Rekordy dywersyfikacji i finisz EFRA w Lotosie (RELACJA)

27 kwietnia 2018, 15:00 Energetyka

Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego Lotos odnotował stabilne wyniki w pierwszym kwartale 2018 roku. Rosną wskaźniki dywersyfikacji, które sięgają już za pierwszy kwartał tego roku blisko 40 procent.

fot. BiznesAlert.pl

Podstawowe wyniki

Mateusz Bonca, prezes Grupy Lotos powiedział, że wyniki są dobre i zgodne ze strategią 2016 roku. – Cieszy nas znaczny spadek zadłużenia. Rok 2017 i 2018 mają być okresem stabilizacji i tak się dzieje. Wskaźnik zadłużenia pokazuje, że tak się dzieje – powiedział. Jarosław Kawula wskazał, że wynika to z trudniejszego otoczenia makroekonomicznego, jak rosnąca wartość dolara i niższe marże z powodu drożejącej ropy.

W I kwartale br. wynik operacyjny (EBIT) Grupy Lotos wyniósł 448 mln zł, a oczyszczona z wpływu zdarzeń jednorazowych EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację), liczona wg metodologii LIFO wyniosła 540 mln zł. W porównaniu do ubiegłego kwartału o blisko ćwierć miliarda zł spadło zadłużenie spółki.

Przychody ze sprzedaży wyniosły, 6,3 mld zł, a zysk netto: 321 mln zł. Oczyszczony zysk EBITDA wg LIFO: 540 mln zł. Wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego wyniosło 1,97 mln boe. Sprzedaż produktów w segmencie produkcji i handlu wyniosły 2,8 mln ton.

Na wyniki Grupy Lotos w 1. kw. 2018 r. wpłynął przede wszystkim niższy o ok. 13 procent r/r poziom modelowej marży rafineryjnej. W tym okresie odnotowano również znaczący spadek r/r cracku dla ciężkiego oleju opałowego (-65 procent) oraz osłabienie jednego z kluczowych cracków produktowych na benzynie (-16 procent). – Dodatkowo negatywny wpływ na wynik finansowy na poziomie operacyjnym miał spadek kursu dolara amerykańskiego, co miało dodatkowo negatywny wpływ na zrealizowany wynik operacyjny, obniżając marże handlowe zrealizowane w ramach segmentu produkcji i handlu – podkreślono w komunikacie.

W pierwszych trzech miesiącach br. istotnie wzrosły notowania cen ropy naftowej i gazu ziemnego. W porównaniu z 1. kw. 2017 r. było to odpowiednio: ropa naftowa +25 procent (+13,28 USD/bbl), gaz ziemny +35 procent (+11,51 USD/boe).

Pełna moc w Gdańsku

Rafineria w Gdańsku pracowała przy maksymalnym wykorzystaniu swoich nominalnych mocy wytwórczych. – To efekt udanego remontu z zeszłego roku, a wykorzystanie mocy rafinerii jest wciąż bardzo wysokie – powiedział Bonca. Przerób ropy naftowej wyniósł w pierwszym kwartale. 2,56 mln ton.

W pierwszym kwartale tego roku 39 procent ropy w rafinerii Lotosu pochodziło z kierunków innego niż rosyjski. – To była inna ropa niż REBCO, to rekordowy wskaźnik dywersyfikacji – powiedział Mateusz Bonca prezes Lotosu.

Wykorzystanie nominalnych zdolności przerobowych Rafinerii Gdańskiej kształtowało się w 1. kw. 2018 r. na poziomie 100 procent. Rafineria pracowała stabilnie, utrzymując kwartalny przerób ropy naftowej na poziomie 2,56 mln ton. Blisko 40 procent surowca przerobionego w tym okresie pochodziło z kierunku innego niż wschodni. To najwyższy poziom dywersyfikacji w historii spółki.

Jarosław Kawula powiedział, że nie było dotychczas sygnałów, aby ropa z Rosji naruszała normy jakości. – Inną sprawą jest czy wysyła ropę słabszej jakości, ale cena ropy naftowej wynika też z tego, co dzieje się na rynku i z jakości dostarczanego surowca. Każdą ropę, która jest do nas sprowadzana, oceniamy wyłącznie w oparciu o wskaźniki ekonomiczne – powiedział Kawula.

Wydobycie

Dzienne wydobycie w Norwegii, Polsce i na Litwie wyniosło w 1. kw. 2018 r. ok. 22 tys. boe i było o 5,8 procent wyższe niż 4. kwartale 2017. W całym 1. kw. 2018 LOTOS wydobył w sumie niemal 2 mln boe (-13 procent r/r).

– Sektor upstream pokazuje, że jest on istotny dla spółki, zwłaszcza, kiedy sektor downstream jest w danym momencie w gorszej kondycji – powiedział wiceprezes Jarosław Kawula. Dodał, że wydobycie w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim było mniejsze o 14 procent, ale większe niż w czwartym kwartale 2017 roku. Dodał, że odnotowano wzrost przyrostu rezerw. Wynika to z nowej decyzji dotyczącej złóż na Bałtyku, na których wydłużono okres eksploatacji. – Pozwoliło to zwiększyć zasoby do 92 mln ekwiwalentu baryłek ropy naftowej – powiedział Kawula.
Wzrosty notowań cen ropy naftowej oraz gazu ziemnego wsparły wynik segmentu wydobywczego. W rezultacie oczyszczony wynik EBITDA segmentu wydobywczego osiągnął poziom 205 mln zł (-23 procent r/r).

