Najważniejsze informacje dla biznesu
Strona główna Blog Strona 8185
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 8181
  6. 8182
  7. 8183
  8. 8184
  9. 8185
  10. 8186
  11. 8187
  12. 8188
  13. 8189
  14. ...
  15. 8208
  16. 8209
  17. 8210

Chmal: Nie czas szukać winnych. Zacznijmy budować Odessę-Brody-Gdańsk

0

Dyrektor Sarmatii Serhij Skrypka stwierdził, że projekt ropociągu Odessa-Brody-Gdańsk (OBG) czeka na umowę międzyrządową a udziałowcy nie wiedzą czy Polacy chcą go nadal budować. Ekspert do spraw energetyki z Instytutu Sobieskiego Tomasz Chmal twierdzi jednak, że winy są rozłożone po równo a strony muszą na nowo zdefiniować celowość przedsięwzięcia.

– Polska chce budować OBG. Jego elementy mają uzyskać dofinansowanie Unii Europejskiej. Nie po to został on wpisany do rozporządzenia 347/2013, by z niego rezygnować. Pozostaje pytanie o cenę i ilość ropy przesyłanych  tym ropociągiem – ocenia – Im więcej tego typu obiektów łączących Polskę ze Wschodem tym lepiej. Projekt musi być natomiast faktycznie realizowany. Musimy znaleźć pieniądze i budować – dodaje Chmal.

Jego zdaniem zaniedbania przy realizacji przedsięwzięcia wystąpiły u wszystkich partnerów.

– Wszyscy udziałowcy mają sobie sporo do zarzucenia. Ten projekt ciągnie się od wielu lat. Nie chciałbym rozstrzygać, który z partnerów jest bardziej winny – sumuje ekspert.

Maciążek: To nie Polska opóźnia Odessę-Brody-Gdańsk

0

Dyrektor generalny spółki Sarmatia Serhij Skrypka, zarzucił polskiemu rządowi spowalnianie realizacji  projektu Euro- Azjatyckiego Korytarza Transportu Ropy Naftowej, w Polsce lepiej kojarzonego z koncepcją ropociągu Odessa-Brody-Gdańsk. Zdaniem Piotra Maciążka z portalu Defence24.pl jest inaczej a zastój jest niezależny od polskich starań.

– Śledzę sprawę od dawna i uważam, że główny problem to umowa międzyrządowa. Powinno być tak, że zostaje ona podpisana w pierwszej kolejności a potem firmy podpisują umowę na dostawy. Działania Ministerstwa Gospodarki w tej sprawie była dziwna. Ta kolejność została naruszona. Ministerstwo najpierw wysyłało sygnały do Baku, żeby zobowiązało się na określony wolumen ropy naftowej dla Sarmatii a potem dopiero miała zostać podpisana umowa międzyrządowa. Powinno być na odwrót – twierdzi Maciążek.

Według niego problem leży w zmianie stanowiska państw kaukaskich kluczowe dla realizacji projektu.

– Gruzja skręca w kierunku Rosji. Widoczne jest to w kwestii chęci sprowadzania gazu z Rosji lub Kazachstanu, gdzie mocno trzyma się kapitał rosyjski.Po drugie rosyjskie firmy energetyczne wchodzą coraz mocniej na tamtejszy rynek np. RusHydro. Mocno obecne jest tam Inter Rao. Będzie także budowana nowa linia elektroenergetyczna między Rosją a Gruzją. Po krótkim okresie powyborczym Tbilisi wraca do współpracy z Rosją na kolosalną skalę. W energetyce takie zmiany rzadko zachodzą tak szybko – wylicza nasz rozmówca – Sarmatia może więc wyczekiwać na ogłoszenie strategii energetycznej Gruzji w 2015 roku. Z niej będzie wynikało jaką politykę energetyczną będzie prowadzić ten kraj. Jest tu także kwestia Azerbejdżanu. SOCAR i Rosnieft prowadzą rozmowy na temat których nie podano szczegółów do informacji publicznej. Firmy mają współpracować w projektach energetycznych, także tych z udziałem krajów trzecich. Rosnieft może wpłynąć na SOCAR i zniechęcić go do Sarmatii, jeżeli przedstawi odpowiednio atrakcyjną, konkurencyjną ofertę. To projekt uderzający w interesy Rosnieftu. SOCAR może wybrać rosyjskiego partnera i odejść od współpracy z Polską – twierdzi ekspert.

