PERN przygotowuje się do rozbudowy Rurociągu Pomorskiego

23 maja 2018, 14:15 Alert

PERN ogłosił w środę przetarg na opracowanie studium wykonalności w ramach zadania „Budowa rewersyjnego rurociągu ropy naftowej na odcinku Płock – Gdańsk”. Oferty w tym postępowaniu można składać do 25 czerwca – poinformowała w ogłoszeniu spółka.

Rafineria w Płocku rury
fot. BiznesAlert.pl

PERN wyjaśnił, że postępowanie dotyczy opracowania studium wykonalności inwestycji, polegającej na rozbudowie infrastruktury przesyłowej spółki poprzez budowę drugiej nitki Rurociągu Pomorskiego. „Celem planowanej inwestycji jest stworzenie infrastruktury o charakterze redundantnym (dodatkowym – PAP), która zapewni bezpieczeństwo tłoczeń i stanowić będzie dodatkowe zabezpieczenie dla transportu ropy naftowej na Odcinku Północnym, niezbędnej dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej Polskiej” – podała w ogłoszeniu spółka.

Jak zaznaczył PERN, druga nitka Rurociągu Pomorskiego ma przebiegać wzdłuż pierwszej nitki tej magistrali, tak by rurociąg mógł być obsługiwany przez stacje pomp pośrednich nitki pierwszej – zakładane parametry przepustowości to 25 mln ton surowca na rok.

Spółka dodała, że chodzi o pracę rurociągu dwukierunkową, niezależną od pracy magistrali istniejącej pierwszej nitki „z możliwością przekierowania ropy naftowej w sytuacjach awaryjnych z jednego układu do drugiego” i możliwością przesyłu surowca przez „połączone obie nitki rurociągu”.

PERN przypomniał, że Rurociąg Pomorski o długości ok. 236 km, przebiegający przez województwa: mazowieckie, kujawsko-pomorskie i pomorskie, umożliwia rewersyjny transport ropy naftowej na trasie z bazy magazynowej w Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem do bazy magazynowej w Gdańsku – oba obiekty należą do spółki – oraz w kierunku przeciwnym.

W marcu wiceprezes PERN Rafał Miland mówił PAP, iż spółka planuje budowę drugiej nitki rewersyjnego Rurociągu Pomorskiego, co – jak podkreślał – „usprawni transport surowca w obu kierunkach, czyli z Gdańska do Płocka i odwrotnie, zgodnie z bieżącymi potrzebami naszych klientów, którzy w coraz większym stopniu dywersyfikują źródła zaopatrywania się w ropę, w tym drogą morską”. Wcześniej spółka szacowała koszt tej inwestycji na ok. 1 mld zł.

Miland zwracał jednocześnie uwagę, że Rurociąg Pomorski znajduje się obecnie na liście „Projektów wspólnego zainteresowania” (Projects of Energy Community Interest – PECI), czyli strategicznych przedsięwzięć dla bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej. Oceniał przy tym, iż w sprawnej i szybszej realizacji inwestycji pomogłaby dedykowana temu przedsięwzięciu specustawa.

W przyjętej w 2017 r. przez Radę Ministrów dokument „Polityce Rządu RP dla infrastruktury logistycznej w sektorze naftowym” zapisano m.in., że PERN wybuduje drugą nitkę Rurociągu Pomorskiego, a realizacja tej inwestycji „jest istotna i niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego” Polski.

Jak wspomina m.in. rządowy dokument, Rurociąg Pomorski może transportować surowiec z Płocka do Gdańska w ilości 27 mln ton rocznie oraz z Gdańska do Płocka – 30 mln ton w ciągu roku; w połączeniu z infrastrukturą przeładunkową gdańskiego Naftoportu i infrastrukturą magazynową PERN, rurociąg umożliwia np. import surowca drogą morską do rafinerii PKN Orlen w Płocku.

Zgodnie z założeniami dokumentu rządowego, PERN ma wspierać dywersyfikację dostaw ropy do Polski oraz pełnić „wiodącą rolę” w magazynowaniu tergo surowca oraz paliw, „zajmując się bilansowaniem całego systemu magazynowego”, w tym rozbudową pojemności magazynowych.

PERN to strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, który zarządza bazami magazynowymi ropy naftowej – w Adamowie przy granicy z Białorusią, Miszewku Strzałkowskim pod Płockiem oraz w Gdańsku – o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc., a także siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych.

Spółka tłoczy ropę naftową z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech. Transportuje też surowiec dostarczany drogą morską do gdańskiego Naftoportu i dalej do Płocka i Niemiec. W Gdańsku posiada Terminal Naftowy, działający jako surowcowy hub o pojemności 375 tys. metrów sześc.

PERN w wyniku sfinalizowanego z początkiem tego roku połączenia z OLPP – wcześniej spółką ze swej grupy kapitałowej, która była największym w Polsce podmiotem składowania i przeładunku paliw płynnych, przejął m.in. 19 baz magazynowych tych produktów o łącznej pojemność ok. 1,8 mln metrów sześc.

Z końcem stycznia PERN podpisał umowę na wybudowanie do 2020 r. w swej bazie w Gdańsku dwóch zbiorników na ropę naftową po 100 tys. metrów sześc. Inwestycję za ponad 142,9 mln zł realizuje konsorcjum Mostostal Płock i Mostostal Warszawa. PERN zapowiadał wcześniej, że w po połączeniu z OLPP w ciągu 4 lat wyda na inwestycje 2 mld zł.

Polska Agencja Prasowa