Lotos uruchamia instalację EFRA zgodnie z planem

6 sierpnia 2019, 15:45 Alert

Grupa Lotos jest na etapie uruchamiania instalacji EFRA. Spółka podkreśla, że usterki, które przytrafiają się w tym procesie, nie wpływają na harmonogram odbioru.

fot. Grupa LOTOS

Mimo usterek uruchomienie idzie zgodnie z planem

Cezary Godziuk, prezes Zarządu Lotos Asfalt podkreślił, że EFRA jest niezwykle ważną inwestycją spółki. W tym półroczu bardzo ważne było osiągnięcie statusu RFSU (tj. gotowości do uruchamiania). W czerwcu nastąpiło płynne przejście z fazy budowy, za którą odpowiadała włoska firma KT, do fazy uruchamiania instalacji. Za uruchomienie odpowiada nasza spółka. Obecnie w trakcie prac natrafiamy na mniejsze lub większe usterki, ale do tej pory nie stanowią one zagrożenia dla naszych harmonogramów – podkreślił Godziuk.

Jeszcze w czerwcu prezes Lotosu Mateusz Bonca pytany już w kuluarach o kolejne przesunięcie daty oddania do pełnego użytku instalacji EFRA powiedział, że jest gotowa do uruchomienia. – Uznaliśmy jednak, że potrzebujemy miesiąca na zapoznanie się z dokumentacją. Część odbioru jest już wykonywana, ale instalacja fizycznie stoi. Konieczne jest jeszcze uwzględnienie uwag ze strony inwestora – powiedział wówczas.

Na początku lipca, były już wiceprezes Lotosu ds. inwestycji i innowacji Patryk Demski przyznał, że brak odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników włoskiego wykonawcy inwestycji EFRA (spółka KT) spowodował opóźnienie w formalnym zakończeniu budowy.

Kluczowa instalacja Lotosu gotowa do rozruchu

Czym jest EFRA?

Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) to budowa kilku nowych instalacji rafineryjnych oraz rozbudowa lub modernizacja istniejących instalacji i obiektów, dzięki którym znacznie pogłębi się przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Dzięki niemu Grupa Lotos będzie mogła wytworzyć dodatkowe 900 tys. ton wysokomarżowych produktów (głównie oleju napędowego oraz paliwa lotniczego) z tej samej ilości przerabianej ropy naftowej. Nominalne zdolności przerobowe rafinerii wynoszą ok. 10,5 mln ton.

Zgodnie z założeniami, po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA, marża przerobowa zwiększy się o ok. 2 USD na baryłce, a rafineria stanie się bardziej elastyczna – będzie mogła rozszerzyć zakres przerabianych gatunków ropy naftowej oraz znacznie zredukuje produkcję ciężkiego oleju opałowego, równocześnie dostosowując produkcję asfaltów do bieżącego, sezonowego zapotrzebowania rynku. Powstanie również nowy produkt – koks naftowy. Wartość projektu EFRA wynosi ponad 2,3 mld zł.

Lotos/BiznesAlert.pl