Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8183
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8179
  6. 8180
  7. 8181
  8. 8182
  9. 8183
  10. 8184
  11. 8185
  12. 8186
  13. 8187
  14. ...
  15. 8208
  16. 8209
  17. 8210

Ruciński: Państwo będzie zabierać spółkom środki na inwestycje

0

KOMENTARZ

Adam Ruciński, prezes  BTFG

Ominięcie pierwszego progu ostrożnościowego to również pierwszy krok do utraty zaufania obywateli do polityków zarządzających finansami państwa. Trudno obecnie wytłumaczyć przeciętnemu obywatelowi dlaczego wprowadzone kiedyś limity zadłużenia obecnie można mijać. Miały one przecież chronić obywateli przed nadmiernym zadłużaniem przez polityków nas jako obywateli.

Z ekonomicznego punktu widzenia, niewątpliwie trudno obecnie znaleźć inne wyjście z tej sytuacji. Wpływy do budżetu są znacznie niższe niż rząd zakładał jeszcze kilka miesięcy temu a wydatki można zmniejszyć tylko w nieznaczny stopniu. Zwiększenie zadłużenia jest jednak rozwiązaniem krótkoterminowym a w długim terminie problem nie znika. Politycy liczą jednak na to, że długo oczekiwanie ożywienie w gospodarce  wreszcie nadejdzie a wraz z nim wzrosną przychody z tytułu podatków bo na istotne cięcia wydatków nie ma co liczyć zwłaszcza, że większość z nich są to wydatki, z których nie można w sposób szybki i bezbolesny zrezygnować.

Faktem jest w budżecie brakuje bardzo dużej sumy więc należy oczekiwać, że poszczególni ministrowie będą musieli ciąć wydatki oraz zadbać o również wpływy z podległych im spółek w postaci dywidend. Doprowadzi to do dalszego ograniczenia inwestycji przez spółki, których dużym udziałowcem jest Skarb Państwa. Niestety trzeba się pogodzić z faktem, że środki potrzebne na inwestycje i rozwój zostaną spółkom odebrane i przekazane do budżetu państwa na bieżącą konsumpcję. Wszystko to przez niefrasobliwe podejście do konstruowania budżetu przez ministra finansów.

29.07.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Polski miks może się opierać tylko na węglu

(CIRE)

Jak poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”, z analiz kancelarii premiera wynika, że polska energetyka nawet po 2050 r. będzie oparta w 60–80 proc. na węglu. Według prof. Władysława Mielczarskiego, na którego powołuje się gazeta, dokument może pomóc Polsce w przeforsowaniu pomocy publicznej dla planowanych bloków energetycznych na węgiel. Prof. Mielczarski zwraca uwagę, że finalna wersja raportu kancelarii premiera zbiegnie się w czasie z powstaniem opracowywanego przez Komisję Europejską przewodnika pomocy publicznej dla energetyki. Michał Wilczyński, były główny geolog zwraca natomiast w DGP uwagę, że co najmniej 40 mln ton węgla koniecznego do funkcjonowania nowych bloków w 2050 r. będzie musiało pochodzić z importu. Według Wilczyńskiego już w 2030 r. wydobycie polskiego węgla będzie mniejsze niż import, a w 2050 r. wydobycie nie przekroczy 28 mln ton – podaje DGP.

Ekolodzy na Ukrainie stanowczo przeciwko gazowi łupkowemu

(UKRINFORM/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Ukraina powinna aktywniej poszukiwać alternatywy dla tradycyjnych źródeł energii, jednocześnie maksymalizując efektywność energetyczną – powiedziała przewodnicząca Ligi Ekologicznej Testina Tymoczko, podczas konferencji prasowej „Gaz łupkowy: Doświadczenie USA i perspektywy na Ukrainie”. Zdaniem Tymochko konieczne jest odpowiednie wykorzystanie eksploatowanych już złóż gazu na Ukrainie oraz systematyczny rozwój energetyki wiatrowej, słonecznej i bioenergii. Realizując te proste założenia – według pani przewodniczącej- Ukraina ma szansę zminimalizować obciążenie dla przyrody oraz zachować środowisko naturalne dla następnych pokoleń. Jako nieosiągalna natomiast została określona perspektywa wydobycia gazu łupkowego na Ukrainie.  Podstawą takiego założenia jest twierdzenie, że użycie technologi hydraulicznego kruszenia może być bardziej szkodliwe niż w Stanach Zjednoczonych. Zdaniem pani przewodniczącej, Kijów powinien wykorzystać obecnie dostępne zasoby surowców oraz zainwestować w rozsądną politykę dla sektora OZE.

EBOiR znów finansuje wygaszanie Ignaliny

(15MIN)

Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju ogłosił, że wznawia finansowanie budowy magazynu do przechowywania zużytego paliwa nuklearnego z wyłączonej czasowo elektrowni atomowej Ignalina. Jednocześnie władze instytucji podkreślają, że wykonawca – niemiecki Nukem – powinien przyspieszyć prace.

