Klimkiewicz: Nieprawidłowe przetargi – zła ustawa o zamówieniach publicznych

18 kwietnia 2014, 13:07 Koleje

Funkcjonariusze Delegatury Stołecznej ABW zatrzymali 9 osób w sprawie tzw. zmowy przetargowej dotyczącej dostawy podkładów kolejowych wartych ponad 120 mln zł. ABW w ramach działań operacyjnych zgromadziła wiedzę i zebrano dowody, które następnie przedłożono w Prokuraturze Apelacyjnej w Warszawie. Prokuratura na tej podstawie wszczęła śledztwo.

– Zaszedł tu przypadek szczególny. Zaszło podejrzenie popełnienia przestępstwa. Trudno – nie znając szczegółowych okoliczności sprawy – o konkretny komentarz. Jeśli chodzi o same przetarg, to przyczyną dużej skali zła w ich przeprowadzaniu jest zła, obowiązująca ustawa o zamówieniach publicznych – uważa Henryk Klimkiewicz – prezes zarządu ZDG TOR, przewodniczący Forum Kolejowego – Railway Business Forum.

 

Jego zdaniem w grę wchodzi też czynnik ludzki: ludzie są tylko ludzie są tylko ludźmi i czasem popełniają przestępstwa.: naruszają prawo, działają w sposób przestępczy.

– Lecz dla mnie punktem wyjścia jest fakt, że procesy przetargów publicznych przeprowadzane są w naszym kraju niesprawnie, niewłaściwie – mówi dalej Klimkiewicz. – Sprawa nie dotyczy tylko PKP PLK. Podobne zdarzenia, co z przetargiem na dostawy podkładów kolejowych, miały także miejsce w zamówieniach na roboty drogowe. Przypomnijmy choćby sprawę przetargu na budowę autostrady A2.

Jest tam niezakończona sprawa, z posądzeniem o zmowę cenową przedsiębiorców drogowych. Są to wszystko przykłady nieprawidłowego funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce.

– Jednak w mojej ocenie to zła ustawa o zamówieniach publicznych sprzyja tego typu zdarzeniom, jakie miały miejsce w przypadku grudniowego przetargu PKP PLK.