Kusz: Wielkość przewożonej masy linią LHS jest uzależniona od popytu polskiego rynku

9 lipca 2014, 11:00 Infrastruktura

Jakie są obecnie możliwości rozbudowy linii LHS i tym samym jej lepszego wykorzystania? Jakie podmioty skorzystałyby najbardziej z rozbudowy LHS i dlaczego?

– Spółka PKP LHS od 2001 r. efektywnie realizuje proces inwestycyjny mający na celu podnoszenie paramentów techniczno-eksploatacyjnych linii LHS. Priorytetem dla spółki są projekty z zakresu automatyzacji i informatyzacji linii, które zwiększą efektywność wykorzystania posiadanej już infrastruktury oraz usprawnią cały proces zarządzania ruchem na linii LHS oraz majątkiem spółki – stwierdza w wypowiedzi dla naszego portalu Ewa Kusz, rzecznik prasowy PKP LHS sp. o.o.

W jej opinii inwestycje prowadzone na linii LHS są w pełni dostosowane do potrzeb naszych klientów, którymi w znacznej części są firmy prowadzące działalność gospodarczą w Polsce i wykorzystujące importowane towary w procesach gospodarczych realizowanych na terenie Polski. Wielkość przewożonej masy linią LHS jest uzależniona od popytu polskiego rynku.

– Dlatego też spółka PKP LHS w miarę zwiększania się potoku ładunków podejmuje dalsze działania mające na celu zwiększanie przepustowości linii – twierdzi dalej Ewa Kusz. – Przy obecnym wolumenie przewozów ruch pociągów prowadzony na linii LHS, z uwzględnieniem bezpiecznego krzyżowania się ich na mijankach wykazuje wysoką efektywność, która jest adekwatna do potrzeb klientów spółki.

Jednym ze znaczących projektów inwestycyjnych realizowanych przez spółkę PKP LHS w ramach zwiększania przepustowości linii LHS było uruchomienie w maju br. nowoczesnych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na mijance Werbkowice LHS i Miączyn LHS oraz włączenie ich do nowo powstałego Lokalnego Centrum Sterowania na stacji Zamość Bortatycze LHS.

– Inwestycja ta została dostosowana do potrzeb eksploatacyjnych linii i w znacznym stopniu poprawiła przepustowość linii LHS oraz zwiększyła bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów – stwierdza rzecznik. – W kolejnych latach spółka PKP LHS zamierza rozpocząć inwestycje w zakresie automatyzacji stacji Zamość Bortatycze LHS oraz stacji Sławków LHS. Ponadto z myślą o potrzebach klientów, spółka PKP LHS zainwestowała w budowę przesypowni wraz z silosami na stacji Szczebrzeszyn LHS. Zrealizowana inwestycja służy zwiększeniu zdolności przeładunkowych stacji Szczebrzeszyn LHS oraz umożliwia doraźne magazynowanie materiałów.

Bardzo ważne z punktu widzenia podniesienia parametrów technicznych linii są inwestycje związane z modernizacją stacji kolejowych oraz zakupem i modernizacją taboru, a także remonty linii kolejowych taboru trakcyjnego oraz obiektów inżynieryjnych, na które spółka PKP LHS planuje przeznaczyć w roku 2014 ponad 50 mln zł. Pod koniec lipca br. spółka rozpocznie inwestycję w zakresie przebudowy stacji Gołuchów LHS oraz dostosowania jej obecnego układu torowego do czynności eksploatacyjnych.

Zdaniem Ewy Kusz wynikiem wdrożenia projektów inwestycyjnych mających na celu rozbudowę infrastruktury zarządzanej przez spółkę PKP LHS będą korzyści przejawiające się zwiększeniem przepustowości i jednocześnie możliwością zwiększenia obciążania linii LHS jeszcze większymi ładunkami. Kolejną istotną wartością będzie usprawnienie, ułatwienie i poprawa komfortu oraz jakości pracy drużyn trakcyjnych, znaczne zwiększenie bezpieczeństwa pracy pracowników PKP LHS.

– Całemu procesowi inwestycyjnemu będzie towarzyszyć wdrożenie nowoczesnych technologii związanych z automatyzacją i informatyzacją, które uczynią spółkę PKP LHS nowocześnie zarządzanym i dochodowym przedsiębiorstwem znakomicie rozpoznawanym na polskim rynku kolejowym – stwierdza na zakończenie rzecznik.