Belene wraca do gry

(NOVINITE)

Nowy rząd w Bułgarii na czele z premierem Plamenem Oreszarkim zapowiedział, że projekt elektrowni atomowej Belene może zostać ponownie uruchomiony. Poprzedni rząd zrezygnował z niego, oceniając, że jest ekonomicznie nieopłacalny. W szkicu programu Bułgarskiej Partii Socjalistycznej przedstawionego w parlamencie można znaleźć rozdział pt. „Ratunek dla bułgarskiej energetyki”. Jest w nim mowa o możliwości powrotu do Belene, po ustaleniu stabilnego finansowania i ponownych negocjacjach z Rosatomem.

Wielka Brytania wciąż polega na węglu

(PAP/JOANNA DOBOSZ)

Z danych brytyjskiego Departamentu ds. Energii i Zmian Klimatu (DECC) wynika, że 39 procent brytyjskiej energii elektrycznej wytwarzane jest w elektrowniach zasilanych węglem. Spadł za to udział gazu – według statystyk, energetyka gazowa stanowiła w ubiegłym roku 28 procent (w zestawieniu z 2011 roku proporcje te były odwrotne). Z elektrowni atomowych pochodziło 19 procent wyprodukowanej w Wielkiej Brytanii energii, zaś ze źródeł odnawialnych ponad 11 procent (wzrost o jedną piątą w stosunku do 2011 roku). Wzrost udziału węgla w brytyjskim sektorze energetycznym spowodował także wzrost emisji co2 (o 4 procent). Popularność węgla w Wielkiej Brytanii jest efektem rosnących cen gazu na świecie oraz spadających cen gazu w USA (na skutek rosnącej eksploatacji złóż niekonwencjonalnych). Spadkom w krajowym wydobyciu surowców energetycznych towarzyszył wzrost ich importu, który sięgnął niemal 7 procent w stosunku do 2011 roku.

Izrael opracowuje strategię obrony surowców na Morzu Śródziemnych

(UNITED PRESS INTERNATIONAL)

Izraelska flota pracuje nad planem zabezpieczenia bogatych w surowce wód Morza Śródziemnego. Tel Awiw planuje zakupić statki patrolowe, które będą chronić platformy wiertnicze znajdujące się od 50 do 200 km od wybrzeża Izraela. System obrony ma kosztować 700 mln dolarów. Jego utrzymanie będzie kosztowało 100 mln dolarów rocznie.

TEPCO uwolni radioaktywną wodę do oceanu

(OIL PRICE)

Japońska firma TEPCO odpowiedzialna za zabezpieczenie bloków elektrowni Fukushima po katastrofie z 2011 roku planuje zwolnić wodę chłodzącą uszkodzony obiekt do oceanu. Negocjuje także z Tokio możliwość uwolnienia jej do wód gruntowych. Co tydzień TEPCO wylewa na teren elektrowni ilość wody odpowiadającej pojemności olimpijskiego basenu. Japończycy planują obecnie obniżyć jej radioaktywność do akceptowalnego poziomu i wylać ją do oceanu.

INFRASTRUKTURA

PKP Cargo złożyło prospekt emisyjny w KNF

(www.pkp-cargo.pl)

25 lipca 2013 r. PKP Cargo złożyło prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) w związku z potencjalnym debiutem na Giełdzie Papierów Wartościowych
w Warszawie. – Jednym z elementów strategii PKP SA jest oferta publiczna akcji PKP Cargo i notowanie ich na GPW w Warszawie. Jeśli ten proces zakończy się sukcesem, na warszawskiej giełdzie zadebiutuje pierwsza spółka z Grupy PKP.

Raport Europejskiego trybunału Obrachunkowego – komentarz ekspercki

(www.pzpb.com.pl)

Celem raportu było zbadanie czy środki wydawane na politykę spójności w zakresie infrastruktury wydano rozsądnie i celowo. Badanie miało dać odpowiedź na dwa pytania: 1) Czy przeanalizowane projekty drogowe osiągnęły założone cele?, 2) Czy projektami zarządzano w sposób zapewniający rozsądne wydatki? Kluczem do wyboru państw, w których przeprowadzono badania była ilość alokowanych środków. Polska jako największy beneficjent kończącej się perspektywy budżetowej otwiera więc listę badanych państw.

LOT: Mniejszy kapitał, lepszy wynik

(www.aeronews.pl)

Zgromadzenie akcjonariuszy PLL LOT SA obniżyło kapitał zakładowy spółki o 99 procent, z kwoty 443 mln 196 tys. 963 zł do kwoty 4 mln 476 tys. 737 zł. Wartość nominalna jednej akcji to już nie 100 a 1 zł. Należy przy tym zaznaczyć, że wartość nominalna jest zgoła czymś odmiennym od wartości rynkowej czy bilansowej.

Kolejny etap realizacji Chopin Airport City

(www.lotnisko-chopina.pl)

Projekt miasteczka biznesowego przy Lotnisku Chopina w Warszawie wkracza w kolejną fazę realizacji. Porty Lotnicze wspólnie z firmą doradczą Arup rozpoczynają prace nad stworzeniem szczegółowego planu zagospodarowania terenu pod inwestycję. Proces realizacji zamówienia potrwa do III kwartału 2014 roku. Pierwsze wbicie łopaty nastąpi w 2015 roku.

