font_preload
PL / EN
Alert 14 sierpnia, 2018 godz. 11:15   
REDAKCJA

Odbudowa torów z Możejek na Łotwę do końca 2019 roku

Tory kolejowe

Do końca 2019 roku Koleje Litewskie (Lietuvos geležinkeliai) zakończą odbudowę torów kolejowych na odcinku Możejki-Renge. Prace mają kosztować 10 mln euro. Zdaniem litewskiego ministra transportu i komunikacji konflikt z Orlen Lietuva jest konsekwencją zbyt agresywnego zachowania poprzedniego kierownictwa Kolei Litewskich. Dzisiaj spółki podpisały umowę o współpracę w zakresie przewozu paliw.

W 2008 roku Litwa zdemontowała 19 km połączenia kolejowego Możejki-Renge. Od tego czasu Orlen Lietuva jest zmuszony do transportu swoich produktów dłuższą, liczącą 150 km trasą kolejową. W wyniku rozebrania szyn Litwa uniemożliwiła dostawy kolejowe na Łotwę, ograniczając tym samym konkurencję. W rezultacie w październiku 2017 roku Bruksela nałożyła na Koleje Litewskie prawie 27,87 mln euro kary, którą wpłaciły na początku stycznia.

W rozmowie z radiem LRT litewski minister transportu i komunikacji Rokas Masiulis stwierdził, że złe relacje między Orlen Lietuva i Kolejami Litewskimi wpływały również na stosunki między Polską a Litwą. – Po rozwiązaniu konfliktu z Orlen Lietuva powróciliśmy do normalnych relacji biznesowych. Pojawiły się różne okoliczności, które pozwoliły na poprawę stosunków z Polską. To był poważny konflikt – powiedział.

Polityk poinformował również, że Koleje Litewskie zapłaciły nałożoną przez Komisję Europejską grzywnę. Spółka postanowiła się od niej odwołać. W przypadku gdy sąd przyzna racje Kolejom wówczas pieniądze wrócą do kasy litewskich kolei.

Zdaniem Masiulisa konflikt był spowodowany zbyt agresywnym zachowaniem poprzedniego kierownictwa Kolei Litewskich. – Jeżeli kierownictwo miało mocne argumenty uzasadniające potrzebę zburzenia tych torów to powinno je przedstawić a nie przystępować do rozbiórki – powiedział.

Jednocześnie rozmówca radia LRT odniósł się do argumentacji Orlenu, który zarzucał, że rozbiórka torów do Możejek utrudniała konkurencję. – W rzeczywistości była możliwość dostaw na Łotwę. Kilka połączeń z Łotwą funkcjonowało, ale nie były one w pełni wykorzystywane. To jest nasz główny argument. Nie kontynuujemy agresywnych i złych działań, ale nie można powiedzieć, że nie było możliwości dostaw na Łotwę – mówił Litwin.

Orlen intensyfikuje współpracę z Kolejami Litewskimi

14 sierpnia br. szefowie obu spółek: Daniel Obajtek i Mantas Bartuska podpisali porozumienie o rozszerzeniu współpracy. Zainaugurowano odbudowę torów na trasie Możejki – Renge. W wydarzeniu wziął także udział Minister Transportu Litwy, Rokas Masiulis.

Zgodnie z podpisanym w Możejkach porozumieniem o współpracy, ORLEN Lietuva, litewska spółka z Grupy ORLEN zadeklarowała dalsze korzystanie z usług Kolei Litewskich. Jednocześnie podjęto zobowiązanie rozszerzenia kooperacji o przewóz produktów w kierunku granicy z Polską. Transport produktów ORLEN Lietuva na tej trasie wzrośnie o kilkaset tysięcy ton z obecnie dostarczanych 600 tys. ton. Dzięki temu zwiększy się elastyczność operacyjna Grupy ORLEN i bezpieczeństwo paliwowe w regionie państw bałtyckich i Polski.

ORLEN Lietuva to strategiczna spółka dla całego regionu. Aby wykorzystać swój potencjał potrzebuje dalszego rozwoju. Dzisiejsze decyzje i deklaracje dotyczące poszerzania współpracy to potwierdzenie, że mamy spójną wizję dla przyszłości Możejek. Dobra współpraca między PKN ORLEN i jego litewskimi partnerami powinna przełożyć się na korzyści biznesowe dla wszystkich stron – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. Jednocześnie podkreślił, że obecne, dobre stosunki między firmami to odzwierciedlenie relacji, jakie łączą Polskę i Litwę. – W biznesie ważne jest również sprzyjające otoczenie. My uzyskaliśmy bardzo duże wsparcie, dzięki otwartemu, pełnemu zrozumienia podejściu Panów Premierów: Mateusza Morawieckiego i Sauliusa Skvernelisa.

Dzisiejsze porozumienie to nasz wspólny sukces. Dla Kolei Litewskich oznacza ono gwarancję dobrej, długoterminowej współpracy z jednym z najważniejszych klientów, jakim jest ORLEN Lietuva. Dla rafinerii ważne jest natomiast zapewnienie wysokiej jakości usług logistycznych. Dlatego obie strony zainteresowane są poszukiwaniem nowych kierunków współpracy i wypracowywaniem obustronnie korzystnych rozwiązań. – powiedział Mantas Bartuska, szef Kolei Litewskich.

Cieszę się, że nasze możemy dziś mówić o wzmacniającym się partnerstwie i nowych możliwościach. Sprawa Renge, która od lat psuła stosunki między naszymi krajami jest zamykana. Litwa zadeklarowała odbudowę torów i dzisiaj po raz kolejny potwierdziła, że realizuje to zobowiązanie – powiedział Rokas Masiulis, Minister Transportu Litwy.

Prezesi: PKN ORLEN – Daniel Obajtek i Kolei Litewskich – Mantas Bartuska ułożyli wspólnie pierwszą szynę na odbudowywanym odcinku torów z Możejek do łotewskiego Renge. Po 10 latach od jego demontażu, rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii. Zgodnie z deklaracją litewskiego przewoźnika pierwsze ładunki zostaną odprawione już pod koniec przyszłego roku. To szczególnie ważne, ponieważ na północy lokowane jest aż do 20 proc. produkcji z rafinerii w Możejkach.

PKN ORLEN rozważa również inwestycję w modernizację litewskiej rafinerii. Analizowane są możliwości zwiększenia wydajności rafinerii, co pozwoliłoby jej na efektywniejsze funkcjonowanie, także przy zmiennym otoczeniu makroekonomicznym. Wstępne prace idą w kierunku pogłębienia (zwiększenia konwersji) przerobu ropy w rafinerii w Możejkach. W lipcu, po przeprowadzonych analizach, zawarty został kontrakt z wybraną firmą na zakup licencji i przygotowanie projektu bazowego instalacji Hydrokrakingu Pozostałości Próżniowej w litewskim zakładzie. Pogłębienie przerobu jest kluczowym elementem zwiększania uzysku paliw z przerabianej tam ropy naftowej.

LRT/PKN Orlen/Piotr Stępiński

AKTUALIZACJA: 14.08.2018 r. godz. 11:53 [dodano komunikat PKN Orlen]