Lotos chce zarabiać na wodorze już w 2021 roku. LNG czeka na analizy

12 marca 2020, 14:15 Alert

– Lotos interesując się wodorem i LNG pokazuje, które kierunki rozwoju chce podjąć po zakończeniu produkcji paliw płynnych – powiedział wiceprezes Grupy Lotos Jarosław Kawula. Lotos chce rozpocząć komercyjną sprzedaż wodoru już w przyszłym roku.

Wodór. Źródło: flickr
Wodór. Źródło: flickr

Wodór

Lotos podkreślił, że w ramach projektu Pure H2, spółka uruchomi dystrybucję wodoru o bardzo wysokiej czystości sięgającej 99,999 procent. Projekt zakłada wybudowanie na terenie rafinerii w Gdańsku instalacji do oczyszczania wodoru oraz stacji sprzedaży i dystrybucji tego paliwa, a także dwóch punktów tankowania pojazdów w Gdańsku i Warszawie.

W listopadzie 2019 roku Grupa Lotos oraz Toyota Motor Poland podpisały list intencyjny o współpracy przy rozwoju technologii wykorzystania wodoru w transporcie samochodowym.

– Trwają prace nad instalacją „doczyszczania” wodoru oraz budowa punktów ładowania wodoru w Gdańsku i Warszawie. W 2021 roku rozpoczniemy komercyjną sprzedaż wodoru dla obsługi flotowej, a więc komunikacji zbiorowej i klientów indywidualnych – powiedział Jarosław Kawula.

LNG

Lotos chce także rozwijać paliwa alternatywne takie jak LNG. Spółka kontynuuje projekt opracowania dokumentacji budowy terminala LNG małej skali, zlokalizowanego w Gdańsku. W 2019 roku Lotos i PGNiG przeprowadziły dwa komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. Były to pierwsze takie operacje przeprowadzone w portach morskich w Gdańsku i Gdyni.

– Zakładamy, że w Gdańsku jest miejsce na terminal LNG małej skali dla statków z usługą bunkrowania, jak i dla klientów po stronie lądowej. Jesteśmy w końcowej fazie studium wykonalności projektu. Jesteśmy po rewizji projektu i będziemy dążyć, aby na bazie tych analiz podejmować decyzje inwestycyjne – powiedział Jarosław Kawula.

Grupa Lotos w konsorcjum z Operatorem Gazociągów Przemysłowych Gaz–System analizuje projekt inwestycji budowy terminalu LNG małej skali w Gdańsku, pełniącego rolę bazy przeładunkowej i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw oraz budowy bunkierki z funkcją wytwarzania energii elektrycznej. Grupa Lotos jest liderem projektu. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Bartłomiej Sawicki