Energetyka i klimat na Impact’21 (NA ŻYWO)

12 maja 2021, 16:45 Energetyka

Zapraszamy na relację na żywo z konferencji Impact’21, podczas której przekazujemy Państwu informacje i cytaty na tematy związane z energetyką i polityką klimatyczną. Materiał jest aktualizowany na bieżąco.

Panel "Jak zorganizować transport po pandemii? Jak praktycznie napędzać nowy transport?" na Impact'21. Fot. BiznesAlert.pl
Panel "Jak zorganizować transport po pandemii? Jak praktycznie napędzać nowy transport?" na Impact'21. Fot. BiznesAlert.pl

16:55

Dziękujemy za śledzenie dzisiejszej relacji i zapraszamy na kolejne relacje na żywo.

Jak zorganizować transport po pandemii?

16:50

– Polska jest dzisiaj 3. w Unii Europejskiej i 5. na świecie pod względem produkcji tzw. szarego wodoru. Chcielibyśmy rozwijać wodór w technologiach zero- i niskoemisyjnych, nie tylko z OZE. To wszystko ma służyć temu, byśmy za kilka lat dysponowali dużymi ilościami zielonego wodoru, na potrzeby transportu, ale też energetyki, ciepłownictwa i w przemyśle ciężkim – powiedział Ireneusz Zyska.

16:45

– Razem z NCBR i NFOŚiGW, ministerstwo klimatu i środowiska pracuje nad programami, by tworzyć dobre prawo dla rozwoju niskoemisyjnego. W tym roku mamy zamiar znowelizować ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, by stworzyć strefy czystego transportu i ułatwić inwestycje w infrastrukturę ładowania pojazdów. Mamy strategię wodorową, pracujemy nad prawem wodorowym, które wprowadzi nowe regulacje z obszaru zastosowania wodoru w różnych sektorach gospodarki, w tym transportu, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa w korzystaniu ze stacji tankowania wodoru, w domowych instalacjach i w przemyśle  – powiedział pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska.

16:35

– Lotos współpracuje z administracją centralną i z samorządami m.in. Wejherowa, Tczewa i Gdyni w obszarze wodoru. Chcemy, by transport był jak najczystszy, a nasza współpraca była jak najbardziej pozytywna – powiedziała Sylwia Pawlak z Grupy Lotos.

16:25

– Grupa Lotos bardzo mocno inwestuje w paliwa alternatywne. Są one w naszej strategii do 2022 roku i w naszej strategicznej agendzie badawczej. Inwestujemy w elektromobilność, np. w Niebieski Szlak. Inwestujemy również w wodór, tu przykładem jest projekt Pure H2, w ramach którego wybudujemy dwie stacje ładowania wodoru, w Warszawie i w Gdańsku. Mamy nadzieję, że będzie to zielony wodór – powiedziała Sylwia Pawlak z Grupy Lotos.

15:45

O 16.20 zapraszamy na panel „Jak zorganizować transport po pandemii? Jak praktycznie napędzać nowy transport?”

Jak pozyskiwać wodór z offshore?

15:15

– Widzimy na rynku niewielki popyt ze strony transportu drogowego, przede wszystkim ciężkim pojazdom. W przyszłości warto będzie postawić pytanie jak wodór jako paliwo poradzi sobie w elektroenergetyce i ciepłownictwie, konkuruje z biometanem. Będzie tu miał miejsce wielki wyścig technologiczny. Żeby pokryć zapotrzebowanie Polski na wodór, trzeba byłoby zbudować około 180 GW mocy w OZE, a obecnie mamy 12 GW – powiedziała Joanna Maćkowiak-Pandera.

15:00

– Trzeba wybrać najlepszy kolor wodoru. Moim zdaniem najbardziej korzystny dla Polski byłby zielony wodór. Będziemy potrzebowali do tego wiele mocy w OZE, ale jest to szczególnie ważne w kontekście osiągnięcia neutralności klimatycznej – powiedziała Joanna Maćkowiak-Pandera, prezes Forum Energii.

14:10

O 14.50 zapraszamy na panel „Po co nam zielony wodór? Co może zmienić produkcja wodoru z energii wytworzonej w offshore’owych farmach wiatrowych?”

Jak kształtować rynek, aby inwestycje w offshore były opłacalne i stabilne, a cena energii konkurencyjna?

14:00

W transformacji energetycznej technologie będą nas zaskakiwać – mówił w środę podczas wydarzenia minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Wskazał, że coś podobnego wydarzyło się w Polsce w obszarze fotowoltaiki. Jak zaznaczył Kurtyka budowanie neutralności energetycznej na skróty, czyli przerzucenie wszystkich emisyjnych elementów produkcji na zewnątrz, będzie miało swoje długofalowe konsekwencje dla przemysłu i dla miejsc pracy. – Wydaje mi się, że nie o taki model jako Europejczycy powinniśmy się starać, tylko raczej taki który będzie inspiracją, w którym domkniemy ten model biznesowy, żeby on był bardziej atrakcyjny niż obecne technologie kopalne – powiedział.

Jak sfinansować transformację energetyczną?

13:20

– Patrzymy na transformację energetyczną również pod kątem kapitału. Słuchamy rynku i widzimy, że bardzo niewiele mamy inwestycji na tzw. rynku growth. Większość projektów, które dostają od nas kapitał, są w bardzo wczesnej fazie – powiedziała Małgorzata Walczak z PFR Ventures.

13:15

– Na transformacji energetycznej skorzystają polscy producenci sprzętu, deweloperzy, inwestorzy, samorządy i start-upy, ale i sami Polacy, którzy mogą oddychać czystym powietrzem i zadbać o środowisko naturalne – powiedział Bartłomiej Pawlak z Polskiego Funduszu Rozwoju. Zwrócił także uwagę na to, by maksymalnie zwiększyć udział polskich firm w łańcuchu wartości.

– Cztery główne filary programu PFR Green Hub to inwestycje bezpośrednie, inwestycje samorządowe, inwestycje pośrednie i zielony ekosystem innowacji – dodał Pawlak.