Unia Europejska dofinansuje projekt tylko jeśli ruszy przed końcem 2015 roku. Zdaniem Piotra Maciążka Warszawa i Kijów będą miały umiarkowany wpływ na to, czy do tego czasu uda się rozpocząć jego realizację.

– Nie zależy to teraz od Polski i Ukrainy a od stanowiska krajów kaukaskich: Azerbejdżanu dostarczającego surowiec i kluczowego kraju tranzytowego, czyli Gruzji. Jeśli nie będzie porozumienia to projekt Sarmatia nie ruszy – przekonuje – Na razie nie widzę możliwości osiągnięcia konsensusu. Polski rząd wykazuje zainteresowanie a wypowiedź szefa Sarmatii jest bardzo powierzchowna. Zastój w działaniach Ministerstwa Gospodarki wynikają z problemów w Kaukazie. Przyczyn należy szukać tam – sumuje Maciążek.

24.07.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Polska może dostać mniej darmowych uprawnień do emisji CO2

(DZIENNIK GAZETA PRAWNA)

„Dziennik Gazeta Prawna” dowiedział się nieoficjalnie, że tegoroczna pula darmowych uprawnień do emisji CO2 dla Polski może być mniejsza nawet o 10 procent. Trzy tygodnie temu w Parlamencie Europejskim przegłosowano decyzję o wycofaniu z rynku około 900 mln przydziałów na produkcję CO2. Komisja Europejska – nie chcąc czekać na ostateczne zatwierdzenie sprawy przez Radę Europy – planuje zmniejszyć zasób darmowych pozwoleń emisyjnych dla naszego kraju o 10 procent. Informację potwierdziło Ministerstwo Środowiska zastrzegając jednocześnie, iż ograniczenie to nie powinno dotyczyć wytwórców energii elektrycznej, które otrzymują uprawnienia na odrębnych zasadach. Ponad to, KE nie rozpatrzyła jeszcze polskiego wniosku o wydanie limitów uprawnień. Przedstawiciele polskiej branży energetycznej przyznają, że ograniczenie puli darmowych pozwoleń na emisję CO2 wpłynie na wzrost kosztów wytwarzania energii elektrycznej.

Na Warmii i Mazurach nie będzie gdzie stawiać wiatraków

(GAZETA WYBORCZA)

Ekolodzy blokują budowę wiatraków na terenach o pięknych krajobrazach. Z badań możliwości sytuowania takich obiektów na Warmii i Mazurach wynika, że nie będzie to możliwe na ponad 90 procentach powierzchni województwa warmińsko-mazurskiego. Ekolodzy uważają, że ewentualny zakaz pozwoli mimo to na „oszpecenie” pozostałych 10 procent powierzchni województwa. Z kolei Polskie Stowarzyszenie Energii Wiatrowej przekonuje, że wiatraki mogłyby wesprzeć biedniejsze gminy i wcale nie muszą być stawiane w miejscach cennych turystycznie. Ostateczną decyzję w sprawię ograniczeń podejmą samorządy.

Unia Europejska chce handlować przepustowością rurociągów

(RBTH)

Komisja Europejska pracuje nad stworzeniem rynku handlu przepustowością infrastruktury energetycznej na terenie Europejskiej Wspólnoty Energetycznej. Na takiej giełdzie dowolni inwestorzy mogliby rezerwować przepustowość rur takich, jak np. planowany gazociąg South Stream. Takie rozwiązanie dodatkowo osłabiłoby pozycję rosyjskiego Gazpromu, który cierpi już na regulacjach antymonopolowych w ramach trzeciego pakietu energetycznego (third party access – TPA – i rozdział właścicielski). Regulacje odnośnie giełdy przepustowości miałyby zostać dopisane do pakietu we wrześniu i wejść w życie w listopadzie 2015 roku. Pierwsze aukcje ruszyłyby w marcu 2016 roku. Wspomogą one realizację w praktyce zasady TPA, nakazującej swobodny dostęp do wszystkich rur zainteresowanym firmom.

