font_preload
PL / EN
Energetyka Gaz 26 czerwca, 2019 godz. 7:30   
REDAKCJA

Molenda: Shell w Polsce stawia na LNG w transporcie (ROZMOWA)

shell fot. Flickr

Polska jest potęgą w transporcie towarów po drogach, dlatego stawiamy na rozwój LNG. To paliwo dedykowane jest transportowi ciężkiemu. Planujemy w Polsce wybudować około 10 stacji tankowania LNG na głównych trasach transportowych – powiedział Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci detalicznej w firmie Shell w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl.

BiznesAlert.pl: Co w niedalekiej przyszłości zastąpi tradycyjne paliwa?

Rafał Molenda: Świat stoi przed dużymi wyzwaniami, jak poprawa jakości powietrza czy zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery. W Shell uważamy, że nie będzie tylko jednego napędu, który będzie dominować za 10-20 lat, przewidujemy dużą różnorodność napędów i ich hybryd. Wiemy zaś, że w tym okresie może kończyć się dominacja benzyny i diesla. Nie wiemy w którą stronę będzie podążać świat i dlatego inwestujemy w różne rodzaje paliw jak LNG, wodór czy elektromobilność. Wierzymy w paliwa alternatywne, które mogą pomóc w redukcji emisji i  poprawie jakości powietrza.

Który rodzaj napędu w polskich warunkach może wypierać tradycyjne środki napędu?

W Shell wierzymy, że każdy z tych rodzajów paliw alternatywnych może stać się popularny. Mamy na to wpływ. Ważne są działania rządu, które poprzez np. zniesienie w Polsce akcyzy na LNG i CNG, czy mniejsze opłaty za przejazd autostradami dla alternatywnych środków transportu, może przyczynić się do wzrostu ich popularności. Jednak dużym wyzwaniem technologicznym jest produkowanie tych napędów na skalę seryjną.

Ile więc będzie stacji tankowania LNG w Polsce?

Polska jest potęgą europejską w transporcie towarów po drogach. W Polsce stawiamy na rozwój LNG. To paliwo dedykowane jest transportowi ciężkiemu. Planujemy w Polsce wybudować około 10 stacji tankowania LNG na głównych trasach transportowych. Stacje w Polsce są elementem większej całości w budowie szlaku komunikacji od Polski do Hiszpanii. Zaczęliśmy już wydawać pierwsze Shell Card, nasze karty flotowe na LNG dla polskich klientów, którzy już korzystają z nich za granicą na naszych stacjach.

W Polsce podkreśla się jednak, że głównym „paliwem” będzie elektromobilność…

Elektromobilność to kolejne rozwiązanie w  transporcie, które może poprawić jakość powietrza i zmniejszyć emisje CO2. Bolączką jest jednak brak infrastruktury i jako Polska jesteśmy pod tym względem daleko w ogonie państw europejskich. My jako Shell podpisaliśmy umowę z firmą IONITY na budowę sieci stacji ładowania o dużej mocy. Jest to umowa europejska, dotycząca 10 krajów UE i obejmująca instalację ultraszybkich ładowarek na ok. 80 stacjach Shell w tych krajach, w głównych korytarzach transportowych. To punkty ładowania o dużej mocy, będą mogłyby ładować pojazdy w czasie nie dłuższym niż 10 minut.

Jak w tym kontekście rozpatrywać ustawę o elektromobilności?

To jeden z przykładów działań, których oczekujemy od rządu przy wspieraniu alternatywnych środków transportu. Niezależnie od rodzaju napędu, ich rozwój musi być wspierany przez władze centralne.

…a wodór?

W Niemczech budujemy w ramach konsorcjum sieć 400 punktów ładowania pojazdów na wodór, która ma powstać w ciągu najbliższych czterech lat. W Polsce na razie nie mamy takich pomysłów, bo też nie ma tak szerokiego wsparcia dla wodoru jako paliwa ze strony całej branży i decydentów. Jeśli zaistnieje nić porozumienia między firmami produkującymi pojazdy wodorowe a firmami paliwowymi, przy zachętach ze strony władz, to wówczas jest szansa na większe zaistnienie tego rodzaju paliw w Polsce.

Czy może w tym pomóc postępująca na rynku konsolidacja branży?

Patrząc szerszej widzimy, że konsolidacja postępuje. Duże firmy paliwowe inwestują olbrzymie środki w budowę nowych stacji lub modernizacji sieci, rozbudowują ich funkcjonalności i usługi oferowane na stacjach. Przykładem może służyć przejęcie stacji Statoil przez kanadyjską firmę Couche-Tard: wchodzi ona agresywnie na rynek europejski mając silne zaplecze i know-how w handlu. Stacje stają się już nie tylko miejscem tankowania, ale i miejscem odpoczynku czy zakupów. W tym kontekście konsolidacja będzie postępować. My będziemy obserwować rynek i okazje, które taka konsolidacja może ze sobą przynieść, chociażby pod kątem pozyskiwania dodatkowych partnerów franczyzowych lub zakupów grup stacji.

Rozmawiał Bartłomiej Sawicki

Poniżej do odsłuchania podcast powyższej rozmowy: