Jak Niemcy samochód elektryczny zbudowali

12 marca 2018, 07:15 Alert

Adaptive City Mobility powstało aby sprostać wyzwaniom postawionym niemieckiej gospodarce i ograniczeniu emisji szkodliwych substancji z transportu. W ramach III fazy programu rozwoju elektromobilności przewidzianego przez Niemiecki rząd oraz przy współpracy Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii i AMC powstał prototyp niewielkiego lekkiego pojazdu miejskiego mogącego w łatwy sposób uzupełnić systemy transportowe miast.

The CITY eTAXI, Annette Hornischer / IKT ACM / München/ . Źródło: adaptive-city-mobility
The CITY eTAXI, Annette Hornischer / IKT ACM / München/ . Źródło: adaptive-city-mobility

Start-up

W 2015 roku powstał start-up, którego założycielami były wyspecjalizowane spółki i ośrodki badawcze. ACM tworzą: BMZ jeden z czołowych europejskich dostawców systemów akumulatorowych, EuroDesign firma rozwijająca innowacyjne rozwiązania energooszczędne dla sektora motoryzacyjnego, Fraunhofer ESK spółka opracowująca systemy informatyczne i komunikacyjne, Green City Projekt GmbH specjalizująca się w doradztwie i wdrożeniach z zakresu mobilności, energii i ochrony klimatu, Plexiweiss pionier działający w obszarze tworzyw sztucznych wykorzystywanych w motoryzacji i lotnictwie, Remoso firma mająca wieloletnie doświadczenie w obsłudze flot, Roding Automobile GmbH spółka specjalizująca się w konstrukcjach z włókien węglowych, Katedra Inżynierii Produkcji Komponentów dla E-mobilności na Uniwersytecie w Aachen, Siemens AG globalna firma produkująca i dostarczająca energooszczędne rozwiązania dla energetyki i przemysłu oraz StreetScooter mający już doświadczenie w prototypowaniu pojazdów elektrycznych w tym dostarczeniu auta dla Deutsche Post DHL.

Innowacyjne battery-packi

Patrząc na zestaw firm, które zostały zaangażowane do projektu można oczekiwać, że pojazd zaprezentowany pod nazwą CITY eTaxi zdobędzie uznanie i znajdzie miejsce na wielu drogach. Przyjazny środowisku samochód to projekt, który prezentowany był w styczniu 2018 roku w Abu Dhabi podczas World Future Energy Summit jako odpowiedź na zmieniające się potrzeby transportowe miast. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe są wymienne battery packi, dzięki, którym użytkownicy nie muszą zużywać czasu na ładowanie pojazdu, a tylko na wymianę ulokowanych pod podłogą pojedynczych walizek zawierających baterie. Kompletne podejście do projektowania zastosowane w czasie prac nad pojazdem to spójna koncepcja nowoczesnej mobilności pozwala na obniżenie zarówno kosztów związanych z produkcją auta jak i późniejszym użytkowaniem. Projekt zakłada rozwój własnej infrastruktury ładowania co pozycjonuje go od razu jako rozwiązanie interesujące dla samorządów zobligowanych do rozwijania niskoemisyjnego transportu. Paul Leibold – inicjator projektu mówi wprost, że ACM rozwiązuje problem „kury i jajka”, który jest przedmiotem sporu, kto i kiedy powinien budować infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych. Jest też odpowiedzią na obawy kierowców, którzy zastanawiają się czy kupując samochód elektryczny będą mogli w pełni korzystać z jego możliwości.

Specyfikacja

CITY eTaxi to pojazd mający niespełna 3,5 metra długości, o wadze około 550 kg (z systemem baterii). Napęd zapewnia 14 kW silnik pozwalający uzyskać maksymalną prędkością 90 km/h. W zależności od przeznaczenia auta i stylu jazdy konstruktorzy przewidują około 120 km na jednym zestawie baterii litowo-jonowych (8 jednostek po 1,8 kWh każda). Kabina auta może być modyfikowana tak by spełniał on kryteria małego pojazdu dostawczego. W pojeździe zastosowano Typ 2 złącza do ładowania, czas potrzeby do pełnego naładowania baterii w pojeździe to około 6 godzin.

adaptive-city-mobility/Agata Rzędowska