Ukraińskie magazyny gazowe istotne dla UE

(UKR INFORM)

Brytyjski znawca branży energetycznej, David Clarke udzielił w ostatnim czasie wywiadu dla kanału telewizji BTB. W swej wypowiedzi przedstawił pogląd na temat planów budowy terminalu LNG na Ukrainie. Wyraził przekonanie, że system przesyłowy gazu (GTS) na Ukrainie oraz pokłady składowanego tam surowca zagwarantują jej i Europie bezpieczeństwo energetyczne. Nadmienił, że nawet jeśli aktualnie miałyby miejsce czasowe przerwy w dostawach na Starym Kontynencie, skutecznym rozwiązaniem sytuacji staną się zapasy gazu w ukraińskich magazynach. Clarke odniósł się do skutków, jakie wywarło wstrzymanie dostaw surowca dla europejskich konsumentów w 2009 roku. Wspomniana „wojna gazowa” dowiodła nierozerwalnej więzi łączącej bezpieczeństwo energetyczne Ukrainy i Europy. Z wyżej wymienionych powodów, Europejczycy wykazują sporą chęć do kooperacji z Kijowem. Uwzględnia ona między innymi pomoc w zakresie rozwinięcia możliwości ukraińskich magazynów gazowych. Clarke przewiduje, że w nieodległej przyszłości ukraiński GTS wtopi się w system europejski.

Litwa za pozostawieniem regulacji łupkowych państwom

(15MIN)

Decyzja odnośnie kwestii poszukiwań i eksploatacji gazu łupkowego powinna pozostać w gestii państw członkowskich a nie Unii Europejskiej – uważa premier Litwy Algirdas Butkevicius. Zdaniem Wilna w zakresie gazu niekonwencjonalnego na forum wspólnoty nie uda osiągnąć się porozumienia dlatego też nie warto zajmować się to sprawą.  Stanowisko litewskiego rządu zbiegło się z decyzją Butkeviciusa o przedłużeniu możliwości składania wniosków o koncesje na poszukiwanie gazu łupkowego do września 2013 roku. Głównym powodem jest konieczność osiągnięcia konsensusu pomiędzy lokalnymi społecznościami a firmami zainteresowanymi uzyskaniem odpowiednich pozwoleń. Według litewskiego premiera dodatkowy czas dla spółek zainteresowanych uzyskaniem koncesji powinien zostać wykorzystany na zapoznanie się z nowymi przepisami o ochronie środowiska naturalnego oraz ze zmianami w ustawach podatkowych.

Orlen Lietuva – największy podatnik Litwy

(THE BALTIC COURSE)

W pierwszej połowie 2013 roku Orlen Lietuva odprowadził najwięcej podatków do kasy litewskiego Skarbu Państwa. Spółka zapłaciła 652,572 mln litów. Drugie miejsce zajął Lietuvos Dujos (275,55 litów).

Chevron: gaz łupkowy albo Putin

(BLOOMBERG)

Dyrektor filli Chevronu w Rosji przekonuje, że eksploatacja gazu łupkowego przyniesie Europie zyski ekonomiczne i większe bezpieczeństwo energetyczne. „Chevron wierzy, że dzięki zastosowaniu bezpiecznych metod rządy i obywatele Europy Centralnej poprą wydobycie tego surowca” – twierdzi.

INFRASTRUKTURA

Wydane rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów

(www.transport.gov.pl)

Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości, przygotowane przez ministra transportu. Znowelizowane przepisy rozporządzenia zapewnią większą skuteczność przetargów na zbycie nieruchomości.