Więcej krajówek LOTu – modyfikacja rozkładu

(www.aeronews.pl)

Do systemu rezerwacyjnego LOTu wprowadzono nowy, zmodyfikowany rozkład lotów krajowych. Oznacza to, że od 1 września br. polski przewoźnik będzie oferować m.in. częstsze połączenia pomiędzy Warszawą a wybranymi portami regionalnymi. Wprowadzona zmiana ma posłużyć lepszemu dostosowaniu połączeń do potrzeb pasażerów i rynku, a także zwiększeniu nalotu maszyn czyli intensywniejszego wykorzystania floty.

Kolejowe przyśpieszenie w Wielkopolsce

(www.plk-sa.pl)

PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończyły rewitalizację jednej z najważniejszych linii kolejowych w Wielkopolsce. Pociągi regionalne z Poznania do Gniezna rozpędzą się na niej do 150 km/h. Podróż z Poznania do Gniezna skróci się o 20 minut. To efekt prac przeprowadzonych w 2012 i 2013 r. Wymieniono m.in. rozjazdy na stacji Pierzyska.

Estakada w kierunku Żoliborza znika znad Wisłostrady

(www.zmid.waw.pl)

W miniony weekend zamknięte zostały dwie estakady zjazdowe z Trasy Łazienkowskiej. Estakada w kierunku Wilanowa została już zburzona. Prace przy rozbiórce estakady w kierunku Żoliborza trwają i dotychczas objęły jej fragment między Wisłostradą a zjazdem z Trasy Łazienkowskiej. W nadchodzących dniach zaplanowano rozbiórkę pozostałej części łącznicy.

Budowa ronda w ul. Patriotów. Zmiana organizacji ruchu

(www.zmid.waw.pl)

Trwa budowa ronda w ulicy Patriotów w rejonie stacji PKP Warszawa Falenica. Wykonanie elementów odwodnienia nowej drogi i zatok autobusowych wymagają wprowadzenia w najbliższych dniach zmian w organizacji ruchu. W piątek 26 lipca po godz. 22.00 nastąpi zamknięcie dla ruchu odcinka ul. Patriotów od ul. Jagienki do ul. Młodej (do przejazdu kolejowego).

Bookcrossing w PKP Informatyce

(www.pkp-informatyka.pl)

PKP Informatyka, wspólnie ze spółkami Grupy PKP, bierze udział w wakacyjnym projekcie bookcrossingu. Bookcrossing to idea nieodpłatnego przekazywania książek poprzez pozostawianie ich w miejscach publicznych, jak również w miejscach celowo utworzonych, tzw. półkach bookcrossingowych (stoliki, regały, gabloty), po to, by znalazca mógł je przeczytać i przekazać dalej.

Nowy hangar na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Na Lotnisku Chopina powstał nowy hangar do obsługi technicznej samolotów. Mogą w nim być docelowo przeprowadzane przeglądy i remonty samolotów kodu C o rozpiętości skrzydeł do 36 m. Nowy hangar zlokalizowany jest obok istniejącego hangaru firmy Blue Jet w zachodniej części lotniska, w trójkącie pomiędzy drogami startowymi. Całkowita powierzchnia hangaru wynosi około 4000 m2 a kubatura to ponad 45 tys. m3.

Pilne: Lot rezygnuje z Bydgoszczy

(www.aeronews.pl)

Polskie Linie Lotnicze LOT rezygnują z obsługi rejsów krajowych między Warszawą a Bydgoszczą. Przewoźnik wprowadził modyfikacje w rozkładzie, dzięki którym na kilku innych trasach rejsów krajowych ma przybyć. Z Bydgoszczy do Warszawy latać będzie można rejsami LOTu (obsługiwanymi przez Sprint Air) tylko do końca sezonu letniego (końcówka października).

Komunikat – utrudnienia na terenie lotniska

(www.krakowairport.pl)

Trwają kluczowe inwestycje w Kraków Airport. Prosimy pasażerów, aby zwracali szczególną uwagę na znaki, zwłaszcza te dotyczące zakazów zatrzymywania się oraz zakazu ruchu.

Dodatkowy rejs do Warszawy

(www.airoport-poznan.pl)

Z przyjemnością informujemy, że linia PLL LOTwprowadziła do systemu rezerwacyjnego dodatkowy rejs na trasie Poznań – Warszawa. Od 16 września br. dodatkowa rotacja będzie obsługiwana samolotem typu Dash Q400 NextGen 6 razy w tygodniu we wszystkie dni z wyjątkiem sobót, zgodnie z poniższym rozkładem: odlot z WAW o godz. 12:10, przylot do POZ o godz. 13:10, odlot z POZ o godz. 13:55, przylot do WAW o godz. 14:55.

Czarterowe kierunki z Gdańska

(www.airport.gdansk.pl)

Wakacje to najlepszy czas na wyjazdy, odpoczynek oraz poznawanie nowych miejsc. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą biur podróży, które oferują wyloty z lotniska w Gdańsku. W tym roku mamy do wyboru aż 21 różnych destynacji. Oferta wakacyjna jest bardzo obszerna, więc zapewne każdy znajdzie miejsce do którego chciałby się wybrać.

Dodatkowy lot do Warszawy

(www.airport.gdansk.pl)

Dobra wiadomość pojawiła się dla pasażerów odlatujących z Gdańska do Warszawy. Przewoźnik PLL LOT poinformował o zmianie siatki połączeń krajowych, czego wynikiem jest dodatkowo jeden rejs dziennie na trasie Warszawa-Gdańsk-Warszawa. Loty będą odbywać się od poniedziałku do piątku.

