Klient Rafinerii Schwedt szuka ropy gdzie indziej. Czy to problemy rozwodu z Rosją?

10 stycznia 2023, 13:45 Alert

Regionalne lotnisko w Rostock zawarto umowę Joint-Venture z bałkańską firmą Exfis. Rostock jest pierwszym takim przedstawicielstwem firmy Exfis na terenie Niemiec. Dotychczasowym dostawcą benzyny lotniczej był koncern Shell zaopatrujący ją z Rafinerii Schwedt, która ma porzucić dostawy z Rosji.

Logo Shella. Fot. Flickr
Logo Shella. Fot. Flickr


Exfis jest prywatną grupą handlującą i dostarczającą produkty naftowe. Exfis jest także jednym z liderów rynku paliwowego na Bałkanach, obsługując głównie Albanię, Kosowo i Macedonię.

Zdaniem niemieckiego eksperta ds. lotnictwa cywilnego i redaktora naczelnego portalu airliners.de Davida Haße zaopatrzenie w benzynę lotniczą jest dla lotnisk regionalnych, a takim lotniskiem jest Rostock-Laage wraz z połączonym z nim infrastrukturalnie lotniskiem wojskowym, bardzo ważnym aspektem biznesowym.

– Z całej powierzchni 1000 ha około 60 ha jest przeznaczonych do użytku cywilnego. Taka wojskowo-cywilna współpraca w ruchu lotniczym jest w Niemczech wyjątkowa i realizowana jedynie w Rostock – podaje lotnisko Rostock – Laage.

Rzecznik lotniska Heinz Joachim Schöttes powiedział, że Exfis oferuje swoje paliwa w Europie i poza nią oraz jest certyfikowanym partnerem NATO.

Haße zaznacza, że niezależnie od kryzysu energetycznego związanego z inwazją Rosji na Ukrainę już przed wojną niemieckie lotniska regionalne zaczęły same organizować dostawy paliwa dla samolotów, bo jest to szczególnie intratny biznes, który przynosi tym lotniskom nawet wyższe zyski niż pobieranie opłat za loty. Znaczenie tego dodatkowego źródła dochodów dla małych lotnisk w następnym czasie znacznie wzrośnie, bo Unia Europejska zapowiedziała, że nie będzie ich dalej subwencjonować.

W rozmowie z BiznesAlert.pl Schöttes powiedział, że dotychczasowym dostawcą benzyny lotniczej dla lotniska Rostock był koncern Shell. Natomiast Shell jest jednym z głównych udziałowców (37,5 procent) Rafinerii Schwedt położonej także w północno-wschodnich Niemczech, która po deklaracji porzucenia ropy z Rosji przez Niemcy, ma problemy z dywersyfikacją dostaw. Rafineria w Schwedt naradzie nie odpowiedziała na pytania BiznesAlert.pl o jej związki dotyczące lotniska w Rostock. Jednocześnie rafineria wielokrotnie zaznaczała, jak ważna jest jej produkcja dla lotnisk berlińskich.

Aleksandra Fedorska

Shell zanotuje 2 mld dolarów straty przez windfall tax w Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii