PGE Toruń zachęca do oszczędzania ciepła i energii

8 sierpnia 2022, 11:15 Alert

PGE Toruń chce poprawić efektywność energetyczną budynków, co pozwoli mieszkańcom oszczędzić ciepło. Nowe usługi na potrzeby zarządców budynków mieszkaniowych, oświatowych, służby zdrowia i budynków użyteczności publicznej są dostępne od pierwszego sierpnia 2022 roku.

Węzeł cieplny. Źródło: Polska Grupa Energetyczna
Węzeł cieplny. Źródło: Polska Grupa Energetyczna

Zdaniem PGE Toruń, uzyskanie korzystnego poziomu efektywności energetycznej budynku zależy zarówno od rodzaju źródła ogrzewania, jak i szeregu działań prowadzonych przez odbiorców ciepła i polegających na wprowadzeniu efektywnych usprawnień (np. termomodernizacje, wymiany okien i drzwi w budynkach na energooszczędne), w wyniku których obniża się zużycie energii i dzięki temu koszty eksploatacyjne.

W sezonie jesienno-zimowym PGE planuje szeroką kampanię informacyjną, która ma zachęcić mieszkańców do oszczędzania ciepła i energii. – Efektywność energetyczna jest równoznaczna z oszczędzaniem energii. To z kolei oznacza niższe koszty i mniejszy wpływ na środowisko. Obecnie oszczędzanie i optymalne zarządzanie energią ma dodatkowy aspekt – bo pośrednio wpływa na bezpieczeństwo energetyczne. Niestabilne ceny paliw i ich dostępność, a także wysokie koszty zakupu uprawnień do emisji dwutlenku węgla powodują, że musimy zacząć oszczędzać energię i ciepło, zmieniając również swoje dotychczasowe nawyki w okresie jesienno-zimowym na przykład obniżając o 2-3 stopnie temperaturę w naszych mieszkaniach czy ograniczając ogrzewanie w częściach wspólnych jak korytarze, piwnice – mówi Robert Kowalski, prezes PGE Toruń.

Nowe usługi PGE Toruń mają pomóc odbiorcom zwiększyć efektywność energetyczną budynków. – Administratorzy budynków mieszkaniowych, szkół, przedszkoli, żłóbków czy szpitali decydujący się na te usługi otrzymają diagnozę obiektów pod kątem zużycia i kosztów mediów, wpływu na środowisko.Wskażemy jakie działania należy podjąć, aby poprawić efektywność budynku i oszczędzić energię, a tym samym zmniejszyć koszty – dodaje Robert Kowalski.

PGE podaje, że dwie z nowych usług (MyHeat, MyEnergy) wprowadzone od sierpnia pozwolą na: oszacowanie wielkości i kosztów zużycia ciepła i innych mediów oraz wskażą miejsca w budynkach, które wymagają poprawy efektywności. Usługa MyHeat skupia się na analizie wyłącznie zużycia i kosztów ciepła na cele ogrzewania, ciepłej wody, wentylacji, natomiast MyEnergy ma szerszy zakres, bo dotyczy również analizy innych mediów: ciepła, energii elektrycznej, gazu i wody. Trzecia usługa, poprzez modyfikację oprogramowania sterującego w węźle cieplnym, pozwoli na przykład obniżyć parametry (temperaturę) centralnego ogrzewania i ciepłej wody, co pozwoli administratorom budynków optymalniej zarządzać, oszczędzić ciepło oraz obniżyć koszty – czytamy w komunikacie.

Polska Grupa Energetyczna/Jędrzej Stachura

Urząd Regulacji Energetyki ma pozwolić na podwyżkę cen ciepła o maksymalnie 40 procent