Sobótka-Demianowska: Orlen w drodze do elektromobilności (ROZMOWA)

10 października 2018, 07:30 Energia elektryczna

PKN Orlen, dysponujący największą siecią detaliczną w Europie Środkowo-Wschodniej, ostrzy sobie zęby na punkty ładowania samochodów elektrycznych. Zgodnie z zapowiedziami spółki będzie ich systematycznie przybywać nie tylko na rynku polskim, ale również w Czechach. Na pytania BiznesAlert.pl odpowiada Katarzyna Sobótka-Demianowska – kierownik Zespołu Przygotowania Projektów Energetycznych w PKN Orlen.

Fot. PKN Orlen

BiznesAlert.pl: Orlen dysponuje w Polsce siecią ponad 1700 stacji. Jaką ofertę koncern prezentuje dziś dla kierowców aut elektrycznych i co planuje wdrożyć w najbliższym czasie?

Katarzyna Sobótka-Demianowska: PKN Orlen zakończył już  postępowanie przetargowe dla dostawców stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz rozpoczął proces inwestycyjny. Punkty szybkiego ładowania powstaną łącznie w 150 lokalizacjach położonych zarówno w miastach jak i przy trasach tranzytowych. Ładowarki będą o mocy: 50kW, 100kW i 150 kW. W  pierwszym etapie pilotażu, do końca 2019 roku, zostanie uruchomionych około 50 ładowarek.

LOTOS realizuje pomysł „elektryfikacji” trasy Trójmiasto-Warszawa. Czy plany Orlenu idą w podobnym kierunku, czy koncern skupia się raczej na „elektryfikacji” pojedynczych stacji? 

Celem PKN Orlen jest umożliwienie przejechania samochodem elektrycznym całej Polski z zachodu na wschód, z północy na południe. W ramach programu pilotażowego pierwsza ładowarka o mocy 50 kW działa już Płocku w pobliżu siedziby Koncernu. Przeznaczona jest zarówno do pojazdów elektrycznych (EV), jak i hybrydowych (PHEV) i daje możliwość jednoczesnego ładowania 4 pojazdów. Obecnie kierowcy mogą korzystać z niej nieodpłatnie.

Jak na tle Polski kształtują się zagraniczne rynki detaliczne (w zakresie elektromobilności), na których operuje Orlen?  

W Czechach koncern planuje także rozwój sieci punktów ładowania dostępnych na stacjach Benzina wspólnie z firmą CEZ. Obecnie działają tam trzy punkty, a w najbliższych latach mają pojawić się kolejne.

Jak rozwija się współpraca z Teslą w zakresie udostępniania punktów ładowania aut tej marki. Czy Orlen planuje otwarcie nowych miejsc w Polsce i zagranicą. Jeśli tak, to gdzie i kiedy?

­­W ramach współpracy na stacjach grupy Orlen działają już punkty ładowania samochodów elektrycznych Tesla – w Polsce na stacjach Orlen w Kostomłotach, Katowicach i Ciechocinku oraz w Niemczech, w miejscowościach Grimmen w Meklemburgii-Pomorze Przednie i Uckerfelde w Branderburgii. 

Jakie plany (w Polsce i zagranicą) ma Orlen w kontekście rozwoju sprzedaży detalicznej innych paliw alternatywnych, takich jak np. CNG, LNG czy wodór?

Na stacjach wchodzących w skład grupy Orlen dostępne są również inne paliwa alternatywne. W Niemczech na stacjach Star w miejscowości Mülheim i Wolfsburg działają dwa testowe punkty dla aut zasilanych wodorem. PKN Orlen analizuje potencjał wdrożenia tej technologii również na rynku polskim. Na 40 stacjach koncernu zlokalizowanych w Czechach można także tankować gaz CNG.

Rozmawiał Mateusz Cabak