Niemiecki terminal LNG dopina umowy importowe

29 marca 2021, 13:30 Alert

Deweloper planowanego terminalu importowego LNG o przepustowości 8 mld m sześc. w Brunsbuettel w północnych Niemczech finalizuje wiążące umowy importowe z wieloma uczestnikami rynku – poinformowała rzeczniczka German LNG Terminal.

Projekt gazoportu w Brunsbuttel. Fot. German LNG Terminal GmbH
Projekt gazoportu w Brunsbuttel. Fot. German LNG Terminal GmbH

Niemieckie terminale LNG

Spółka German LNG Terminal (GLT) – którego deweloperami są holenderski operator sieci gazowej Gasunie, operator magazynów Vopak i niemiecki Oiltanking – jest jednym z trzech terminali importowych LNG, które powstają w północnych Niemczech. – Robimy znaczne postępy. Jesteśmy w trakcie finalizowania umów z klientami – powiedziała rzeczniczka, dodając, że dotyczy to „kilku wiążących umów o zdolności importowe”. Ponadto finalizowany był kontrakt inżynieryjno-przetargowy i budowlany, a w najbliższych tygodniach deweloper planuje złożyć wniosek o pozwolenie na realizację projektu. – Ostateczną decyzję inwestycyjną podejmiemy po otrzymaniu pozwoleń – powiedziała rzeczniczka.

Oprócz terminalu Brunsbuettel, dwa inne planowane projekty to terminal importowy o przepustowości 12 mld m sześc. rocznie w Stade, który jest realizowany przez Hanseatic Energy Hub (HEH) oraz projekt pływającego terminala LNG FSRU o przepustowości 10 mld m sześc. rocznie Unipera w Wilhelmshaven. Projekt Stade w zeszłym miesiącu zakończył niewiążącą fazę open season, co miało potwierdzić zainteresowanie rynku ze strony globalnych graczy, którzy wsparli „pełną planowaną przepustowość” obiektu. HEH zapowiedział rozpoczęcie wiążącej fazy open season w drugim kwartale 2021 roku.

Niemcy nie mają obecnie terminali importowych LNG i pojawiły się wątpliwości co do potrzeby instalacji, biorąc pod uwagę to, jak dobrze kraj ten jest połączony w Europie z wieloma źródłami gazu.

S&P Platts/Michał Perzyński