Ryanair nie powróci do Modlina

(www.aeronews.pl)

Przynajmniej na razie. Przewoźnik poinformował dziś, że na Lotnisku Chopina pozostanie przynajmniej do końca sezonu letniego, czyli prawie do końca października. Wcześniej spekulowano, że Ryanair na lotnisko pod Nowym Dworem Mazowieckim powróci najpóźniej z początkiem września.

Rada Ministrów przyjęła projekt założeń nowelizacji prawa budowlanego

(www.transport.gov.pl)

Uproszczenie i skrócenie procesu budowlanego dla większości inwestycji realizowanych na podstawie prawa budowlanego – to podstawowy cel nowych przepisów. Przewidywane regulacje realizują zobowiązanie z exposé premiera, w którym zapowiedział uproszczenie procedur budowlanych i skrócenie czasu wydawania pozwoleń na budowę.

Wkrótce ekspresowo po obwodnicy Kielc

(www.gddkia.gov.pl)

Niebawem znikną ograniczenia prędkości na obwodnicy Kielc. Kierowcy cieszą się dwiema jezdniami tej drogi już od blisko dwóch tygodni, a od wczoraj mają do dyspozycji wszystkie łącznice przebudowanych w ramach inwestycji węzłów. Jednak ruch po obwodnicy odbywa się w oparciu o tymczasową organizację ruchu, co oznacza obowiązujące jeszcze ograniczenia prędkości.

Utrudnienia w ruchu pociągów do Niemiec

(www.intercity.pl)

Uprzejmie informujemy, że z powodu szkód linii kolejowych spowodowanych powodzią w Niemczech pociąg EC 248/249 „Wawel” kursuje codziennie do 14 grudnia 2013r w relacji skróconej tylko do/z Berlina.

Newag zmodernizuje 20 lokomotyw spalinowych dla PKP Intercity

(www.intercity.pl)

Newag zmodernizuje dla PKP Intercity 20 lokomotyw spalinowych typu SM42. Lokomotywy służyć będą przewoźnikowi do prac manewrowych. Wykonawca za realizację zlecenia otrzyma ponad 76 mln zł. Połowę środków potrzebnych na realizację inwestycji, spółka pozyska z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.

Węgry: w sierpniu powstaną nowe linie lotnicze Solyom Hungarian Airways

(www.prtl.pl)

Trzech węgierskich biznesmenów wspieranych przez inwestorów z Bliskiego Wschodu zamierza powołać od września br. nowe linie lotnicze. Zbazowany w Budapeszcie nowy przewoźnik ma wypełnić lukę powstałą na rynku lotniczym po zeszłorocznym upadku narodowych linii lotniczych Malev. Do końca września br. flota nowych linii Solyom Hungarian Airways będzie liczyć sześć samolotów.

 

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak

Jędrzejczyk: Orlen rozważa emisję kolejnych dwóch transzy obligacji jesienią tego roku

0

Jesienią na rynek trafi kolejna jedna lub dwie transze obligacji Orlenu – każda warta 200 mln zł. Wiceprezes ds. finansowych spółki mówi, że ostateczna decyzja zależy od sytuacji na rynku i od tego, czy zainteresowanie inwestorów będzie równie duże jak w przypadku poprzednich emisji. Zapewnia jednak, że firma – mimo gorszych wyników finansowych – nie musi szukać pieniędzy w obligacjach i traktuje ten sposób pozyskania kapitału jako „dywersyfikację finansowania.”

Wiśniewski: odnawialne źródła energii w Polsce nieopłacalne (NEWSERIA)

Polski system dofinansowywania zielonych technologii nie jest skuteczny i sprawia, że nie stają się one opłacalne – uważa Grzegorz Wiśniewski, prezes Instytutu Energetyki Odnawialnej. Instytut przygotowuje dla resortu gospodarki analizę, która ma określić, jaka powinna być wysokość dofinansowania poszczególnych technologii. Prace zostaną ukończone 26 lipca.

