Polacy i Chorwaci wykuwają Trójmorze w transporcie

12 lipca 2017, 06:45 Alert

Zdaniem chorwackich mediów polska spółka z branży logistycznej i przewozowej jest głównym kandydatem do przejęcia kolejnych udziałów w jednym z największych portów nad Adriatykiem – w Rijece. Firma ta, podczas szczytu Trójmorza, który odbył się w Polsce na początku lipca, podpisała kolejne umowy o partnerstwie, umacniając tym samym swoją pozycję na tamtejszym rynku.

Dźwigi portowe

Chorwackie media podają, że państwowa instytucja Centrum Restrukturyzacji i Sprzedaży (CERP) zdecydowała o sprzedaży 11,75 proc. udziałów w porcie Rijeka. Akcje należą m.in. do chorwackiego ubezpieczyciela emerytalnego oraz ubezpieczyciela zdrowotnego. Chorwaccy dziennikarze twierdzą, że polski udziałowiec w tym porcie, prywatna firma OT Logistics, jest głównym kandydatem do odkupienia zbywanych udziałów. Jeśli do tej transakcji rzeczywiście dojdzie, wówczas firma znad Bałtyku stanie się największym indywidualnym akcjonariuszem w spółce zarządzającej portem nad Adriatykiem. Mimo że jeszcze nie opublikowano publicznego wezwania oraz nie ustalono minimalnej ceny za akcję, to polska spółka, która ma już 20 proc. udziałów w porcie, zdaniem analityków z firmy inwestycyjnej InterCapital uchodzi za najbardziej zainteresowaną.

Jeśli OT Logistics przejmie 11,75 proc. akcji, zwiększy udział w porcie do 32,5 proc. Polska firma stanie się wówczas największym udziałowcem w porcie w Rijece.

Przypomnijmy, że Grupa OT Logistics, największy operator portowy w Polsce i największy branżowy operator portu w Rijece w Chorwacji, podpisała 7 lipca 2017 roku, w obecności Prezydent Chorwacji Kolindy Grabar-Kitarović oraz Prezydenta RP Andrzeja Dudy, ramową umowę o współpracy z chorwackim eksporterem drewna Exportdrvo. Umowa określa zakres procesów logistycznych, które OT Logistics będzie świadczyło na rzecz chorwackiej spółki.

Seebiz.eu/Bartłomiej Sawicki

RAPORT: Trójmorze – skromne, ale bez złudzeń