Minkiewicz: Cześć rekomendacji KE w sprawie gazu łupkowego może niepokoić

23 stycznia 2014, 10:30 Energetyka

KOMENTARZ

Tomasz Minkiewicz,

Departament Energetyki CMS Polska

Odnosząc się do dzisiejszych rekomendacji Komisji Europejskiej odnośnie gazu łupkowego z punktu widzenia przedsiębiorców, można pozytywnie ocenić fakt, że zasady te przybrały postać rekomendacji, a nie przepisów podlegających obowiązkowemu wdrożeniu. Jednak nie wyklucza to, że w przyszłości KE będzie chciała zaproponować dalsze, prawnie wiążące instrumenty.

Jednocześnie trzeba zwróć uwagę, że oprócz zaleceń mających charakter zdroworozsądkowy pojawiają się takie, które mogą niepokoić, z uwagi na możliwość szerokiej interpretacji.,
Wydane w środę rekomendacje dotyczą zasad postępowania i wymagań jakie władze państw członkowskich powinny, zdaniem Komisji, stawiać operatorom z uwagi na ochronę środowiska i zdrowia ludności w przypadku szczelinowania hydraulicznego przy użyciu znacznych ilości wody (co najmniej 1000 m3 na jeden etap szczelinowania lub co najmniej 10.000 m3 na odwiert)

Z punktu widzenia przedsiębiorców można pozytywnie ocenić fakt, że zasady te przybrały postać rekomendacji, a nie przepisów podlegających obowiązkowemu wdrożeniu, co daje państwom znacznie większą elastyczność w wypracowaniu odpowiednich instrumentów i pozwala przedsiębiorcom mieć nadzieję, że ich głos będzie brany pod uwagę przy ich tworzeniu. Komisja jednak wyraźnie zastrzegła, że będzie uważnie śledzić skuteczność rekomendacji i za 18 miesięcy oceni, czy są wystarczające, czy też trzeba zaproponować dalsze, prawnie wiążące instrumenty.

Część z tych zaleceń ma charakter zdroworozsądkowy i jest już obecnie realizowanych przez wielu przedsiębiorców albo łatwych do zrealizowania, np. badanie stanu środowiska, zwłaszcza wód gruntowych, przed rozpoczęciem prac, dbanie o szczelność otworu na poziomie powyżej warstw łupkowych lub konieczność zachowania odstępu warstw szczelinowanych od warstw wodonośnych. Część może niepokoić, z uwagi na możliwość szerokiej interpretacji (np. obowiązek oceny bioróżnorodności w rejonie prac) albo z powodu lawinowego wzrostu obowiązków biurokratycznych – wymagane ma być m.in. sporządzanie formalnej oceny ryzyk przy wyborze lokalizacji wiercenia, ocena wyników testu szczelności otworu przez niezależny podmiot, monitorowanie i raportowanie wpływu szczelinowania m.in. na budowle i urządzenia znajdujące się w pobliżu.

Z punktu widzenia zwolenników gazu ze złóż niekonwencjolnalnych istotne jest, że odsunięte zostało ryzyko bliskiego wstrzymania prac poszukiwawczych, czego obawiano się, kiedy rozważana była propozycja wprowadzenia bezwględnego obowiązku sporządzania oceny oddziaływania na środowisko na etapie poszukiwania węglowodorów. W naszych warunkach oznaczałoby odsunięcie szczelinowania w czasie o co najmniej wiele miesięcy, a raczej lat, gdyż decyzje środowiskowe byłyby zapewne „hurtowo” zaskarżane przez organizacje ekologiczne. Rekomendacja Komisji nie wprowadza dodatkowych obostrzeń w tym zakresie, a jedynie przypomina o obowiązującej dyrektywie ocenowej nr 2011/92.

Źródło: CIRE.PL