Sekuła: Sytuacja Kolei Śląskich jest trudna, lecz stabilna

(www.rynek-kolejowy.pl)

– Program naprawczy Kolei Śląskich działa i są już jego wymierne efekty. Aby zażegnać widmo upadłości spółki, podjęliśmy szereg działań, m.in. podwyższenie kapitału czy racjonalizację wydatków. Powoli zmniejsza się różnica między kosztami a przychodami spółki – tak marszałek Mirosław Sekuła ocenił realizację działań, które zaczęła wdrażać spółka po ubiegłorocznym grudniowym kryzysie na torach.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Dobrowolski: Poszukiwanie gazu łupkowego przez Chevron może zostać opóźnione

Od początku czerwca mieszkańcy Żurawlowa blokują odwierty gazu łupkowego, które pod Zamościem chce przeprowadzić Chevron. Koncern szacuje straty związane z opóźnieniem prac na 10 tys. zł dziennie, dodatkowo może stracić koncesję na poszukiwania surowca.

Korolec: Ministrowie środowiska G20 wspierają budownictwo ekologiczne

0

Zmniejszenie zużycia energii dzięki budownictwu ekologicznemu i rozwiązaniom energooszczędnym – to cel państw G20. Znalazł się on w inicjatywie budowniczej, która pojawiła się podczas Forum Głównych Gospodarek w Krakowie. Polska i kraje G20 mają szanse osiągnąć porozumienie, które powinno zostać podpisane jeszcze we wrześniu.

Używanie budynków absorbuje bardzo dużą ilość energii. Gdybyśmy umieli zredukować zużycie energii przez budownictwo dzięki zastosowaniu materiałów, technologii, ale też pewnej kulturze używania i budowania, to moglibyśmy w sposób tani, bez jakichś specjalnych fajerwerków, ale praktyczny i dbający o rozwój gospodarczy, promować efektywność energetyczną i rozwój gospodarczy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marcin Korolec, minister środowiska.

Korolec podkreśla, że dzięki inicjatywie budowniczej przedstawiciele najbardziej rozwiniętych krajów świata będą dzielić się praktykami z zakresu poprawiania efektywności energetycznej w budnownictwie. Dotyczy to nie tylko standardów nowych budynków, ale także stosowanych materiałów i technik budowlanych.

Inicjatywa budownicza zostanie ostatecznie zawarta czy podpisana przez zainteresowanych ministrów prawdopodobnie we wrześniu tego roku w Nowym Jorku, a potem zobaczymy, jakie będą dalsze kroki – przewiduje Korolec.

Szef resortu środowiska podkreśla, że inicjatywę powinni podpisać wszyscy członkowie grupy G20, czyli m.in. Stany Zjednoczone, Niemcy, Chiny, Rosja, a także Unia Europejska jako całość. Również dla Polski inicjatywa jest korzystna.

16. Forum Głównych Gospodarek ds. Energii i Zmian Klimatu odbyło się w Krakowie 18 lipca. Przyjechało na nie ponad 30 ministrów środowiska, w tym przedstawiciele państw z grupy najbardziej rozwiniętych gospodarek świata, czyli G20. Inicjatywa budownicza była jednym z rozważanych pomysłów.

Spotkanie ministrów środowiska w Krakowie było elementem przygotowań do organizowanego w Warszawie w listopadzie szczytu klimatycznego ONZ COP 19. Na nim mają rozpocząć się negocjacje nowego porozumienia klimatycznego, które zastąpi protokół z Kioto po 2020 r.

Newseria.pl

Kowal: Backloading psuje system handlu emisjami

0

ROZMOWA

Paweł Kowal

Poseł do Parlamentu Europejskiego (PJN, EKiR)

KE będzie manipulowała cenami na rynku uprawnień do emisji CO2. Sztucznie podwyższy ich cenę, aby OZE było konkurencyjne w stosunku do energetyki konwencjonalnej. Jak Pan ocenia ten zabieg?

Komisja przejmuje na siebie rolę regulatora rynku energii i wspiera interwencyjnie jednych przeciw drugim. Taki jest sens tego działania i trudno to usprawiedliwiać.

Czy rynek ETS może rozwijać się naturalnie? Czy powinien?

Jak uczy praktyka, handel ETS podlega takim samym prawom jak inne rynki. Ceny certyfikatów spadają ze względu na zmniejszające się zapotrzebowanie na energię. Sztuczne regulacje ze strony KE zaburzają ten proces.

Jak Pan ocenia linię Ministra Marcina Korolca, który próbuje wpisać rozmowę o europejskiej polityce klimatycznej w szerszy kontekst zmian na świecie?

Z punktu widzenia Polski najważniejsze jest wspieranie rodzimego przemysłu. Minister Korolec słusznie podkreśla konieczność ustalenia „zasad gry” wewnątrz Unii Europejskiej zanim podjęte zostaną jakiekolwiek regulacje na poziomie globalnym. Żadne działanie nie może się jednak odbywać ze szkodą dla polskiego przemysłu, zaś nakładanie mu kolejnych „kagańców” w postaci nowych ograniczeń emisji będzie uderzało w naszą konkurencyjność.

Czy powinniśmy podpisywać nowy protokół z Kioto lub analogiczną regulację opracowaną na poziomie ponadnarodowym?

