Kowalski: Polska wciąż nisko w rankingu infrastruktury

13 sierpnia 2013, 09:02 Drogi

Wciąż kiepska jakość polskiej infrastruktury w rankingu Światowego Forum Ekonomicznego. Musimy nadrabiać dystans do reszty świata.

– Każdy, kto ma okazje podróżować po świecie, w tym wjeżdżać do krajów poza Unią Europejską, choćby teraz w okresie wakacyjnym, może zaobserwować, że funkcjonuje tam infrastruktura w dużo lepszym stanie niż w Polsce. Nie jest wcale trudne dzisiaj, aby pod tym względem wyprzedzić nasz kraj. Zatem dane rankingu Światowego Forum Ekonomicznego, wydają mi się wiarygodne (choć naturalnie należałoby się zapoznać z metodologią ich powstania) – mówi nam Bogusław Kowalski, b. wiceminister transportu, ekspert ZDG TOR.

Jego zdaniem jest to jednak smutna konstatacja, potwierdzająca, że Polska jest pod tym względem zacofana i musi nadrabiać nie tylko w stosunku do naszych zachodnich sąsiadów w Unii Europejskiej. Ale, generalnie – do średniej światowej. – Świat idzie do przodu i inwestycje infrastrukturalne są w wielu krajach przeprowadzane z naprawdę wielkim rozmachem. Spójrzmy choćby na Turcję, do której Polska w minionych latach często była porównywana. Kraj ten w ostatnich latach oddał do użytku ogromny tunel pod cieśniną Bosfor, realizuje także wiele innych, zaawansowanych projektów z obszaru infrastruktury transportowej – dodaje Kowalski.

– Rozpatrując problem, w kontekście dyskusji o łataniu tzw. dziury ministra Rostowskiego i cięciach budżetowych, jakie nas czekają, uważam, że nie należy tego czynić w obszarze infrastruktury, bo i tak wydajemy na te cele za mało pieniędzy w stosunku do potrzeb. Bowiem to czego udaje się dokonać, wciąż jeszcze nie tyle pozwala nam nadrabiać stracony dystans, co pomaga utrzymać się na choćby jakich takich, przyzwoitych poziomach – mówi dalej Kowalski.

W jego ocenie, gdybyśmy zatrzymali inwestycje tego typu, nawet w tych stosunkowo skromnych w odniesieniu do świata, rozmiarach, to rzeczywiście nasz kraj będzie tracić dystans. I w konsekwencji odbije się to na kondycji całej gospodarki. Jej krwioobiegiem jest przecież infrastruktura i przy różnego rodzaju inwestycjach ma ona istotne znaczenie – kończy ekspert.