Nowe systemy sterowania koleją w Gdańsku

23 września 2015, 15:52 Infrastruktura

Zakończono kompleksową modernizację Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk. Inwestycja poprawi przepustowość tamtejszego węzła kolejowego oraz zapewni większe bezpieczeństwo i komfort podróżujących. Głównym wykonawcą był Torpol, polska firma budownictwa kolejowego, zaś za dostarczenie oraz montaż nowych systemów sterowania i kontroli odpowiadał Thales Polska.

Zakończenie kompleksowej przebudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz oznacza finalizację projektu modernizacji Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk. W ramach inwestycji dokonano również modernizacji stacji Pruszcz Gdański, Gdańsk Południowy oraz Gdańsk Główny. Thales Polska wyposażył linię E65 na odcinku objętym obszarem LCS Gdańsk również w urządzenia sterowania ruchem kolejowym warstwy podstawowej. Szereg zastosowanych innowacyjnych rozwiązań wpłynie wymiernie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej. Przyczyni się także do zmniejszenia ryzyka wypadków. Zmodernizowana nawierzchnia, sieć trakcyjna, zasilanie i systemy sygnalizacji pozwolą pociągom pasażerskim rozwijać prędkość do 160km/h.

W chwili obecnej Thales wdraża nowoczesne systemy automatyki kolejowej na ponad 1 400 km linii kolejowych w Polsce, w tym system ETCS na ponad 700 km oraz dodatkowo system GSM-R na 500 km.

– Zakończona modernizacja stanowi kolejny ważny krok w poprawie infrastruktury kolejowej w Polsce. To strategiczny projekt, bo linia ta jest częścią paneuropejskiej trasy E65 należącej do korytarza transportowego łączącego regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad morzem Adriatyckim i na Bałkanach, a dla pasażerów jej modernizacja oznacza istotną poprawę jakości i płynności podróży. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że projekt ten mogliśmy realizować wspólnie z firmą Torpol  – mówi Paweł Przyżycki, dyrektor zarządzający w Thales Polska.

– Nawierzchnia torowa została zbudowana z szyn S60E1 na podkładach strunobetonowych z przytwierdzeniem sprężystym. Celem modernizacji było osiągnięcie najlepszych parametrów pod względem prędkości i przepustowości. Prace zostały wykonane z najwyższą starannością, zgodnie ze sztuką budowlaną oraz obowiązującymi przepisami. To wielobranżowy projekt, możemy więc mówić o wielowymiarowym sukcesie – mówi Tomasz Waldowski, kierownik projektu. – Podczas największego natężenia robót w systemie wielozmianowym, na placu budowy pracowało ponad 300 osób, w tym m.in. geodeci, teletechnicy, elektrycy oraz specjaliści instalacji sanitarnych, obiektów inżynieryjnych mostowych i kolejowych a także sterowania ruchem kolejowym. Ci ostatni mieli za zadanie wybudować infrastrukturę, która zapewni bezpieczeństwo. Powstało 36 układów napędowych rozjazdów (napędów zwrotnicowych), wbudowano 90 czujników sytemu licznika osi (czujniki pokazują, które sekcje stacji są aktualnie zajęte), aby wszystko połączyć potrzebnych było około 100 km. kabli.