Nie. Po pierwsze dlatego, że dotychczasowe ustalenia nie są wykonanie, po drugie dlatego że najczęściej takie regulacje kończą się osłabianiem konkurencyjności Europy w skali globalnej, a państw Europy Środkowej w skali UE.

Jak ratować polski przemysł a jednocześnie spełniać wymogi europejskiej polityki klimatycznej?

Polski przemysł nie trzeba tylko ratować, konieczna jest bardziej ofensywna postawa, czyli ambitny plan jego  rozwoju. Oczywiście ważne są rożne formy zielonej energii, słonecznej itd., ale kluczowa jest efektywność i interes Polski i to on powinien decydować o głównych decyzjach inwestycyjnych.

Polichnowski: Krajowy System Zarządzania Ruchem – ważne jest długofalowe podejście

0

KOMENTARZ

Tomasz Polichnowski,

ekspert ds. ITS.

Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) to planowana część Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), przeznaczona dla istniejącej już infrastruktury drogowej. Według planów Generalnej Dyrekcji w pierwszej fazie wdrożenia miałby objąć około 3 000 km tras – autostrady, drogi ekspresowe oraz drogi krajowe objęte systemem poboru opłat viaTOLL.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi być może jeszcze w tym roku przetarg na tę inwestycję. Czas pozostały do tego momentu można wykorzystać na kompleksową analizę zagadnienia i weryfikację jego głównych założeń. Dlatego, obserwując najlepsze światowe praktyki we wdrażaniu technologii ITS, warto przeprowadzić ponowną analizę tzw. „studium wykonalności”, które definiuje główne założenia projektu.

GDDKiA wielokrotnie podkreślała konieczność istnienia spójnej strategii ITS na poziomie krajowym. Zatem jednym z najważniejszych założeń KSZR powinna być jego kompatybilność z miejskimi rozwiązaniami ITS. Ponieważ w polskim ustawodawstwie nie ma określonych z góry standardów ITS, Generalna Dyrekcja – w porozumieniu z  poszczególnymi miastami – może już na etapie planowania ustanowić stosowną procedurę w zakresie zbierania i dystrybucji danych, tym bardziej, że większość systemów ITS w polskich miastach przeszła już etap kompletnych projektów, mamy też kilka wdrożeń. W związku z tym GDDKiA, jako przyszły zamawiający, może uzyskać najlepszą wiedzę dotycząca standardów wdrażania inteligentnych systemów, i to z krajowego podwórka. Warto współpracę tę rozpocząć jak najwcześniej, by kolejne planowane systemy miejskie oparte były o wspólne ramy, pozwalające na wykorzystanie maksymalnie wielu danych przez nie zebranych, ku pożytkowi zarówno zarządców infrastruktury, jak i kierowców.

Na etapie planowania KSZR pod rozwagę należy również poddać włączenie w system autostrad koncesjonowanych. Jest to istotne tym bardziej, że Dyrektywa Unijna i obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące zastosowania ITS wymagają, aby na obszarze UE zachowano ciągłość usług w ramach sieci transportowych. Oznacza to, że w ramach głównych korytarzy transportowych nie powinny istnieć enklawy nieobjęte krajowym ITS. Obecnie mamy do czynienia ze swoistą eksterytorialnością 470 km dróg, które nie są objęte systemem viaTOLL, co odbija się głównie na kierowcach. Koncesjonowane odcinki autostrad nie powinny pozostać bez odpowiedniej infrastruktury, KSZR nie będzie bez nich kompletny.

Kolejnym ważnym aspektem jest optymalizacja kosztowa budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Biorąc pod uwagę obecną sytuacje budżetową kraju nie możemy pozwolić sobie na niewykorzystywanie już istniejącej infrastruktury. Funkcjonujący od dwóch lat i systematycznie rozszerzany elektroniczny system poboru opłat to nie tylko dane, których wykorzystanie już jest zapisane w studium wykonalności KSZR. Możliwe jest bowiem doposażenie istniejącej infrastruktury wyżej wspomnianego viaTOLLa w stosowne urządzenia pomiarowe czy sensoryczne. Bramownice, urządzenia zasilania energetycznego, łączność już istnieją. Potrzebna jest zatem ponowna ocena potencjału obecnie funkcjonującego sprzętu, co z pewnością zaowocuje znaczącą redukcją kosztów inwestycyjnych.

Do rozwiązania pozostaje również temat ograniczeń prawnych, które uniemożliwiają pełne wykorzystanie potencjału KSZR. Przykładowo: w studium wykonalności zostało uwzględnione dozowanie ruchu na węzłach drogowych. Jednak obecnie nie ma krajowych przepisów prawnych, które określają jego zastosowanie. W związku z tym należałoby wyłączyć z systemu daną funkcjonalność albo uruchomić odpowiednią procedurę formalno – prawną, aby powstała instrukcja jej użytkowania.

Przedstawione powyżej założenia pochodzą z 2012 roku. Na szczęście jest jeszcze czas, aby zweryfikować planowane działania zawarte w studium wykonalności. Przy tak dużej dynamice rynku ITS i telematyki jako nauki, grzechem byłoby nie wykorzystać wszystkich dostępnych możliwości. Dzięki przyszłościowemu podejściu do tematu,  KSZR –  którego koszt wdrożenia może wynosić od kilkuset milionów złotych po ponad miliard –  może być nie tylko efektowny ale również efektywny. I na to – również jako kierowca – bardzo liczę.

