Kurtyka: Elektromobilność w Polsce zacznie się od autobusów elektrycznych

26 października 2016, 14:00 Energetyka

– Zaangażowanie ministerstwa energii w projekt elektromobilności jest jednym z elementów planu mającego na celu zwiększenie innowacyjności naszej gospodarki. Projekt realizujemy razem z Ministerstwem Rozwoju. Państwo ma wyzwalać innowacyjność, tworzyć ramy dla rozwoju. Potrzebna jest synergia między sektorem publicznym i prywatnym – powiedział wiceminister energii Michał Kurtyka podczas konferencji w Ministerstwie Rozwoju pod tytułem: „Motoryzacja kołem zamachowym polskiej gospodarki”.

wiceminister energii Michał Kurtyka/ fot. Ministerstwo Energii

Biorący udział w panelu „Elektryczny autobus – szansa na polską specjalizację” wiceminister Kurtyka podkreślał, że rozwój elektromobilność to szansa na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki. – Rolą państwa jest tworzenie warunków do rozwoju innowacji. Dlatego razem z partnerami z rządu stawiamy na ten obszar, wspieramy jego rozwój – mówił.

Innowacyjność dzięki elektromobilności

– Poszukiwaliśmy obszaru gdzie możemy być innowacyjni. Szansą jest elektromobilność. Tworzenie pojazdu przyszłości zaczyna się od autobusu, bo zaczyna się od rzeczywistości. Tym już dysponujemy. Patrzymy na to także przez pryzmat poszczególnych celów. W Polsce są już producenci autobusów. Sprzedają oni swoje produkty zarówno zagranicą jak i na naszym rynku podkreślił gość konferencji. Podsekretarz stanu z ME zauważył również, że coraz więcej samorządów decyduje się na wymianę autobusów na elektryczne. – Władze lokalne potrzebują wsparcia w zakresie budowy infrastruktury i obsługi baterii. Konieczne jest wypracowanie nowych modeli biznesowych w tym obszarze – mówił wiceminister Kurtyka. Podkreślał, że ME wspólnie z Ministerstwem Rozwoju oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju chce wspierać wypracowanie takich modeli

.- Samorządy zaczynają interesować się autobusami elektrycznymi. Jednak dotychczas odbywało się to zazwyczaj z udziałem jednego gracza. Ważne są trzy elementy: autobus, infrastruktura, system ładowania. Taka przestrzeń jest dla nas atrakcyjna – zaznaczył wiceminister Kurtyka podczas debaty dotyczącej rozwoju autobusów elektrycznych w Polsce.

Magazyny energii jako bufor sieci

– Zainstalowana dzisiaj bateria to perspektywa 5-6 lat. Bateria ta, po wyjęciu z autobusu może być atrakcyjnym elementem dla sieci elektroenergetycznych i służyć jako bufor. Wpisuje się to w trendy, jakie pojawiają się w Unii Europejskiej. Mamy rosnący udział OZE, a więc rośnie potrzeba buforów dla sieci i dla ich stabilizacji. Cały system jest spójny. Rola ministerstwa energii, jest kluczowa, ale nasz zamysł jest szerszy. Pracujemy nad ramami, aby modele biznesowe zostały wypracowane przez rynek – zapewnił Michał Kurtyka. Dodał, że ME przygotowało pakiet rozwiązań legislacyjnych które w sposób kompleksowy mają wesprzeć rozwój tego obszaru– W tej chwili dobiegają końca konsultacje propozycji opracowanych przez nas w ramach Pakietu na Rzecz Czystego Transportu. Chcemy aby dialog dotyczący kierunków rozwoju elektromobilności miał charakter stały. Dlatego będziemy rozmawiać ze wszystkimi zainteresowanymi tym tematem – powiedział. Podkreślił także, że istotną rolę w tym kontekście ma do odegrania sektor motoryzacyjny.

– Pracujemy nad takim modelem w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, który będzie musiał zostać przetestowany. To Plan na rzecz rozwoju elektromobilności, fundusz na rzecz Transportu Niskoemisyjnego. Prowadzimy konsultacje w ramach tych systemów. Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o elektromobilności – zapewnił wiceminister Kurtyka.

Ministerstwo Energii/BiznesAlert.pl

AKTUALIZACJA: godz. 19:20, 26.10. 2016