Marcinkiewicz: Przyjęcie nowych regulacji łupkowych skutecznie odstraszy potencjalnych inwestorów

KOMENTARZ

Bogdan Marcinkiewicz

Poseł do Parlamentu Europejskiego (PO)

Na ostatnim posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska (ENVI) została przyjęta regulacja narzucająca obowiązek przeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania na środowisko dla wszystkich instytucji wykorzystujących metodę hydraulicznego szczelinowania. Polscy posłowie, ponad podziałami, postulowali o zniesienie tekstu regulacji oraz o zmianę dyrektywy na poziomie Komisji  ENVI i ITRE (Komisja Przemysłu Badań Naukowych i Energii). W dalszym procesie nad zmianą dyrektywy możemy też liczyć na europosłów z Hiszpanii czy Niemiec.

Projekt sprawozdania nie jest ostatecznym dokumentem Parlamentu Europejskiego w tym zakresie. Kolejnym elementem przyjmowania prawodawstwa będzie dyskusja na sesji w Strasburgu, gdzie ponownie wyrazimy swój sprzeciw do obecnego kształtu regulacji. Jednocześnie zgłosimy poprawki dotyczące artykułu 14a aneks 1. Gdyby to zawiodło i dokument po przegłosowaniu przejdzie pod obrady Rady, ciągle jeszcze polski rząd będzie miał możliwość sprzeciwu odnośnie tego typu zapisom.

Moim zdaniem skutki wdrożenia tych regulacji będą w pewnym stopniu katastrofalne dla przemysłu oraz państw członkowskich, które wiążą nadzieje związane z niekonwencjonalnymi źródłami energii. W momencie przyjęcia regulacji, poniesione koszty będą niewspółmierne do zysku co skutecznie odstraszy potencjalnych inwestorów.

Warto dodać, że Polska w tym zakresie hydraulicznego szczelinowania jest bardziej liberalna. Nowo powstająca ustawa dotycząca gazu łupkowego zakłada, że obowiązek oceny będzie dopiero w momencie odwiertu poniżej 5 tys. metrów.

Mielczarski: Węgiel – surowiec przyszłości

KOMENTARZ

Profesor Władysław Mielczarski z Politechniki Łódzkiej oraz European Energy Institute twierdzi, że „czarna owca” europejskiej energetyki, czyli stary, dobry węgiel, może stać się surowcem przyszłości. Jego zdaniem będzie pewniejszym źródłem energii niż drogie Odnawialne Źródła Energii i nieakceptowalna społecznie energetyka atomowa.

– Odnawialne źródła energii  są  ważne, ale należy pamiętać, że pomimo olbrzymich wysiłków i kosztów ich udział w produkcji energii elektrycznej w Unii Europejskiej utrzymuje się na poziomie 12%, a ostatnio obserwuje się zwolnienie rozwoju.  Osiągnięcie 20-25% udziału produkcji ze źródeł odnawialnych jest możliwe, ale bardzo trudne – przekonuje naukowiec – Społeczeństwa europejskie w większości nie akceptują energetyki jądrowej. Pozostaje gaz, którego zasoby są ograniczone i cena bardzo wysoka w Europie.

Według naszego rozmówcy także w Polsce wykorzystanie węgla w miksie energetycznym nie spadnie poniżej określonego, wysokiego udziału procentowego.

– Znaczny udział węgla w produkcji energii w Europie, jak również w Polsce jest nieunikniony. Możemy z dosyć dużym prawdopodobieństwem szacować, że udział węgla w produkcji energii elektrycznej w Polsce w  roku 2050 będzie na poziomie co najmniej 50-60% – szacuje prof. Mielczarski.

Latawiec: Przedstawiona propozycja reformy zamówień publicznych jest niepoważna

KOMENTARZ

Tomasz Latawiec

Prezes Stowarzyszenia Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców

Przedstawioną przez posłów PO propozycję reformy zamówień publicznych ocenię bardzo krótko – to jest propozycja niepoważna. Polski rząd przedstawił swoje stanowisko wobec nowej dyrektywy UE mającej regulować kwestię przetargów. I jest to stanowisko sprzeczne z propozycjami posłów Platformy. Więc po co ta cała zabawa?

