Opłatą emisyjną w smog (RELACJA)

10 kwietnia 2018, 07:00 Read in english Środowisko

Nie podlega dyskusji, że stan powietrza w Polsce jest zły. „Jesteśmy chorym człowiekiem Europy i mamy kilka lat na to by poprawić tę jakość powietrza” powiedział w czasie konferencji prasowej, która odbyła się 9 kwietnia w Warszawie Piotr Woźny, pełnomocnik rządu ds. walki ze smogiem. W spotkaniu wzięli również udział Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen oraz Adam Pawłowicz, wiceprezes Lotos Paliwa.

Piotr Woźny na konferencji o opłacie emisyjnej. Fot. BiznesAlert.pl
Piotr Woźny na konferencji o opłacie emisyjnej. Fot. BiznesAlert.pl

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu

W trakcie spotkania zaprezentowane zostały stanowiska koncernów paliwowych odnoszące się do faktu prowadzenia prac nad wprowadzeniem opłaty paliwowej, wykorzystania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, który ta opłata zasili oraz planów rządowych, które mają spowodować, że w ciągu najbliższych niespełna 10 lat stan jakości powietrza w Polsce znacząco się poprawi. Piotr Woźny mówił na temat pilotażowego programu jaki zostanie wdrożony w 33 polskich miastach. Program „Stop Smog” zakłada działania pozwalające zadbać o stan techniczny budynków, wymienić zanieczyszczające środowisko źródła ciepła, wesprzeć najuboższych, którzy sami nie są w stanie sfinansować termomodernizacji.

Jak mówił Woźny „Bruksela oczekuje, że Polska podejmie działania aktywne i przynoszące szybko wymierne korzyści”. Dlatego też Woźny uważa, że pojawienie się celowego programu finansowania w perspektywie czasowej 2021-2027 jest jak najbardziej możliwe. Woźny mówił także o konieczności uzyskania „największego efektu ekologicznego” za możliwie najniższe koszty dlatego też podział wpływów z opłaty paliwowej ma być następujący: 15 procent zasili FNT, a 85 procent trafi do NFOŚiGW.

Piotr Woźny wspomniał także o tworzonym przez Bank Światowy raporcie dotyczącym stanu faktycznego jakości powietrza w wybranych miejscach w kraju, interesariuszach procesu zmian oraz efektywności współpracy pomiędzy władzami centralnymi, marszałkami województw i burmistrzami. Pierwsza wersja dokumentu powinna być gotowa według Woźnego z końcem czerwca 2018 roku. Według przytoczonych przez pełnomocnika rządu danych w dniach kiedy jakość powietrza w Warszawie była najgorsza szpital przy ul. Szaserów odnotowywał niemal dwa razy więcej pacjentów zgłaszających się z problemami związanymi z oddychaniem i układem krążenia. Zatem jak mówił Woźny problem zapadalności na choroby i zgonów, o którym mówi się w kontekście smogu z całą pewnością nie jest przesadzony.

Paliwa nie podrożeją

Adam Czyżewski z PKN Orlen skoncentrował się w swojej wypowiedzi na dwóch kwestiach: możliwości wykorzystania FNT przez firmy paliwowe takie, jak PKN Orlen w celu zbudowania niezbędnej infrastruktury wspierającej rozwój paliw alternatywnych oraz szacunkach, które pozwoliły koncernowi wypracować model, w którym opłata paliwowa nie będzie miała wpływu na cenę paliwa dla końcowego odbiorcy. Główny ekonomista PKN Orlen tłumaczył dlaczego obawa związana z wpływem na cenę paliw powiązana z nową opłatą jest nieuzasadniona.

Z kolei Adam Pawłowicz z Lotosu wspomniał o znacznej poprawie stanu firmy, uzyskanemu dzięki wyeliminowaniu aktywnej do tej pory szarej strefy. Jednak zaznaczył, że koncern sam nie podejmie ryzyka budowy infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, ponieważ trudno na razie mówić o możliwości zwrotu inwestycji. Jednak z pomocą środków unijnych oraz wsparciem ze strony FNT będzie to możliwe. Jak zapewnił już niebawem, ponieważ koncern pozyskał finansowanie z programu unijnego na pierwszą partię stacji ładowania.

Uczestnicy spotkania zgodnie mówili także o tym, że wprowadzenie certyfikatów potwierdzających jakość sprzedawanych paliw stałych jest szalenie istotna i posługiwali się przykładem stacji paliw, które sprzedają paliwa standaryzowane i nie ma mowy o tym żeby z dystrybutora oznaczonego np. 95 zatankować benzynę o znacząco niższej liczbie oktanów. Opłata paliwowa ma rocznie przynieść 1,7 miliarda złotych. Dzięki finansowaniu działań mających na celu poprawę jakości powietrza Polska ma uniknąć kar, które grożą krajowi, a które mogą wynosić nawet pół miliarda złotych rocznie. Wysokość opłaty paliwowej to 8 groszy netto za litr paliwa.

Dziennikarze pytali w czasie konferencji między innymi o to dlaczego opłata paliwowa nie obejmuje także paliwa LPG i czy Piotr Woźny był inicjatorem wprowadzenia opłaty? Woźny wspomniał, że nie jest to jego inicjatywa. Nie została udzielona odpowiedź na temat LPG.