 

Tomasz Polichnowski

Wieloletni Ekspert w zakresie technologii Systemów Zarządzania/Sterowania Ruchem Drogowym. Konsultant posiadający doświadczenie w procesach przygotowawczych i wdrożeniowych projektów Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) dla obszarów polskich miast oraz dróg pozamiejskich, w tym z dofinansowaniem ze środków UE. Posiada również doświadczenie jako biegły sądowy w zakresie rekonstrukcji wypadków drogowych, w tym analiz rozwiązań technologii ITS.

Absolwent Politechniki Szczecińskiej na kierunku Transport oraz studiów podyplomowych z Bezpieczeństwa ruchu drogowego na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie.

Musiałek: EBI wymierza kolejny cios w polską energetykę węglową

KOMENTARZ

Paweł Musiałek

Ekspert Klubu Jagiellońskiego

Europejski Bank Inwestycyjny przyjął nowe kryteria dofinansowania projektów energetycznych. Zgodnie z nowymi wytycznymi bank będzie dofinansowywał tylko te projekty, w przypadku których emisje nie przekroczą limitu 550g CO2/kWH. Oznacza to, że kryteria te dyskryminują elektrownie, w przypadku których ten próg zostanie przekroczony, a to przede wszystkim elektrownie na węgiel brunatny, węgiel kamienny i ropę naftową. Najniższy próg emisyjny w przypadku elektrowni węglowej to bowiem 700g CO2/kWH. Jedyną szansą na pozyskanie środków dla elektrowni węglowych będą pożyczki na ograniczenie emisji CO2 np. poprzez wykorzystanie biomasy czy inne, ograniczające emisje technologie.

Nowe kryteria oznaczają kolejne utrudnienie dla polskiej energetyki, która wciąż w dużej mierze oparta jest na węglu. Po przeforsowaniu w Parlamencie Europejskim backloadingu, czyli wycofania części uprawnień do emisji CO2, który zwiększy koszty energii elektrycznej, teraz trudniej będzie pozyskać środki na sfinansowanie nowych projektów. Należy podkreślić, że będą one bardzo potrzebne, ponieważ niezbędne są inwestycje w nowe bloki. Wobec ograniczonych zasobów spółek państwowych i wstrzymaniu inwestycji prywatnych przedsiębiorstw na skutek niepewności co do kierunku polityki energetycznej UE, środki z EBI mogłyby stanowić istotny wkład w nowe projekty. Projekty energetyczne wymagają bowiem dużych nakładów finansowych. Są to najczęściej projekty wieloletnie, bardzo uzależnione od koniunktury gospodarczej w których stopa zwrotu liczona jest w długi okresie.

Decyzja EBI nie jest zaskakująca, ponieważ już wcześniej przedstawiciele banku deklarowali, że niechętnie będą wspierać projekty węglowe. Nie bez znaczenia były  wezwania komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard, aby zaprzestać takich praktyk, ponieważ utrudniają prowadzenie unijnej polityki klimatycznej. Niemniej w latach 2007-11 EBI finansował dziewięć węglowych elektrowni kwotą 2 mld euro, m.in. w Niemczech, we Włoszech, w Grecji i Rumunii, a w tym roku dał 550 mln euro kredytu na elektrownię węglową w Słowenii. W Polsce z kredytów EBI skorzystał m.in. Tauron, który dostał 76 mln euro pożyczki na budowę nowej elektrociepłowni węglowej w Bielsku-Białej. Ponadto z pożyczek banku spółka skorzystała też, podobnie jak Energa i Enea, na rozwój sieci energetycznych (te mogą być dalej finansowane).

Decyzja EBI o zmianie kryteriów przyznawania środków zdaje się być szczególnie kuriozalna wobec celów jakie deklaruje bank. EBI statutowo wspiera bowiem inwestycje, których celem jest zmniejszanie dysproporcji w rozwoju regionów, wzmacnianie konkurencyjności gospodarczej oraz podnoszenie poziomu życia obywateli. Wyłączenie dofinansowania nowych bloków węglowych w Polsce oznacza realizację zupełnie odwrotnych celów. Odcięcie niskooprocentowanych kredytów będzie oznaczać droższe koszty inwestycji, które przełożą się na droższe ceny energii elektrycznej. To oznacza  zwiększenie dysproporcji w rozwoju między regionami i pogorszenie się konkurencyjności przede wszystkim Polski, która ze względu na wielkość i strukturę rynku energetycznego jest największym przegranym decyzji EBI.

Gwiazdowski: Usunięcie progu to ucieczka przed Trybunałem Stanu

0

Sejm przyjął nowelizację ustawy o finansach publicznych w sprawie zawieszenia pierwszego progu ostrożnościowego dla polskiego budżetu w wysokości 50 procent. O to, jakie konsekwencje dla polskiej gospodarki będzie miała ta decyzja, zapytaliśmy profesora Roberta Gwiazdowskiego – prezydenta Centrum im. Adama Smitha.

