PIPP: Benzyna w hurcie drożeje

22 lipca 2016, 12:30 Alert
Stacja benzynowa

(Polska Izba Paliw Płynnych)

W minionych 7 dniach Pb95 notuje średnio -21 zł/m3 netto, a ON +9 zł/m3 netto. W porównaniu z 12 lutego, kiedy mieliśmy na stacjach najtaniej, benzyna w hurcie polskich rafinerii jest droższa o 12%, a olej napędowy 13%  (olej napędowy do celów grzewczych [ONG] +23%).

Oznacza to, że dziś kupowana w polskich rafineriach przez operatorów stacji paliw do odsprzedaży detalicznej kierowcom benzyna jest średnio o 45 gr/l brutto droższa, a olej napędowy o 55 gr/l. W wyniku tego średnia marża detaliczna stacji na sprzedawanym paliwie ukształtowała się w I półroczu 2016 r. na poziomie 1,35% ceny litra paliwa.

Różnica miedzy obu podstawowymi paliwami (tj. Pb95 i ON) skurczyła się w okresie 13.04-22.07.2016 z 12,12% do 2%, co może sugerować, że mimo istotnej nadpodaży wkrótce ponownie paliwo dieslowskie stanie się droższe od benzyny, co byłoby wysoce niekorzystne dla polskiej, jak i europejskiej gospodarki, jako że jest to główne paliwo transportowe. Upraszczając: zmiana ceny benzyny może wpłynąć na chwilowe decyzje kierowców indywidualnych; wzrost (ew. spadek) ceny diesla przekłada się bezpośrednio na koszty dystrybucji w całej  naszej gospodarce, np. towarów spożywczych – pieczywa, mleka, mięsa; a praktycznie wszystkich towarów konsumpcyjnych.

Ropa Brent na giełdzie w Londynie zdrożała przez ostatni tydzień 2%, ale wciąż utrzymuje się w korytarzu 45-50 USD/b, dolar do złotówki w ciągu ostatnich 7 dni drożeje 0,22%.

Na ceny hurtowe w polskich rafineriach największe oddziaływanie ma więc jednak nie rynek ropy i walut, lecz wahania na światowych rynkach paliw gotowych – w odniesieniu do rynku europejskiego chodzi o tzw. notowania ARA (ceny średnie z trzech największych portów przeładunkowych: Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia, gdzie trafiają paliwa importowane na nasz kontynent). Tymczasem na ARA przez ostatnie 7 dni (15-22.07) Pb95 tanieje 1,16%, a ON drożeje 3,05%.

Trzeba jednak pamiętać, że dotyczy to „czystych paliw” – bez udziału biokomponentów – zanim trafią na polskie stacje – zgodnie z unijną polityką klimatyczną nakładającą na polskich dystrybutorów paliw Narodowy Cel Wskaźnikowy – do każdego litra benzyny musi być dodane do 10% bioetanolu, a do każdego litra oleju napędowego do 7% bioestrów oleju rzepakowego. Nie ma ścisłych danych, jak podwyższa to koszt paliw w Polsce, jednak daje to nie mniej niż +0,15 groszy na litrze każdego z tych paliw.