Uważam, że nowelizacja obowiązującej ustawy o zamówieniach publicznych nie ma najmniejszego sensu. Trzeba poczekać na dyrektywę unijną i napisać zupełnie nową ustawę, która będzie z nią zgodna, ewentualnie napisać nową ustawę już teraz, ale tak, aby była zgodna z przyszłymi regulacjami. Wszelkie nowelizacje funkcjonującej ustawy to strata czasu.

Kraczkowski: Warszawskiej infrastrukturze brak ręki dobrego gospodarza

0

Prezydentura Hanny Gronkiewicz-Waltz będzie w mojej pamięci zawsze kojarzyła się z bałaganem przed Euro 2012. Z – uwiecznionymi przez zachodnie telewizje – tłumami ludzi, przechodzącymi przez ulicę, długo szukających czynnego przystanku autobusowego czy tramwajowego. I skonfrontowanymi z zegarem, pokazującym, że do Euro pozostały trzy dni. Coś, co stało się w Warszawie obrazem dominującym od kilku lat, dla obserwatorów z zagranicy stanowiło szokujący brak porządku w planowaniu inwestycji w mieście – mówi nam poseł Prawa i Sprawiedliwości Maks Kraczkowski.

Jego zdaniem do najważniejszych błędów, za które odpowiedzialna jest ekipa prezydent Gronkiewicz-Waltz, należy poważne opóźnienie w budowie centralnej części II odcinka metra. To także tzw. jezioro świętokrzyskie powstałe po obfitych opadach deszczu związane z wadliwą konstrukcją tunelu pod Wisłostradą. Okazało się, że Państwowy Instytut Geologiczny dowiedział się z mediów, że trwają tam prace budowlane na znacznych głębokościach, związane z II linią metra – przypomina Kraczkowski.

– Dodajmy do tego wielomiesięczne korki związane z objazdami w tym rejonie. Kolejny punkt na mapie stolicy, który dotknęły opóźnienia na budowie metra to rejon centralnych arterii: ul. Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Moim zdaniem nieprzemyślane było uruchomienie tam głównych prac w czasie bezpośrednio poprzedzającym Euro. Mogło to spowodować – w razie przyjazdu tak ogromnych rzesz kibiców i turystów , jak to miało miejsce w miastach – gospodarzach Euro we wcześniejszych latach – jeszcze większe utrudnienia komunikacyjne niż te, z którymi warszawiacy zmagają się w śródmieściu od kilku lat. Na szczęście liczba przyjezdnych okazała się stosunkowo niewielka. Być może w związku ze wspomnianymi materiałami emitowanymi przez TV – przypuszcza poseł.

Kraczkowski wylicza dalej: kolejny skutek polityki komunikacyjnej obecnej prezydent Warszawy to zalewane, po każdych niemal większych opadach, arterie Trasy Toruńskiej, podtopienia przy ul. Puławskiej w rejonie wyścigów konnych i w innych równie newralgicznych punktach stolicy. Krótko mówiąc infrastruktura miejska jest w kiepskim stanie.

Zdaniem posła w wielu miejscach widać, że brak jest Warszawie ręki gospodarza. A jednocześnie nakłady, jakie miasto ponosi na renowacje dróg (m.in. budowa obwodnicy w rejonie Konotopy), przebudowy układów komunikacyjnych i inne ważne inwestycje infrastrukturalne, jak np. Most Północny, należą do jednych z wyższych w naszym regionie Europy. Przy odbiorach technicznych poszczególnych obiektów zbyt liberalnie traktowano żądania wykonawców wypłaty większych stawek, nie dość dokładnie sprawdzając jakość zrealizowanych prac.