Chmal: Amerykański gaz nie musi popłynąć do Europy. Jeśli popłynie – obniży ceny

Stany Zjednoczone i Unia Europejska rozpoczęły negocjacje nad Transatlantyckim Porozumiem o Wolnym Handlu (TAFTA). Amerykańscy Republikanie proponują ustawę, która ma ułatwić handel LNG z krajami Paktu Północnoatlantyckiego. Jaki jest potencjał współpracy transatlantyckiej w tym zakresie? Czy LNG z USA zaleje Europę? Na te pytania odpowiada Tomasz Chmal z Instytutu Sobieskiego.

26.07.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Premier o prywatyzacji Grupy Azoty

(PAP)

Premier Donald Tusk odwiedził Zakłady Azotowe w Puławach. Pochwalił działalność spółki, która jest jego zdaniem wzorowa dla innych przedsiębiorstw w kraju. Tusk dodał, że utrzymanie kontroli nad Grupą Azoty leży w strategicznym interesie Polski. Zadeklarował jednak, że nie ma zagrożenia wrogim przejęciem.

Amerykanie o polskich łupkach

(CIRE/RZECZPOSPOLITA)

Dzisiejsza „Rzeczpospolita” cytuje opinię „Christian Science Monitor”, ukazującego się online amerykańskiego magazynu, na temat polskich łupków. Amerykański magazyn przypomina, że szacunki dotyczące polskich złóż obniżono, a z kraju wycofały się trzy duże koncerny naftowe. Autor korespondencji Peter Andrews uważa też, że europejska droga do eksploatacji gazu łupkowego będzie znacznie dłuższa niż amerykańska – napisała gazeta. – Europa chce uchodzić za lidera w kwestiach ekologicznych. Może to otworzyć furtkę dla eksportu nadwyżek taniego surowca z USA do Europy.  Cytowany przez dziennik „Christian Science Monitor” przypomniał również że stary kontynent podzielił się w sprawie łupków: Polska i W. Brytania przychylnie odnoszą się do eksploatacji, ale już Francja i Niemcy są temu pomysłowi przeciwne.

USA: szczelinowanie bezpieczne dla zasobów wód?

(CIRE/Gazlupkowy.pl)

Nowe badania przeprowadzone w Pensylwanii udowadniają, że chemikalia stosowane w procesie szczelinowania nie przedostają się do warstw wodonośnych. Jest jednak za wcześnie na wyciąganie ostatecznych wniosków. – Jesteśmy wciąż w początkowej fazie analizy i weryfikacji danych. Choć wstępne nadania nie wykazały żadnych obaw, raport końcowy pojawi się pod koniec roku – powiedział Shelley Martin, rzecznik prasowy centrum badawczego.

Południowy Potok popłynie do Macedonii

(ITAR-TASS/SEBASTIAN CIASTOŃ)

Macedonia i Federacja Rosyjska podpisały porozumienie w sprawie budowy macedońskiego odcinka gazociągu South Stream – czytamy w oświadczeniu rosyjskiego Ministerstwa Energetyki. Zdaniem zainteresowanych stron, umowa pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego obu krajów tworząc równocześnie korzystne warunki dla projektowania, budowy i eksploatacji przemysłu gazowego na terytorium Macedonii. Podpisanie umowy pociąga za sobą utworzenie wspólnego przedsiębiorstwa, które zajmie się koordynacją projektu. Podczas spotkania, oprócz podpisania porozumienia, obie strony omówiły formę dalszej współpracy w zakresie sektora paliw i energii. Konkretne rozwiązania dotyczące dostaw gazu dla Macedonii ma regulować odrębna umowa pomiędzy Gazpromem i macedońskim ministerstwem energetyki.

OZE za drogie dla Francuzów

(PULS BIZNESU/JOANNA DOBOSZ)

Francuski La Cour des Comptes, czyli odpowiednik polskiej Najwyższej Izby Kontroli uznał, że rozwój zielonej energii pochłonie zbyt dużo państwowego wsparcia finansowego, nie dając przy tym wymiernych korzyści społecznych. Taki wniosek płynie z raportu instytucji. Dokument stwierdza, że Francji daleko do wypełnienia obowiązków narzuconych przez Unię Europejską – 23 procent udziału OZE w całkowitym zużyciu energii w 2020 roku. W chwili obecnej odsetek ten wynosi 13,3 procent. Jednak najważniejszym wnioskiem, jaki płynie z raportu, są zbyt wysokie koszty realizacji celu na 2020 rok. Oszacowano, że wsparcie pochłonęło już Francję 3,3 mld  euro (od 2005 do 2011 roku) i stale rośnie. Prognoza wskazuje, że w latach 2012 – 2020 wyniesie łącznie kolejne 40,5 mld euro. W samym 2020 roku będzie to od 7 do 8,6 mld euro. Urząd Regulacji Energetyki już wcześniej alarmował, że Francji grozi wzrost cen energii. Wpływać na to będą nie tylko wysokie nakłady z budżetu państwa, ale również koszty podłączenia OZE do sieci przesyłowej – około 5,5 mld euro. W raporcie zauważono też, że korzyści społeczno-ekonomiczne wynikające z rozwoju zielonej energii nie korespondują z jej kosztami. Poziom zatrudnienia w tym sektorze w ostatnich latach spadł, a francuski system wsparcia oceniono jako zbyt skomplikowany, zbyt niestabilny i zbyt niespójny.

