Ltd w zakresie badań hydrograficznych oraz Finmeccanica-Selex ES w zakresie wyposażenia do prowadzenia obserwacji.

SW-4 Solo RUAS/OPH (Śmigłowcowy Bezzałogowy System Powietrzny/Opcjonalnie Pilotowany Śmigłowiec), oparty o sprawdzony lekki jednosilnikowy śmigłowiec SW-4 produkcji PZL-Świdnik, został zaprojektowany do realizacji lotów bezzałogowych jak i załogowych, zapewniając użytkownikom maksymalną elastyczność operacyjną. Powstał w wyniku ścisłej współpracy między AgustaWestland i jej polską spółką, PZL-Świdnik. Bezzałogowa wersja śmigłowca SW-4 jest zdolna do wykonywania szeregu zadań, w tym misji wywiadowczych, obserwacyjnych, patrolowania, a także przewożenia ładunków. W konfiguracji pilotowanej, SW-4 może realizować różne działania, w tym transport personelu, misje obserwacyjne oraz interwencyjne. Śmigłowiec może zostać wyposażony w szeroką gamę sprzętu misyjnego, w tym systemy poszukiwania oraz komunikacyjno-wywiadowcze.

W 2014 r. spółka Finmeccanica – AgustaWestland zakończyła pokaz swojego Śmigłowcowego Bezzałogowego Systemu Powietrznego/Opcjonalnie Pilotowanego Śmigłowca (RUAS/OPH) dla włoskiego Ministerstwa Obrony Narodowej. Próby przeprowadzono w celu dokonania oceny technologii bezzałogowych wiropłatów oraz ich potencjału do zapewnienia lepszych zdolności operacyjnych włoskich sił zbrojnych w przyszłości.

Ostatnio śmigłowiec SW-4 Solo doskonale spisał się podczas ćwiczeń „Italian Blade” przeprowadzonych przez Europejską Agencję Obrony, demonstrując znakomite zdolności w zakresie realizacji misji ISTAR (Intelligence, surveillance, target acquisition, and reconnaissance – wywiad, nadzór, kierowanie ogniem, namierzanie celu oraz rozpoznanie) oraz potwierdzając możliwość współpracy między platformami załogowymi i bezzałogowymi i przesyłania danych.

Zakończone sukcesem pokazy potwierdziły specjalistyczną wiedzę i znaczące doświadczenie Finmeccanica-AgustaWestland w dziedzinie bezzałogowych wiropłatów, które mogą zapewnić lepsze zdolności operacyjne podczas realizacji szerokiego zakresu misji.

Źródło: AgustaWestland