Rok 2018 już teraz jest rekordowy dla spółki Polskie LNG

11 grudnia 2018, 15:30 Alert

24 cysterny załadowane skroplonym gazem ziemnym – LNG jednego dnia. Taka ilość energii odpowiada aż 1000 ton węgla kamiennego! To nie jedyna liczba, jaką załoga Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego może się obecnie pochwalić. Pod wieloma względami Polskie LNG wyprzedza konkurencję z europejskich terminali.

Tankowiec LNG. Źródło: Polskie LNG
Tankowiec LNG. Źródło: Polskie LNG

Rok 2018 dla Polskiego LNG jest iście rekordowy. Do początku grudnia terminal przyjął 21 statków ze skroplonym gazem ziemnym. Licząc od pierwszego metanowca, jaki przypłynął do Świnoujścia pod koniec 2015 roku – było już 45 dostaw. Spółka ma zaplanowane jeszcze dwie w grudniu; a najprawdopodobniej do końca pierwszego kwartału 2019 roku Polskie LNG będzie mogło pochwalić się przyjęciem aż 50 statków.

Statystyki załadunku cystern są jeszcze bardziej imponujące. W bieżącym roku z terminalu wyjechało ich ponad 1500. Liczba ta (szacunki na przełom listopada i grudnia) już teraz przewyższa zestawienia tej usługi w analogicznym okresie działalności europejskich terminali np. w Rotterdamie (Gate) czy belgijskiego Fluxys w Zeebruge. Warto dodać, że i ten wynik zostanie poprawiony przez polską spółkę – prawdziwy boom i zwiększone zapotrzebowanie na LNG dopiero przed nami, wraz z przyjściem mroźnej zimy.
Warto zaznaczyć, że rekordowe załadunki LNG osiągane są przy obecnym kształcie świnoujskiej instalacji, która jeszcze się zmieni. Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln Nm3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 000 m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

– Nasz terminal jak i plan jego rozbudowy wpisuje się doskonale w perspektywę gwałtownego rozwoju tzw. „Małego LNG” (SSLNG – Smal Scale LNG) – podkreśla Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG. – Po zakończeniu prac będziemy oferować dodatkowe usługi, jak choćby przeładunek skroplonego gazu na cysterny kolejowe a także gazowce małej skali. Wpłyniemy na rozwój rynku gazu w żegludze morskiej, śródlądowej, przewozach kolejowych i samochodowych. Trzeba również dodać, że tym samym, zwiększymy znaczenie świnoujskiego terminalu w regionie Europy Północnej oraz Środkowo-Wschodniej.

CIRE.pl