font_preload
PL / EN
Infrastruktura Koleje Węgiel 26 maja, 2015 godz. 9:42   
KOMENTUJE: Jacek Neska

Neska: PKP Cargo wygrywa największy przetarg na przewozy węgla w tym roku – za 62,5 mln zł

Wagon z węglem Fot. PKP CARGO Wagon z węglem Fot. PKP CARGO

PKP CARGO nadal będzie dostarczać węgiel z lubelskiej Bogdanki i śląskich kopalń do należącej do ENEA Wytwarzanie Elektrowni Kozienice. Nowy kontrakt będzie obowiązywać od lipca 2015 roku przez 12 miesięcy. Łączna masa przewiezionego w ramach tej umowy paliwa przekroczy 5 mln ton. Zwycięstwo PKP CARGO potwierdza skuteczność polityki handlowej oraz sukces optymalizacji operacyjnej i kosztowej największego polskiego przewoźnika.

– Kontakt na obsługę przewozów do Kozienic jest dla PKP CARGO strategiczny. Na odcinku między Bogdanką a Elektrownią Kozienice, opracowaliśmy bardzo dobry model organizacji przewozów. Są one realizowane w systemie wahadłowym, specjalnie przeznaczonym do obsługi tego kontraktu taborem. Wysoka wydajność i doskonałość operacyjna na tym kontrakcie pozwala nam zaoferować atrakcyjną cenę – mówi Jacek Neska, członek PKP CARGO ds. handlowych.

Przetarg na dostawę węgla kamiennego do Kozienic był podzielony na dwa zadania – pierwsze to przewozy z lubelskiej Bogdanki, drugie – ze śląskich kopalń należących do Katowickiego Holdingu Węglowego, Kompanii Węglowej i Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Do Kozienic przez rok trafi z Bogdanki 3,6 mln ton węgla, a ze Śląska kolejne 1,5 mln ton.

Przewozy z Bogdanki PKP CARGO wyceniło na 28,34 mln zł brutto, a ze śląskich kopalń na 34,22 mln zł brutto. Łączna wartość brutto przewozów w ramach kontraktu wyniesie 62,56 mln zł brutto.

Obsługa dostaw węgla do Elektrowni Kozienice jest dla PKP CARGO strategicznym kontraktem. Do przewozów z Bogdanki do Kozienic największy polski przewoźnik posiada przeznaczony wyłącznie do tego celu tabor, wykorzystywany tylko do realizacji tego zlecenia. Natomiast przy organizowaniu dostaw ze Śląska PKP CARGO wykorzystuje swoją dużą skalę działalności, zmniejszając do minimum ilość próżnych przewozów. Po rozładowaniu węgla przy elektrowni, przed powrotem na południe kraju wagony PKP CARGO są po części zapełniane ładunkami innych klientów.

W obliczu trudności na rynku kolejowych przewozów towarowych, PKP CARGO podjęło szereg działań optymalizacyjnych, zmniejszając w efekcie koszty prowadzenia działalności. Po pierwszym kwartale 2015 roku liczba próżnych przewozów została zmniejszona o 4 proc., średni tonaż pociągu brutto na lokomotywę wzrósł o 3 proc., średni czas pracy lokomotywy został wydłużony o 2 proc., a średnia praca przewozowa na jednego zatrudnionego wzrosła o 9 proc.

W PKP CARGO poprawiono także rezultaty po stronie kosztowej. W pierwszym kwartale 2015 roku w ujęciu rocznym jednostkowy koszt dostępu do infrastruktury zmniejszył się o 15 proc., jednostkowy koszt energii i paliwa spadł o 7 proc., a wynagrodzenie w przeliczeniu na wykonaną pracę przewozową spadło o 2 proc. Wszystkie te czynniki pozwalają PKP CARGO oferować wysokiej jakości usługę przewozową po atrakcyjnej cenie, przy jednoczesnym utrzymaniu bardzo dobrych wyników finansowych.

Źródło: PKP Cargo