Na statkach napędzanych LNG dochodzi do wycieków metanu (WIDEO)

16 kwietnia 2022, 06:45 Alert

Obrazy w podczerwieni pokazują niespalony metan – silny gaz cieplarniany – uwalniany z rzekomo „zielonych” statków na LNG – pokazuje nowe dochodzenie przeprowadzone przez Transport & Environment (T&E). Organizacja uważa, że europejscy politycy igrają z ogniem w swoim wsparciu dla LNG. W ciągu 20 lat od uwolnienia do atmosfery metan jest ponad 80 razy groźniejszym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla.

Pierwsza dostawa LNG do Polski w ramach długoterminowego kontraktu PGNIG z Cheniere Energy fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl
Pierwsza dostawa LNG do Polski w ramach długoterminowego kontraktu PGNIG z Cheniere Energy fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Wycieki metanu

– Europa ma brudny sekret na morzu. Promując statki LNG, europejscy decydenci skazują nas na przyszłość z kopalnym gazem ziemnym. Statki mogą być pomalowane na zielono, ale prawda jest taka, że ​​większość statków LNG dostępnych obecnie na rynku jest bardziej szkodliwa dla klimatu niż statki paliwa na inne kopalne, które mają zastąpić – powiedziała Delphine Gozillon, ekspertka ds. żeglugi w T&E. Organizacja podaje, że wycieki występują w całym łańcuchu dostaw gazu ziemnego.

Około 80 procent LNG jest obecnie spalane w silniku o gorszych całkowitych emisjach gazów cieplarnianych niż w tradycyjnych silnikach napędzanych olejem opałowym. Wskazują na to smugi emisji, które wznoszą się w niebo i pozostają tam przez długi czas. T&E przeprowadziło dochodzenie w pogodny listopadowy dzień w porcie Rotterdam przy użyciu kamery na podczerwień ze specjalnym filtrem do wykrywania gazów węglowodorowych. Ponieważ LNG składa się zazwyczaj w 90 procentach z metanu, wszelkie niespalone paliwo, które przedostaje się przez silnik, będzie również składać się głównie z gazu powodującego ocieplenie klimatu.

W zeszłym roku UE zaproponowała docelowe poziomy emisji dla paliw żeglugowych, które zmusiłyby armatorów do odejścia od oleju opałowego, który jest obecnie najczęściej używanym paliwem żeglugowym. Ostatnia analiza T&E pokazuje, że ponad dwie trzecie nowych statków może być zasilanych LNG od 2025 roku. Podniosłoby to udział LNG z szacowanych obecnie 6 procent do ponad jednej piątej wszystkich paliw żeglugowych w Europie do 2030 roku.

Transport&Environment/Michał Perzyński