InfrastrukturaKolejeWszystko

Karnowski: PKP Cargo przeprowadzi ofertę publiczną swoich akcji

– Planujemy zaoferować inwestorom akcje Spółki o unikatowym equity story. PKP Cargo może być pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym z Unii Europejskiej, który zadebiutuje na giełdzie. Inwestorzy będą mieć możliwość włączenia do swoich portfeli Spółki, która jest liderem na jednym
z największych rynków w Europie charakteryzującym się dalszym potencjałem wzrostu. Sprzyja temu strategiczne położenie, gdzie krzyżuje się wiele szlaków kolejowych, a także planowane są znaczące modernizacje infrastruktury kolejowej – komentuje Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP S.A.

PKP CARGO S.A. („PKP CARGO”, „Spółka” oraz wspólnie ze spółkami zależnymi „Grupa”), największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej, ogłosił dziś, że PKP S.A. („Akcjonariusz Sprzedający”) – zamierza przeprowadzić ofertę publiczną akcji PKP CARGO („Oferta”) i ubiegać się o dopuszczenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Spółka informuje także, że 25 lipca 2013 r. złożyła prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego. Obecnie trwają prace nad jego zatwierdzeniem.

O PKP CARGO

PKP CARGO jest obecnie liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce (wg danych Urzędu Transportu Kolejowego – UTK) i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej (wg danych Eurostat).
W 2012 r. udział Grupy w polskim rynku wyniósł 60,3% pod względem pracy przewozowej
oraz 50,5% pod względem przewiezionej masy (wg danych UTK). W ubiegłbym roku Grupa PKP CARGO obsłużyła 8,5% łącznej pracy przewozowej w Unii Europejskiej (wg danych Eurostat i Spółki).

Działalność Grupy obejmuje szeroki zakres usług kolejowego transportu towarów. Spółka koncentruje się na rynku polskim, którym jest drugim rynkiem pod względem wielkości w Unii Europejskiej, położonym strategicznie, gdzie krzyżują się kluczowe na naszym kontynencie szlaki kolejowe. Ponadto, Grupa poszerza zasięg geograficzny swojej działalności, korzystając z możliwości wynikających z liberalizacji europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych. Obecnie, Spółka posiada stosowne zezwolenia umożliwiające świadczenie samodzielnych usług transportowych na Słowacji, w Czechach, Niemczech, Austrii, Belgii i na Węgrzech. Obecnie PKP CARGO ubiega się także o certyfikat bezpieczeństwa uprawniający do samodzielnych przewozów na terenie Holandii.

Podstawowym ładunkiem przewożonym przez Spółkę jest węgiel kamienny. Na kolejnych pozycjach znajdują się kruszywa i materiały budowlane, metale i rudy, produkty chemiczne oraz ładunki intermodalne. W 2012 roku Grupa przetransportowała 116,7 milionów ton ładunków, a praca przewozowa wykonana w Polsce wyniosła 29,6 miliarda tkm[1].

Celami strategicznymi PKP CARGO są: poprawa efektywności operacyjnej w celu utrzymania kosztów pod kontrolą, utrzymanie pozycji lidera w Polsce, rozwijanie działalności
w rosnących i atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce (przede wszystkim przewozy intermodalne oraz produkty petrochemiczne), a także rozwijanie działalności na rynkach zagranicznych.

Znacząca skala działalności, silna pozycja rynkowa i stale poprawiana efektywność pozwalają Grupie PKP CARGO generować dobre wyniki finansowe. W 2012 roku Spółka wypracowała 766,8 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację i odpisy aktualizujące) oraz 267,4 mln zł zysku netto przy przychodach sięgających blisko 5,2 mld zł.

Wybrane dane ze skonsolidowanych sprawozdań finansowych Grupy

 

Wybrane dane finansowe* (w mln zł)

2010

2011

2012

I poł. 2012

I poł. 2013

Przychody z działalności operacyjnej

4.779

5.577

5.173

2.523

2.291

EBITDA[2]

563,4

927,6

766,8

393,4

312,3

Zysk netto

31,6

411,6

267,4

136,6

76,8

 

*Przygotowane według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).

PKP CARGO w swojej obecnej formie prawnej powstało w 2001 roku w ramach procesu restrukturyzacji PKP S.A., która jest właścicielem 100 proc. akcji Spółki.

 

Oferta publiczna

Dom Maklerski PKO Banku Polskiego, Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley & Co. International pełnią funkcję Globalnych Koordynatorów oraz Współzarządzających Księgą Popytu. Dodatkowo Dom Maklerski PKO Banku Polskiego pełni funkcję Oferującego. Rolę Współzarządzających Księgą Popytu pełnią także Ipopema Securities, Raiffeisen Centrobank AG i UniCredit. Krajowymi Współprowadzącymi Księgę Popytu są Dom Inwestycyjny Investors oraz Mercurius Dom Maklerski.

Planowana oferta oraz dopuszczenie i wprowadzenie akcji do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., są uzależnione od uzyskania wszystkich niezbędnych zezwoleń, w tym również stosownych decyzji udzielonych przez Komisję Nadzoru Finansowego, decyzji w zakresie rejestracji akcji Spółki w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S.A. oraz dopuszczenia i wprowadzenia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Zgodnie z założeniami, planowana Oferta ma być skierowana do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w Polsce oraz kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych („QIB”) w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z Przepisem 144A wydanym na podstawie amerykańskiej ustawy o papierach wartościowych z 1933 r. (U.S. Securities Act) oraz do innych inwestorów instytucjonalnych poza Stanami Zjednoczonymi Ameryki (z wyłączeniem Polski) zgodnie z Regulacją S wydaną na podstawie U.S. Securities Act.

Zgodnie z zawartym porozumieniem, pracownicy PKP CARGO otrzymają akcje Spółki objęte dwuletnią blokadą sprzedaży. Szczegółowe informacje na temat akcji pracowniczych będą dostępne w prospekcie emisyjnym.

Po zakończeniu Oferty (po uwzględnieniu rozwodnienia wynikającego z emisji akcji dla pracowników, zgodnie z podpisanym Paktem Gwarancji Pracowniczych), PKP S.A. pozostanie większościowym akcjonariuszem z udziałem powyżej 50%.

Przeprowadzenie Oferty planowane jest na IV kwartał 2013 roku, zależnie od warunków rynkowych.



[1] Jednostka miary pracy przewozowej wykonanej przez środek transportu towarowego, określająca przewiezienie jednej tony towarów na odległość jednego kilometra

[2] Niezbadany, obliczony jako suma zysku na działalności operacyjnej oraz amortyzacji i odpisów aktualizujących.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X