SOCAR gazyfikuje Gruzję

(TREND/PATRYCJA OLSZAMOWSKA)

Minister Energii oraz Zasobów Naturalnych Gruzji Kakha Kaladze powiedział prasie, że gazyfikacja osady Tianeti postępuje naprzód. Gruziński minister wspólnie z Dyrektorem Generalnym azerskiej spółki SOCAR Mahirem Mammadowem zapalili symboliczną flarę w centralnej części osady. SOCAR wspiera gruzińskie wysiłki na drodze do pełnej gazyfikacji kraju. Prace w ramach pierwszego stadium gazyfikacji wkrótce zostaną ukończone. Uwzględniają one stworzenie 11 kilometrowego odcinka gazociągu, prowadzącego do Tianeti. Dzięki temu fragmentowi, trzystu jeden konsumentów zostanie przyłączonych do sieci gazowej. Do chwili obecnej udało się zbudować łącznie 496,4 kilometrów sieci gazowej w Shida Kartli oraz w Mtskheta-Mtianeti. Dzięki temu, 16,5 tysiąca mieszkańców uzyskało dostęp do dostaw gazu. Do końca bieżącego roku, SOCAR przewiduje stworzenie w powyższych regionach kolejnych 625 kilometrów gazociągu. Po zakończeniu budowy szacuje się, że niemalże 20872 konsumentów zostanie przyłączonych do sieci gazowej. Ministerstwo Energii oraz Zasobów Naturalnych wspólnie ze spółkami, odpowiedzialnymi za dystrybucję gazu stworzyły plan, który przewiduje, że u schyłku przyszłego roku aż 86 tysięcy gruzińskich rodzin uzyska dostęp do tego surowca, a do kolejnych 52 wiosek w kraju będzie dostarczany gaz. Na stworzenie nowej infrastruktury zostanie przeznaczonych dziesięć milionów lari.

INFRASTRUKTURA

Hiszpańskie media: System ASFA nie hamuje samoczynnie

(www.rynek-kolejowy.pl/El Pais)

Inżynierowie przepytywani przez hiszpańskie media przyznają, że system sterowania ASFA, który jest używany na feralnym odcinku linii Ourense-Santiago, jedynie ostrzega maszynistę o przekroczeniu prędkości. Użycie nowocześniejszego ETCS nie było konieczne…ze względu na ograniczenie prędkości na odcinku. Budowa odcinka o długości 87,5 km kosztowała ok. 2,5 mld euro.

KE opublikowała listę nadzwyczajnych okoliczności w przypadku odwołania/opóźnienia lotu

(www.ulc.gov.pl)

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że na stronie internetowej Komisji Europejskiej została opublikowana lista nadzwyczajnych okoliczności, stworzona wspólnie przez organy wykonawcze Państw Członkowskich odpowiedzialnych za wdrożenie rozporządzenia nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Polski podróżny jest wymagający i pragmatyczny

(Air France KLM)

Z badania przeprowadzonego przez Air France KLM wynika, że polscy podróżni korzystający z usług francusko–holenderskiego przewoźnika są coraz młodsi. Badanie pokazało również, że stale zwiększa się liczba podróżujących pań. Na krótkich dystansach oferowanych przez Air France KLM Polacy najczęściej latają do Paryża, Bordeaux, Malagi, Amsterdamu, Edynburga i Manchesteru.

Połączenie innowacji i recyklingu dzięki badaniom TPA i PW

(Strabag)

W podwarszawskim Pruszkowie, przed siedzibą należącej do międzynarodowego koncernu spółki Strabag, trwa budowa drogi w eksperymentalnej technologii. Doświadczalny odcinek na ul. Parzniewskiej ma ponad 500 m długości i powstaje w rezultacie projektu badawczego bazującego na wykorzystaniu gumy ze zużytych opon samochodowych do przedłużenia trwałości polskich dróg.

IV konferencja BRD 26-27 września

(www.pkd.org.pl)

Działalność Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego dla poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz specyficzne problemy związane z korzystaniem z dróg przez młodzież będą głównymi tematami IV Konferencji brd Polskiego Kongresu Drogowego, która odbędzie się 26-27 września w Chełmie (woj. lubelskie). Będzie ona połączona z obchodami 15-lecia działalności WORD-ów.

PKP Energetyka rozpoczęła budowę trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

(www.pkpenergetyka.pl)

PKP Energetyka ruszyła z budową trasy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST). Pomorski zakład spółki rozpoczął w lipcu prace elektrotrakcyjne jako podwykonawca firmy Strabag. Budowa pierwszego etapu linii SST potrwa dwa lata, a jej koszt sięgnie blisko 240 mln zł. Inwestorem jest gmina miasto Szczecin, która otrzymała na realizację tego projektu dofinansowanie z funduszy unijnych w wysokości 106 mln zł.

Kolejny rekord w ruchu cargo na Lotnisku Chopina

(www.lotnisko-chopina.pl)

Ponad 23 tys. t cargo odprawiono na Lotnisku Chopina w pierwszej połowie 2013 r. To o 8,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. To kolejny rekordowy wynik w obsłudze przewozów towarowych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy br. na warszawskim lotnisku odprawiono łącznie 23,1 tys. ton frachtu, z czego 22,7 tys. t w ruchu międzynarodowym (wzrost o 8,8 proc.) a 308 t w ruchu krajowym (spadek o 5,1 proc.).

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak