Rzędowska: Nowa stolica elektromobilności w Norwegii

17 sierpnia 2018, 07:30 Energia elektryczna

W Norwegii trwa Arendalsuka, czyli doroczne tygodniowe wydarzenie w Arendal, mające przybliżyć obywatelom kwestie związane z polityką i gospodarką. W tym czasie każdy może spotkać się z najbardziej wpływowymi politykami, przedstawicielami świata biznesu czy przemysłu. Wiele miejsca w tegorocznych debatach poświęcono energetyce, transportowi i przemysłowi – pisze Agata Rzędowska, redaktor BiznesAlert.pl

Rywalizacja gmin

Nie powinno dziwić, że w czasie debat i prezentacji poruszane było zagadnienie elektryfikacji transportu. 14 sierpnia 2018 roku zaprezentowano wyniki rywalizacji pomiędzy czterema norweskimi gminami, które realizują najambitniejsze plany rozwoju elektromobilności pojazdów elektrycznych. Tymi gminami są: Oslo, Bergen, Trondheim oraz Stavanger.

Walka z zanieczyszczeniami w miastach

Zanieczyszczenia spowodowane transportem i ruchem drogowym są jednymi z największych wyzwań dla norweskich miast. Norweskie Stowarzyszenie Pojazdów Elektrycznych CICERO (Center for International Climate and Environmental Research Oslo) oraz Arendalsuka oceniły rywalizację między gminami i przyznały tytuł Norweskiej Stolicy Pojazdów Elektrycznych w 2018 roku. Przedstawiciele gmin prezentowali osiągnięcia w dziedzinie promocji zeroemisyjnych rozwiązań, budowy infrastruktury i udostępniania miejsc do ładowania. W poprzednim roku Oslo wygrało rywalizację przed Bergen, trzecie miejsce należało do Trondheim, a na ostatnim znalazło się Stavanger.

Zwycięzca

W tym roku tytuł Norweskiej Stolicy Pojazdów Elektrycznych został przyznany Bergen. Punktacja przedstawiała się następująco:

  • Bergen –  26 punktów
  • Oslo – 25 punktów
  • Stavanger – 17 punktów
  • Trondheim – 15 punktów.

Widać zmiany

Zanim wręczono statuetkę, Christina Bu – przewodnicząca Stowarzyszenia Pojazdów Elektrycznych, podsumowała zmagania. Oto wybrane dane z przedstawionej prezentacji.

Udział samochodów elektrycznych w rynku sprzedaży samochodów osobowych w pierwszej połowie 2018 roku:

  • Oslo – 38%
  • Bergen – 33%
  • Stavanger – 30%
  • Trondheim – 27%

Zwiększenie liczby punktów ładowania w ciągu roku:

  • Trondheim z240 do 294 (22,5%)
  • Oslo z 1941 do 2075 (6,9%)
  • Stavanger z 150 do 160 (6,7%)
  • Góry z 435 do 446 (2,5%)

Liczba samochodów przypadających na szybką ładowarkę:

  • Trondheim – 288
  • Bergen – 414
  • Oslo – 425
  • Stavanger – 623

Zmiany w liczbie szybkich ładowarek między lipcem 2017 a lipcem 2018:

  • Trondheim z 15 do 22 (46,7%)
  • Stavanger z 5 do 7 (40%)
  • Oslo z 59 do 74 (25,4%)
  • Bergen z 34 do 36 (5,9%)