Litwa może odbudować tory do Możejek. Ale zaskarży decyzję o grzywnie od KE

19 października 2017, 14:50 Alert

Litewska państwowa spółka kolejowa Lietuvos Geleżinkeliai (LG) zaskarży decyzję KE o ukaraniu jej grzywną w wysokości prawie 28 mln euro za rozebranie torów z Możejek do granicy z Łotwą, z których korzystał Orlen – poinformował w środę dyrektor generalny LG Mantas Bartuszka.  Nie wykluczył, że w najbliższym czasie tory zostaną odbudowane.

„Zaskarżymy decyzję Komisji Europejskiej. Mamy dwa miesiące na przygotowanie ostatecznej strategii i argumentów” – poinformował na konferencji prasowej Bartuszka, wskazując, że jego przedsiębiorstwo będzie „dążyło do zmniejszenia wysokości grzywny i obrony honoru firmy”.

Dyrektor generalny litewskich kolei zaznaczył przy tym, że „ważne jest”, iż LG ma „dobre stosunki z Orlenem”. „Nadal naradzamy się jak rozstrzygnąć zaistniałą sytuację, gdyż produkty Orlenu są dla nas bardzo ważne” – powiedział Bartuszka.

W 2008 r. LG rozebrała 9-kilometrowy odcinek torów między Możejkami a Łotwą, w wyniku czego rafineria Orlen Lietuva utraciła najbardziej rentowny szlak eksportowy dla swoich towarów i została zmuszona do korzystania z dłuższego odcinka litewskich kolei prowadzących do portu w Kłajpedzie.

W 2008 r. płocki koncern Orlen skierował w tej sprawie do KE skargę. W 2013 r. KE wszczęła przeciw litewskiemu przewoźnikowi postępowanie. W międzyczasie Orlen prowadził rozmowy z władzami Litwy, które miały rozwiązać ten logistyczny problem, ale nie przyniosło to rezultatu.

W 2006 r. PKN Orlen kupił za 1,49 mld dol. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta, zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów za ponad 852 mln dol.

Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów płocki koncern posiada 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva. Według danych PKN Orlen na kupno Orlen Lietuva oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje płocki koncern wydał ok. 4 mld dol. Wynik netto Orlen Lietuva za 2016 r. wyniósł 238 mln dol., a za pierwszy kwartał tego roku 43 mln dol. Obecnie Orlen Lietuva jest największym podatnikiem na Litwie.

Agencja BNS 18 października poinformowała, że zdaniem dyrektora generalnego LG Mantasa Bartuszki jest prawdopodobne, że w najbliższym czasie spółka rozpocznie odbudowę rozebranych torów w Renge, aby rozwiązać spór z Orlen Lietuva. Nie określił jednak, ile będzie kosztowała ta inwestycja. Według wcześniejszych wyliczeń może ona wynieść ok. 20 mln euro.

AKTUALIZACJA 19.10.2017 godz. 14.50 (Dodano wypowiedź Mantasa Bartuszki). Pierwsza wersja tekstu ukazała się 18.10.2017 r.

Źródło: Zw.lt/Polska Agencja Prasowa/BNS