Indie dzierżawią gazowce pod dostawy gazu łupkowego z USA

22 września 2015, 12:00 Alert

(Energy Sector News in India/BiznesAlert.pl/Piotr Stępiński)

Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons
Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons

Największa indyjska spółka gazowa GAIL ponownie ogłosiła przetarg na dzierżawę dziewięciu statków służących do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Przetarg został podzielony na trzy części. Każda z nich dotyczy trzech statków, z czego jeden z każdej musi być zbudowany w indyjskiej stoczni.

Po przedłużeniu w lutym terminu przetargu GAIL zgromadził zaledwie 7 mld dolarów dla wydzierżawienia dziewięciu gazowców służących dla transportu gazu ze Stanów Zjednoczonych z zastrzeżeniem, że trzy z nich zostaną zbudowane w Indiach. Jednakże do tej pory żadna z zagranicznych stoczni nie chciała podzielić się technologią do budowy gazowców LNG. Obecnie po przeprowadzeniu rozmów koreański Samsung Heavy Industries, Hyundai Heavy Industries, Deawoo Shipbuilding & Marine Engineering zgodziły się współpracować z indyjskim Cochin Shipyard, L&T Shipbuilding oraz Pipapav Shipyard. Współpraca technologiczna jest konieczna ponieważ żadna z indyjskich stoczni nie budowała statku tego typu.

Po tym wszystkim GAIL ponownie ogłosiła przetarg na dzierżawę dziewięciu okrętów. W dokumentacji nowego przetargu zakłada się, że indyjskie stocznie powinny posiadać 5-13 procent udziałów w każdym ze wspomnianych gazowców. Pierwotnie ten warunek się nie pojawił. Przy czym sam GAIL otrzyma do 10 procent udziałów w każdym z okrętów a państwowa spółka stoczniowa Shipping Corporation of India, która operuje flotą zarówno na liniach wewnętrznych jak i międzynarodowych będzie miało prawo do 26 procent udziałów.

GAIL planuje, że okręty będą wydzierżawione na okres 18 lat. Przy czym zagraniczne stocznie powinny dostarczyć statki w terminie do 31 maja 2019 roku a te które zostaną zbudowane w indyjskich stoczniach powinny być dostarczone między 1 czerwca 2022 roku a 30 czerwca 2023 roku.

Należy przypomnieć, że w sierpniu 2014 roku GAIL ogłosił międzynarodowy przetarg na wydzierżawienie dziewięciu wybudowanych statków służących dla transportu ze USA do 5,8 mln ton LNG rocznie. Zgodnie z jego warunkami trzy statki powinny zostać wybudowane w Indiach. Jednakże został on zakończony bez rozstrzygnięcia ze względu na brak zainteresowania ze strony spółek zagranicznych, które nie chciały angażować się w produkcję w Indiach a tym bardziej podzielić się technologią z miejscowymi firmami. Z początku przetargu zostało przełożony na okres od 30 października do 4 grudnia 2014 roku a następnie z 6 stycznia do 17 lutego 2015 roku. Po tym przetarg został całkowicie anulowany.

Warto wspomnieć, że obecnie Indie importują do 75 procent swojego zapotrzebowanie na energię. W szczególności Delhi są zainteresowane importem skroplonego gazu ziemnego (LNG) z Iranu.

Więcej: Indie chcą kupować LNG od Iranu
Ponadto, jak informował 30 lipca BiznesAlert.pl, powołując się na portal Hydrocarbons Technology, w celu zapewnienia surowca dla swoich rosnących potrzeb Indie zamierzają wskrzesić wart 7 mld dolarów projekt gazociągu Mir, biegnącego z Iranu poprzez terytorium Pakistanu. Decyzja jest efektem niedawno podpisanego porozumienia jądrowego pomiędzy Iranem oraz tzw. ,,szóstką” międzynarodowych negocjatorów, zgodnie z którym Teheran otworzy dostęp do swoich obiektów jądrowych w zamian za zniesienie sankcji na eksport surowców energetycznych.