KOBiZE: Rozwiązania Fit For 55 mogą podnieść ceny uprawnień do emisji CO2

2 lutego 2022, 10:15 Alert

Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) zaprezentował analizę pt. „Reform of the Market Stability Reserve (MSR) in the Fit for 55 package”, w której autorzy podejmują próbę określenia roli rezerwy stabilności rynkowej w kontekście rosnących ambicji klimatycznych Unii Europejskiej. – Największy wpływ na ograniczenie podaży i wzrost ceny uprawnień do emisji CO2 do 2030 roku może mieć podwyższenie liniowego współczynnika redukcji (LRF) i jednorazowa korekta limitu uprawnień (tzw. rebasing), które są jednymi z kluczowych elementów pakietu Fit for 55 – czytamy.

fot. Wiktor Dabkowski, flickr.com/bankenverband (CC BY-ND 2.0)

Autorzy analizy zbadali zależności między funkcjonowaniem MSR (z różnymi wariantami zmian w rezerwie) a planowanymi zmianami w EU ETS zaproponowanymi przez Komisję Europejską w ramach pakietu Fit for 55. Ich zdaniem, reformę MSR i EU ETS należy analizować łącznie, gdyż oba te mechanizmy mają niebagatelny wpływ na bilans rynkowy (m.in. liczbę uprawnień EUA dostępnych na rynku), trajektorię emisji, czy kształtowanie się cen EUA do 2030 roku.

Eksperci KOBiZE piszą, że największy wpływ na ograniczenie podaży i wzrost ceny uprawnień EUA w EU ETS do 2030 roku może mieć podwyższenie liniowego współczynnika redukcji (LRF) z 2,2 procent na 4,2 procent wraz z jednorazową korektą limitu uprawnień (tzw. rebasing).

W analizie czytamy, że przedłużenie działania 24-procentowego współczynnika intake rate do 2030 roku będzie skutkować znacznie szybszym ograniczaniem podaży uprawnień na rynku poprzez zwiększenie transferów EUA do MSR i przyspieszenie redukcji emisji do 2025 roku. – W połączeniu ze wzmocnionym LRF i rebasingiem w 2024 roku oznaczałoby to wyjątkowo ograniczoną podaż w 2025 roku, co może się przełożyć na wyższą cenę EUA w 2025 roku (76 euro). Gdy jednak nadwyżka znajdzie się pomiędzy nowym progiem wprowadzonymi w pakiecie Fit for 55 (1096-833 mln), poziom intake rate powinien spaść poniżej 24% łagodząc ścieżkę wzrostu cen EUA do 2030 roku – piszą autorzy.

– We wszystkich scenariuszach z MSR, UE spełnia cel na 2030 rok (61 procent redukcji w 2030 roku w porównaniu z 2005 roku) i znacząco redukuje nadwyżkę uprawnień w pobliżu górnego progu MSR (eliminując historyczną nadwyżkę). W scenariuszu bez rezerwy MSR, UE jest bliska osiągnięcia celu redukcyjnego do 2030 roku (brakuje kilku p.p.) – czytamy we wnioskach.

Zdaniem KOBiZE, utrzymanie poziomu intake rate na poziomie 12 procent do 2030 roku złagodziłoby efekt ograniczenia podaży poprzez zmniejszenie transferów EUA do MSR i zapobiegłoby wyższym cenom EUA. Zwiększenie poziomu intake rate do 24 procent do 2030 roku nie byłoby konieczne, w szczególności biorąc pod uwagę, że cel redukcji na 2030 rok zostałby w tym przypadku osiągnięty – czytamy.

– Wdrożenie pakietu „Fit for 55″ zgodnie z propozycją KE mogłoby spowodować wzrost ceny uprawnień EUA do ok. 130 euro w 2030 roku (w scenariuszu średnich cen). W zależności od parametrów potrzeb hedgingowych (odzwierciedlających zachowania uczestników EU ETS) ceny EUA mogą być jeszcze wyższe i osiągnąć wartości nawet 200 euro w najbardziej ekstremalnym scenariuszu cenowym Fit for 55 (scenariusz wysokich cen) – piszą eksperci.

Z przeprowadzonej analizy wynika, że zmiana górnego progu MSR (tj. 833 mln) ma istotne znaczenie dla uzyskanych wyników. – Obniżenie progu górnego z 883 mln do 600 mln skutkuje osiągnięciem najwyższego poziomu redukcji emisji we wszystkich scenariuszach, kosztem mniejszej liczby uprawnień dostępnych w puli aukcyjnej, większej liczby umarzanych uprawnień w MSR i ekstremalnie wysokich cen EUA (ok. 250 euro w 2030 roku) – czytamy.

Treść analizy KOBiZE można znaleźć tutaj.

KOBiZE/Jędrzej Stachura

Guibourgé-Czetwertyński: Fit for 55 wydaje się nie odpowiadać na wyzwania społeczne