Francuzi szukają pieniędzy na rosyjski gazoport

8 października 2015, 13:44 Alert

(Piotr Stępiński)

Złoża jamalskie

Francuska spółka naftowo-gazowa Total prowadzi rozmowy z japońskim Państwowym Bankiem Współpracy Międzynarodowej oraz innymi bankami w sprawie finansowania projektu budowy na północy Rosji centrum przetwórstwa skroplonego gazu ziemnego Jamał LNG. O tym w wywiadzie dla Nikkei powiedział dyrektor generalny spółki Patrick Pouyanne.

– Myślę, że w przeciągu kilku miesięcy możemy otrzymać japońskie finansowanie – powiedział Pouyanne zauważając, że z powodu spadków cen ropy Total obecnie prowadzi politykę zmniejszenia inwestycji oraz cięcia kosztów. W 2015 roku inwestycje kapitałowe będą zredukowane do 23-24 mld dolarów. W 2013 roku wynosiły one 28 mld dolarów.

Warto przypomnieć, że 23 września podczas konferencji prasowej w Londynie dyrektor finansowy Totalu Patrick de la Chevardiere stwierdził, że francuska spółka wraz z partnerami planują zainwestować w projekt Jamał LNG ok. 20 mld dolarów. Lwią część wspomnianej kwoty zapewnią chińskie banki – 12 mld dolarów. Natomiast 3 mld dolarów mają pochodzić od tego rodzaju instytucji w Rosji. Pozostała część ma zostać pozyskana od banków międzynarodowych.

Wcześniej informowano, że rada nadzorcza Wniesznoekonombanku rozważa kwestię udzielenia gwarancji pożyczkowej na kwotę 3 mld dolarów na realizację projektu Jamał LNG. W połowie maja media informowały o tym, że prezes Novateku Leonid Michelson zwrócił się do rosyjskiego prezydenta z prośbą o udzielenie wartej 3 mld dolarów gwarancji kredytowej.

Ważnym wsparciem dla realizacji projektu może okazać się przekazanie kolejnej transzy środków z Funduszu Bogactwa Narodowego. Jak informował 5 października BiznesAlert.pl, rosyjskie ministerstwo rozwoju gospodarczego uzgodniło warunki dla wydania projektowi Jamał LNG wspomnianych środków w wysokości 75 mld rubli.

Projekt Jamał LNG przewiduje budowę terminala LNG o przepustowości 16,5 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie w oparciu o bazę surowcową zlokalizowaną na złożu Południowe Tambejskoje. Całkowity koszt projektu wynosi 26,9 mld dolarów. Oczekuje się, że pierwszy etap budowy terminala zostanie zakończony w 2017 roku.

Planowane są w sumie trzy etapy inwestycji. Projekt jest realizowany przez Novatek razem z francuskim Totalem oraz chińskim CNPC gdzie Rosjanie posiadają 60 procent udziału a pozostałe spółki odpowiednio po 20 procent. W ramach projektu uzgodniono sprzedaż skroplonego gazu ziemnego (LNG) dla hiszpańskiej spółki Gas Natural (2,5 mln ton rocznie), CNPC (3 mln ton rocznie), Total (4 mln ton), Novatek Gas & Power (2,86 mln ton rocznie) oraz Gazprom Marketing & Trading (3 mln ton rocznie).

Warto odnotować fakt, że 3 września podczas wizyty rosyjskiego prezydenta Władimira Putina w Chinach przedstawiciele Novateku oraz Funduszu Jedwabnego Szlaku (FJS) podpisali ramową umowę o zakupie 9,9 procent udziałów w projekcie Jamał LNG . Dzięki temu FJS będzie uczestniczył w swoim pierwszym projekcie w sektorze naftowo-gazowym.

Więcej: Problemy Jamał LNG czyli Gazprom skazany na gazociągi