Lotos finalizował reorganizację segmentu wydobywczego. Powołana w zeszłym roku spółka LOTOS Upstream 3 kwietnia 2018 roku przejęła od Lotos Petrobaltic aktywa projektu Baltic Gas (zagospodarowanie złóż gazowych B4/B6 na Morzu Bałtyckim). W grudniu 2017 roku Lotos Upstream stał się właścicielem Lotos Norge (Norwegia) oraz Lotos Geonafty (Litwa).

W pierwszym kw. 2018 roku zasoby węglowodorów w kategorii 2P wzrosły r/r o ok. 36 procent Przyczyna są zarówno zmiany, które miały miejsce w 4 kw. 2017 roku (rozpoznanie dodatkowych ok. 5 mln boe w ramach złóż obszaru Sleipner oraz przeniesienie ok. 13 mln boe zasobów złoża Yme z kategorii 2C do kategorii 2P), jak i te odnotowane w minionym kwartale (dodatkowe ok. 5 mln boe na złożu B3 na podstawie nowej dokumentacji geologicznej przygotowanej w związku z wydłużeniem koncesji wydobywczej do dnia 29 lipca 2031 roku).

Ministerstwo Ropy i Energii w Norwegii zatwierdziło Plan Zagospodarowania (ang. skrót PDO) złoża Yme. Decyzja w zakresie dalszego zaangażowania w ten projekt zostanie podjęta w 2018 r. Ponadto spółka przyjęła ofertę dwóch nowych koncesji poszukiwawczo-wydobywczych na Szelfie Norweskim: PL918S oraz PL910, przedłożoną w ramach rozstrzygnięcia corocznej rundy koncesyjnej APA 2017 (ang. Awards in Predefined Areas). 8 marca 2018 r. podpisano umowy z Ministerstwem Ropy i Energii Norwegii. Tym samym łączna liczba koncesji Lotosu w Norwegii wzrosła do 28.
– Warto myśleć o koalicjach na Morzu Północnym. W przypadku kupna i sprzedaży, aktywnie poszukujemy surowców po stronie Norwegii i Wielkiej Brytanii, i szukamy synergii – powiedział Bonca.
EFRA na finiszu

Postępują prace budowlano-montażowe i działania rozruchowe poszczególnych obiektów Projektu EFRA. Na 31 marca br. zaawansowanie projektu (z uwzględnieniem projektowania, zakupów oraz prac budowlano-montażowych) wyniosło ok. 94 procent. W związku z urzeczywistnieniem się ryzyka niedotrzymania terminu uzyskania pełnej gotowości operacyjnej instalacji koksowania, które spółka sygnalizowała w raporcie bieżącym z dnia 12 stycznia 2018 roku, kontynuowane są rozmowy z głównym wykonawcą firmą Kinetics Technology w celu sfinalizowania i potwierdzenia ostatecznego harmonogramu prac. – Efekty nie są takie, jakich wcześniej się spodziewaliśmy Rozmowy się toczą i są bardzo zaawansowane. Informacje pojawią się wówczas, kiedy będą one pewne. Jedna z dużych instalacji jest już ukończona, dotyczy to instalacji wodoru, a obecnie prowadzone są prace rozruchowe. Ukończone są także stacje produkcji tlenu – wyliczał przedstawiciel Lotosu.
Wyższe o blisko 18 proc r/r przychody ze sprzedaży segmentu produkcji i handlu są efektem wzrostu wolumenu sprzedaży o 23 procent, który był możliwy dzięki wyższemu o 17,5 prcoent r/r wolumenowi produkcji. Opisane wzrosty wynikają z niskiej bazy porównawczej będącej konsekwencją przestoju remontowego w 1. kw. 2017 r.

Oczyszczony zysk EBITDA wg LIFO segmentu produkcji i handlu w 1. kw. 2018 r. osiągnął poziom 324 mln zł (-24 procent r/r). Wpływ na to miała słabsza marża rafineryjna, wynikająca m.in. z pogorszonej struktury sprzedaży produktów w tym okresie oraz znaczącego osłabienia kursu USD.

Fuzja z PKN Orlen

Prezes Bonca powiedział, że w zakresie Fuzji z PKN Orlen, powiedział, że jest informacja określająca warunki transakcji zawarta w liście intencyjnym między PKN Orlen a resortem energii. Przypomniał, że rozpoczęto też due dillgence Lotosu.

Paliwa alternatywne

Pytany przez BiznesAlert.pl o LNG, prezes Bonca powiedział, że prowadzona jest współpraca z PGNIG przy bunkrowaniu statków paliwem LNG w związku i rosnącą popularnością dyrektywy siarkowej. – Ten rynek jest dla nas perspektywiczny. Trójmiasto ma bazy i terminale przeładunkowe, aby najlepiej się w ten sposób wpisać w rozwój LNG – powiedział Bonca.

Pytany o rozwój terminalu przeładunkowego LNG w Gdańsku, Bonca przypomniał, że w tym zakresie prowadzony jest projekt z Gaz-Systemem z wykorzystaniem środków unijnych z Connecting Europe Facility. – Chodzi na tym etapie o studium wykonalności, które zbada możliwość wpisania Grupy Lotos w rynek LNG oraz potencjał, aby ten terminal, małej skali powstał. Trwają także prace analityczne z PGNIG prowadzimy aktywny projekt gdzie badamy bunkrowanie od strony operacyjnej – powiedział Bonca.