Polska blokuje dalszą prywatyzację kluczowych spółek

9 stycznia 2017, 06:45 Alert

Rząd rozpoczął proces likwidacji Ministerstwa Skarbu Państwa wraz z początkiem 2017 roku. Na posiedzeniu rządu 3 stycznia przyjął rozporządzenie dotyczące rozdysponowania 432 spółkami Skarbu Państwa między ministerstwami, które trafiły do poszczególnych ministerstw merytorycznych. Ustawa na nowo dzieli spółki Skarbu Państwa pomiędzy ministerstwa. Warto podkreślić, że rząd przyjmując ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym kończy ze sprzedażą akcji podmiotów uznanych za strategiczne.

Kluczowe akty prawne wprowadzone w grudniu, które przygotowują od strony prawnej likwidację MSP, to ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym, przepisy wprowadzające ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz ustawa o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. W gestii ministerstwa energii znalazły się 42 podmioty z branży elektroenergetycznej, gazowej, naftowej, węglowej a także KGHM. Najwięcej, 245 spółek, przypadło ministerstwu rozwoju i finansów. Sprawuje ono nadzór m.in. nad Grupą Azoty, PZU, ARP, Polskim Funduszem Rozwoju, czy bankami.

Fot.: Ministerstwo Skarbu Państwa

Najważniejsze założenia dotyczące ustawy o zarządzeniu mieniem państwowym:

  • uprawnienia właścicielskie w stosunku do spółek wykonywać będą ministrowie, pełnomocnicy rządu lub państwowe osoby prawne, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów;
  • Prezes Rady Ministrów będzie pełnił rolę koordynatora polityki właścicielskiej;
  • utworzenie Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych;
  • Rada będzie ciałem doradczym, zapewniającym szefowi rządu kompleksowe i profesjonalne wsparcie, jeśli chodzi o koordynację nadzoru właścicielskiego. Do zadań Rady będzie należało również opiniowanie kandydatów do organów spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych. Po trzech członków Rady ds. spółek z udziałem Skarbu Państwa mają powoływać i odwoływać: Prezes Rady Ministrów, minister właściwy ds. gospodarki i minister właściwy ds. energii;
  • podwyższenie standardów nadzoru właścicielskiego, zarówno jeśli chodzi o dobór kadr, jak i formułowanie oczekiwań wobec reprezentantów Skarbu Państwa;
  • precyzyjne wskazanie, który organ administracji powinien gospodarować poszczególnymi składnikami mienia państwowego;
  • zmiana modelu zbywania akcji i udziałów Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych, rezygnacja z prywatyzacji bezpośredniej – projekt ustawy zbliża model zbywania akcji (udziałów) należących do Skarbu Państwa do standardów rynkowych;
  • wyodrębnienie jednolitej grupy spółek o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa,w których wykonywanie uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa będzie podlegało szczególnemu nadzorowi prezesa Rady Ministrów.

Najważniejsze założenia dotyczące ustawy o przepisach wprowadzających ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym:

  • likwidacja Ministerstwa Skarbu Państwa – ustawa zawiera przepisy związane z przekazywaniem spraw wraz z dokumentacją, a także regulacje dotyczące możliwości przejścia pracowników MSP do urzędów przejmujących jego zadania;
  • zniesienie działu Skarb Państwa oraz konsekwentnie – wykreślenie bądź przekazanie innym organom uprawnień ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa;
  • przyznanie Prezesowi Rady Ministrów kompetencji do wykonywania praw z akcji i udziałów Skarbu Państwa. W rozporządzeniu Rada Ministrów będzie mogła upoważnić wskazane przez siebie organy, pełnomocnika rządu lub państwowe osoby prawne do wykonywania tych uprawnień;
  • korekta mechanizmu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa – ustawa zawiera zmiany, które wzmacniają kompetencje wojewody wobec starosty, wykonującego zadania dotyczące administracji rządowej. Dotychczasowe kompetencje ministra skarbu państwa zostaną przejęte przez ministra infrastruktury i budownictwa;
  • zniesienie państwowych funduszy celowych zasilanych z przychodów z prywatyzacji, Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorców, Funduszu Nauki i Technologii Polskiej, a także Funduszu Skarbu Państwa oraz zmiana zasad dystrybuowania przychodów pochodzących z tytułu zbycia akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa.

Koniec ze sprzedażą akcji kluczowych spółek 

Czytający przepisy ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym na uwagę zasługuję art. 13. Zgodnie z nim nie mogą być zbyte akcje należące do Skarbu Państwa w następujących spółkach:

  1. Agencja Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  2. Enea Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu;
  3.  Energa Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku;
  4. Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  5. Grupa Azoty Spółka Akcyjna z siedzibą w Tarnowie;
  6. Grupa Azoty Zakłady Chemiczne „Police” Spółka Akcyjna z siedzibą w Policach;
  7. Grupa Azoty „Puławy” Spółka Akcyjna z siedzibą w Puławach;
  8.  Grupa LOTOS Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku;
  9.  Jastrzębska Spółka Węglowa Spółka Akcyjna z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju;
  10. KGHM Polska Miedź Spółka Akcyjna z siedzibą w Lubinie;
  11. Polska Grupa Energetyczna Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  12. Polska Grupa Zbrojeniowa Spółka Akcyjna z siedzibą w Radomiu;
  13. Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  14. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  15. Polski Holding Nieruchomości Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  16. Polski Holding Obronny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie;
  17. Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku;
  18. PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  19.  PKP Cargo Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  20. Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  21. Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  22. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;
  23. Totalizator Sportowy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie;
  24. Tauron Polska Energia Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach.

Rząd tym samym umieszczając ten przepis kończy ze sprzedażą pakietu akcji kluczowych spółek, w których Skarb Państwa jest istotnym akcjonariuszem. Warto także podkreślił, że część spółek znajduje się na liście podmiotów chronionych.

Ministerstwo Skarbu Państwa/BiznesAlert.pl