Polska brama na gaz spoza Rosji ma nadzór inwestorski
– Za nadzór inwestorski, przyrodniczy i zarządzanie budowę gazociągu Gdańsk-Kolnik będzie odpowiadała firma ECM Group Polska. To samo zadanie dla gazociągów Gustorzyn-Wicko na odcinkach Gustorzyn-Gardeja i Gardeja-Kolnik przypadło firmie MGGP. Łączna maksymalna wartość obu umów wynosi ponad 15 milionów złotych netto – poinformował Gaz-System.
Przyłączenie do krajowego systemu przesyłowego gazu terminala FSRU w Gdańsku wymaga budowy około 250 km nowych odcinków gazociągów na lądzie.
Drugi polski terminal LNG będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości około trzech kilometrów od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Z niej gaz będzie przesyłany, przez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej.
Terminal ma zacząć działać w 2028 roku. W kwietniu 2024 roku Gaz-System podpisał umowę czarteru jednostki FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines. Zdolności regazyfikacyjne mają wynieść 6,1 miliardów metrów sześciennych gazu. 100 procent przepustowości na 15 lat zarezerwował Orlen.
Należący w 100 procentach do Skarbu Państwa Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminala LNG w Świnoujściu.
Polska Agencja Prasowa / Marcin Karwowski