Maciążek: Przebudowa chorwackiego ropociągu nie gwarantuje bezpieczeństwa Orlenu w Czechach

13 lutego 2015, 10:42 Energetyka

Jak informuje Piotr Maciążek, powołując się przy tym na słowackie media, przebudowywany ropociąg w Adrii stanowić może realną alternatywę dla dostaw ropy na Węgry, Słowację i do Czech. Czy inwestycja może zatem przełożyć się na

Jak podaje w portalu Defence24.pl Piotr Maciążek, Unipetrol, spółka zależna PKN Orlen, otrzymał 19 grudnia 2014 r. zgodę czeskiego Urzędu Antymonopolowego na przejęcie od włoskiego koncernu ENI, akcji Česká Rafinérská, stanowiących 32,445% kapitału zakładowego tej firmy. Decyzja nie jest jeszcze prawomocna, niemniej wszystko wskazuje na to, że w niedługim czasie strona polska stanie się jedynym właścicielem rafinerii w Czechach. Stwarza to dla płockiej grupy spore możliwości biznesowe, ale także zagrożenia. Gdy zniknie czynnik włoski, stanie się ona jedynym podmiotem, z którym koncern Rosnieft będzie prowadził swoje interesy w zakresie dostaw surowca świadczonych dla Česká Rafinérská.

9 lutego zakończyła się przebudowa ropociągu Adria łączącego słowacką część rurociągu Przyjaźń z chorwackim portem Omišalj. Modernizacja odcinka pomiędzy Levicami a Százhalombatta pozwoli na zwiększenie transportowanego z Węgier na Słowację wolumenu z 3,5 mln ton do 6 mln ton ropy naftowej – pisze dziennikarz.

Redaktor defence24.pl nie jest jednak przekonany, czy zakończona inwestycja może przyczynić się do dywersyfikacji dostaw do rafinerii Orlenu w Czechach. Jego zdaniem Adria służyć ma przede wszystkim spółkom słowackim i czeskim, dając im możliwość przesyłu rosyjskiej ropy w kierunku bałkańskim. Wzmacnia ponadto sytuację MOL, największego konkurenta Orlenu w regionie.

Źródło: Defence24.pl