Niemieckie rafinerie Schwedt i Leuna chcą się uniezależnić od dostaw ropy z Polski

11 stycznia 2023, 06:45 Alert

Niemiecka rafineria PCK w Schwedt planuje budowę nowy rurociągu Schwedt-Rostock obok już istniejącego połączenia z lat 60. Szef PCK Ralf Schairer chce, aby to nowe połączenie było H2-ready i umożliwiło jednocześnie dostawy ropy z portu Rostock nie tylko na potrzeby Schwedt, ale także rafinerii Leuna, która obecnie zaspokaja swoje zapotrzebowanie na ropę dostawami przez Naftoport w Gdańsku.

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.
Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.


– Dzięki nowemu rurociągowi Schwedt i Leuna stałyby się w przyszłości bardziej niezależne. Obydwie wspólnie obsługują rurociąg Przyjaźń na terenie Niemiec. Jeśli ta sieć rurociągów zostanie dodatkowo połączona z niemieckim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i wydajnym portem w Rostocku, korzyści mogą odnieść zarówno rafinerie, jak i związane z nimi gałęzie przemysłu – podaje regionalna gazeta Märkische Oderzeitung.

Rafineria w Schwedt prosi rząd federalny a podjęcie szybkiej decyzji w tej sprawie. Już jesienią 2022 rząd federalny obiecał 50 mln euro na rozbudowę portu w Rostocku oraz 400 mln euro na rozbudowę rurociągu w Rostoku. Berlin preferuje jednak modernizację już istniejącego ropociągu Schwedt-Rostock z 1969 roku, a niekoniecznie budowę nowej sieci.

Sekretarz stanu Michael Kellner (Partia Zieloni) i pełnomocnik rządu ds. PCK w federalnym ministerstwie gospodarki, ma jednak zastrzeżenia. Jego zdaniem byłoby to za drogie i trwało znacznie za długo w porównaniu z modernizacją już egzystującego ropociągu. Keller obiecał rafinerii, że ta kwestia zostanie rozstrzygnięta jeszcze w styczniu.

Rafineria w Schwedt korzystała do pierwszego stycznia w 100 procentach z rosyjskiej ropy dostarczanej przez rurociąg Przyjaźń. Po wejściu w życie embarga na ropę rosyjską, wraz z początkiem bieżącego roku rafineria może rozwinąć obecnie najwyżej 70 procent swoich mocy produkcyjnych, bo uwzględniając dostawy przez port w Rostocku (5-6 milionów ton) i Naftoport w Gdańsku (2-3 milionów ton) oraz ewentualne dodatkowe dostawy z Kazachstanu, które nie zostały jeszcze liczbowo określone, rafineria nie jest w stanie zaspokoić swoich potrzeb rzędu 10-12 milionów ton ropy rocznie. Natomiast rafineria Leuna, należąca do koncernu Total, znacznie wcześniej zaczęła dywersyfikację swoich źródeł dostaw i postawiła głównie na dostawy przez Naftoport w Gdańsku, który ma dostarczać 5-6 milionów ton ropy od bieżącego roku.

Aleksandra Fedorska

https://biznesalert.pl/rosja-dala-kazachstanowi-slowo-ze-nie-zablokuje-ropy-z-przyjazni-do-niemiec/