Kraczkowski dodaje: na zarzuty zwolenników p. prezydent, że takie nagromadzenie w jednym czasie tak wielu inwestycji wynika z tego, że jej poprzednik, śp. Lech Kaczyński „nic nie zrobił” w czasie swojej kadencji, odpowiedź jest jedna. To właśnie w trakcie jego kadencji opracowano projekty większości inwestycji, które tak niestety nieudolnie realizuje ekipa Hanny Gronkiewicz-Waltz. Zapomina się, że owa – „niewidoczna” – faza projektowa poważnych inwestycji trwa często równie długo, co sama ich realizacja.

23.07.2013 ALERT

0

ENERGETYKA

Polska opóźnia Odessę-Brody-Gdańsk

(UKR INFORM)

Serhij Skrypka, dyrektor generalny Sarmatii zadeklarował, że project ropociągu Odessa-Brody-Płock zostanie wpisany na listę projektów ważnych z punktu widzenia wspólnego interesu państw członkowskich Unii Europejskich sporządzanej przez Komisję Europejską. Ma to się stać w październiku tego roku. Zdaniem Skrypki projekt ma znaczenie dla całej Europy, ponieważ pozwoli na uruchomienie alternatywnych dostaw surowca. Jednakże spotkanie ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego z ministrem gospodarki i jego ukraińskiego odpowiednika Eduarda Stawickiego zaplanowane na czerwiec nie odbyło się, ponieważ odwołali je Polacy. Pozostałe rządy zaangażowane w projekt czekają na Warszawę, bo bez obopólnej zgody Sarmatia nie ruszy. Tymczasem Unia Europejska dofinansuje projekt sumą 120 mln euro jedynie wtedy, jeśli zostanie ukończony przed końcem 2015 roku.

PKN Orlen notuje straty w drugim kwartale

(REUTERS)

Firma poinformowała, że zanotowała stratę netto w wysokości wyższej od szacowanej. Powodem mają być słaby złoty, wyższe koszta obsługi rafinerii i powodzie w Czechach. Srata netto w drugim kwartale wynisoła 207 mln złotych w stosunku do 5 mln złotych zanotowanych w analogicznym okresie zeszłego roku. Analitycy przewidywali, że wyniesie ona maksymalnie 199 mln złotych.

Dodatkowe 50 mln zł ze środków unijnych na budowę regionalnego terminalu LNG w Świnoujściu

(www.polskielng.pl)

Regionalny terminal LNG w Świnoujściu otrzymał dodatkowe wsparcie unijne. Zwiększeniu uległa kwota dofinansowania projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – z 551,8 mln do 601,8 mln zł. Dodatkowe dofinansowanie oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji unijnych będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów budowy terminalu.

Ukraina jest gotowa na sezon grzewczy

(INTERFAX)

Prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz spotkał się na Krymie z ministrem ds. paliw i energetyki Ukrainy Eduardem Stawickim. Minister został zobligowany do zadbania o zapewnienie sprawności systemów grzewczych w kraju. Zdaniem Stawickiego przygotowania do sezonu grzewczego przebiegają zgodnie z planem, a w ukraińskich magazynach znajdują się wystarczające ilości gazu. Podczas rozmowy z prezydentem Janukowyczem została poruszona kwestia rozwoju sektora energetycznego w nadchodzących latach, m.in. sprawa uruchomienia drugiego zespołu elektrowni wodnych na Dniestrze, co może nastąpić jeszcze w grudniu tego roku.

Putin rusza na ratunek syberyjskiej energetyce

(ITAR TASS)

Problemy energetyczne Dalekiego Wschodu i Syberii Wschodniej były przedmiotem rozmów pomiędzy prezydentem Władimirem Putinem a prezes zarządu rosyjskiej spółki RosHydro Jewgienją Dod. Głównym zastrzeżeniem Putina co do funkcjonowania sektora energetyki w wyżej wymienionych regionach są występujące niedobory energii. Rosyjski prezydent podkreślił konieczność znalezienia odpowiednich środków, które rozwiążą energetyczne problemy Dalekiego Wschodu i Syberii Wschodniej. Spotkanie zakończyło się wspólną deklaracją stron dotyczącą chęci zaplanowania następnego spotkania.

