Kogut: Prywatyzacja kolejnych spółek z Grupy PKP to błędny kierunek

8 października 2014, 09:05 Infrastruktura

Ogłoszenia zachęcające inwestorów do zakupu akcji TK Telekom i PKP Energetyka zostaną opublikowane najpóźniej za dwa miesiące, poinformował „Puls Biznesu” dyr. zarządzający ds. prywatyzacji i nadzoru właścicielskiego w PKP Jacek Leonkiewicz. Według niego, bliżej prywatyzacji jest również PKP Intercity oraz PKP Informatyka.

– Według mnie zapowiedź prywatyzacji kolejnych spółek z Grupy PKP to błędny kierunek działania tej firmy. W ten sposób bowiem rozsprzedaje się majątek narodowy – przekonuje w rozmowie z naszym portalem senator Stanisław Kogut (PiS), b. Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, wiceprzewodniczący senackiej komisji gospodarki narodowej.

Senator przypomina, że niegdyś wokół kolei budowały się miasta i wsie, a obecnie w związku z upadaniem kolei następuje degradacja miast i wsi. Jego zdaniem pieniądze z prywatyzacji będą zapewne potrzebne dla kolegów z kierownictwa kolei na wyższe pensje.

– Świadczy o tym szeroko opisywana przez media sprawa półmilionowej odprawy dla obecnej minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, która została jej przyznana, tylko dlatego, że przed upływem kadencji zakończyła swoją pracę w zarządzie PKP SA – mówi dalej sen. Kogut. – A pieniądze zwróciła tylko wyniku medialnego szumu wokół tej sprawy. Nikt zresztą nie mówi, że realnie nie oddała jeszcze prawie 240 tys. zł. Z 510 tys. zł na konto wybranego przez nią stowarzyszenia wpłynie bowiem tylko ok. 274 tys. zł. Bowiem owe niecałe 240 tys. zł zasili budżet państwa jako podatek od przekazanej odprawy, które muszą zapłacić i pani minister, i obdarowane stowarzyszenie.

Zdaniem Stanisława Koguta oddłużenie kolei to błędne koło. Przy tym szczególnie ważne jest, że w grę wchodzi w tym przypadku sprzedaż spółek związanych z infrastrukturą kolejową i zapewnieniem bezpieczeństwa pasażerów i przewożonych towarów, która może być w wyniku sprzedaży zagrożona.

– Przecież nawet w Wlk. Brytanii, gdy, po sprywatyzowaniu narodowego przewoźnika tego kraju, okazało się, że wydarzyło się kilka poważnych wypadków, Tony Blair dokonał renacjonalizacji części firmy odpowiedzialnej za prawidłowe działanie infrastruktury kolejowej – przypomina senator.

– Zresztą była już podjęta u nas próba prywatyzacji TK Telekom. Powstała nawet krótka lista potencjalnych nabywców, a później okazało się, że jednak żaden z nich nie spełnia warunków prawidłowego sprywatyzowania tej spółki – kończy senator.