TEPCO potwierdza radioaktywny wyciek do morza

(FINANCIAL TIMES)

Japońska firma będąca operatorem uszkodzonej elektrowni atomowej Fukushima Dai-ichi potwierdza zanieczyszczenie wody odpadami radioaktywnymi z obiektu. Dostały się one do morza razem z wodą napromieniowaną na terytorium elektrowni podczas tsunami. Japończycy oskarżają TEPCO o ukrywanie takich informacji i brak reakcji pomimo pojawiających się symptomów wycieku. Obecnie firma wstrzykuje w grunt otaczający obiekt specjalne chemikalia, które mają zablokować przesiąkanie radioaktywnej wody.

 

INFRASTRUKTURA

Rada Ministrów zajmie się projektem założeń ustawy skracającej procedury budowlane

(www.transport.gov.pl)

23 lipca br. Rada Ministrów rozpatrzy przewidujący wiele istotnych zmian wpływających na szybkość i czasochłonność procedur budowlanych projekt nowelizacji prawa budowlanego. Zmiany te są częścią prowadzonej przez ministerstwo transportu reformy prawa w zakresie procesu inwestycyjno-budowlanego.

Branża budowlana liczy na dialog z resortem gospodarki

(www.edroga.pl)

Organizacje reprezentujące branżę budowlaną wyraziły zadowolenie wobec złożonej przez Janusza Piechocińskiego – wiceprezesa Rady Ministrów i ministra gospodarki, deklaracji w sprawie zorganizowania przez resort warsztatów dotyczących zagadnień budownictwa infrastrukturalnego. W piśmie (…)podkreślono, że jak dotąd jest to pierwsza inicjatywa strony rządowej podejmująca rozmowę z branżą.

Warszawa: szeroka ul. Prosta

(www.edroga.pl/ZMID)

Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych w Warszawie poinformował o ogłoszeniu  przetargu na przebudowę ul. Prostej na odcinku od Ronda Daszyńskiego do Ronda ONZ.  Firmy zainteresowane zamówieniem mają czas do 28 sierpnia na złożenie swojej oferty.

Dziś ul. Prosta to plac budowy – powstaje pod nią centralny odcinek II linii metra.

Nowy przystanek w Ursusie i koniec największych utrudnień na kolei we wrześniu

(www.plk-sa.pl)

Pod koniec sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe SA zakończą przebudowę torów przy nowym przystanku Warszawa Ursus Niedźwiadek. Tym samym zniknie konieczność zamykania torów, zwiększy się więc przepustowość na linii podmiejskiej. Utrudnienia znikną także na moście średnicowym. Do września skończy się jego remont.

Wspólnie chrońmy kolejową infrastrukturę

(www.plk-sa.pl)

Działania zapobiegawcze i problemy z kradzieżą elementów infrastruktury – tematem konferencji prasowej PLK we Wrocławiu. Zagrożenie życia i zdrowia pasażerów, opóźnienia pociągów oraz gigantyczne straty finansowe zarządcy infrastruktury. Takie są skutki rosnącej liczby kradzieży i dewastacji elementów sieci kolejowej.

Wstępne przyczyny pożaru PT Warszawa Wschodnia

(www.pkpenergetyka.pl)

Uszkodzenie izolacji kabla zasilaczowego było prawdopodobną przyczyną pożaru podstacji trakcyjnej Warszawa Wschodnia – wynika ze wstępnych ustaleń zespołu ekspertów spółki PKP Energetyka. Koszty pożaru i naprawy podstacji wyniosły ok. 300 tys. zł. Podstacja została wyłączona w nocy 11 lipca z powodu pożaru, po 2 godzinach zasilanie sieci trakcyjnej zostało przywrócone z sąsiednich podstacji.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Sebastian Ciastoń, Joanna Dobosz, Wojciech Jakóbik, Patrycja Olszamowska, Maciej Pawlak