Jest porozumienie w sprawie rozporządzenia SOS. Będą mechanizmy kryzysowe

27 kwietnia 2017, 10:05 Alert

Negocjatorzy Rady i Parlamentu Europejskiego wczoraj w nocy osiągnęli porozumienie w sprawie nowych zasad w zakresie bezpieczeństwa dostaw gazu, których celem jest zapobieganie kryzysom gazowym w UE – podała Komisja Europejska w komunikacie.

Jest Wspólne stanowisko 

Jak informuje KE nowe przepisy zapewniają skoordynowane i wspólne podejście do kwestii bezpieczeństwa dostaw w państwach członkowskich UE. W ocenie KE postawi to kraje Unii w lepszej sytuacji w przypadku kryzysów gazowych o pozwoli lepiej się przygotować zarządzanie ewentualnym niedoborem gazu.Komisja podkreśla, ze po raz pierwszy zastosowana zostanie zasada solidarności. Państwa członkowskie będą musiały pomagać swoim sąsiadom w przypadku poważnego kryzysu, aby europejskie gospodarstwa domowe nie pozostały w zimie bez gazu.- Zapewnienie dostaw energii do europejskich konsumentów jest jednym z filarów Unii Energetycznej, kluczowym priorytetem KE – akcentuje Komisja.

Bruksela: Porozumienie to znaczący postęp

– Poczyniliśmy znaczący postęp w poprawie bezpieczeństwa energetycznego. Nowe zasady opierają się na solidarności i współpracy między państwami członkowskimi, a specyfika państw członkowskich jest ważnym elementem budowania grup regionalnych, które umożliwią skoordynowane działania, dzięki czemu Europa będzie lepiej przygotowana na ewentualne kryzysy gazowe – skomentował wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. Unii Energetycznej Maroš Šefčovič.

Natomiast unijny komisarz ds. klimatu i energii Miguel Arias Cañete zaznaczył, że dzięki umowie pomiędzy Parlamentem a Radą zrobiono kolejny duży krok naprzód w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego UE.- Nowe rozporządzenie otwiera drogę do lepszej koordynacji działań zmierzających do zapobiegania kryzysom gazowym, a przez regionalną współpracę i solidarność pozwoli na zapobieganie ich negatywnym skutkom- dodał Cañete.

– Przepisy te będą miały istotny wkład w nasze bezpieczeństwo energetyczne. Zmniejszą naszą zależność od zewnętrznych dostawców energii i pozwolą nam szybciej i skuteczniej radzić sobie z kryzysami dostaw gazu. Przyczynią się również do większego zaufania i solidarności, zarówno wewnątrz UE, jak i wobec partnerów ze Wspólnoty Energetycznej – Konrad Mizzi, minister w gabinecie premiera Malty.

Główne nowe elementy rozporządzenia

  • zacieśniona współpraca i koordynacja regionalna między grupami państw członkowskich dzielących wspólne ryzyko
  • obowiązkowe regionalne plany działań zapobiegawczych i plany na wypadek sytuacji nadzwyczajnej, jak również regionalne oceny ryzyka, które mają być opracowywane wspólnie przez wszystkie państwa członkowskie w ramach tej samej grupy ryzyka
  • mechanizm solidarności, który byłby stosowany obowiązkowo w razie ekstremalnego kryzysu
  • wzmożone monitorowanie postanowień umów na dostawy gazu
  • szczególne obowiązki państw członkowskich UE względem Wspólnoty Energetycznej, a także uprawnienia Komisji do koordynacji stosowania ram prawnych między UE a Wspólnotą Energetyczną.

W następstwie szeroko zakrojonych prac prowadzonych podczas prezydencji holenderskiej i słowackiej oraz czterech posiedzeń trójstronnych w czasie prezydencji maltańskiej osiągnięto porozumienie co do następujących głównych kwestii:

  • współpraca regionalna: będzie obejmować koncepcję korytarzy dostaw awaryjnych w ramach symulacji sporządzanych przez ENTSO gazu. Komisja udzieli wsparcia członkom grup ryzyka w przygotowaniu planów działań zapobiegawczych i planów na wypadek sytuacji nadzwyczajnej
  • solidarność: ten mechanizm będzie stosowany w ostateczności, czyli po wyczerpaniu wszelkich środków nadzwyczajnych, i będzie się wiązać z odpowiednią rekompensatą. Państwo członkowskie zwracające się o jego zastosowanie będzie mogło wybrać najkorzystniejszą ofertę spośród tych przedstawionych przez kilka państw członkowskich gotowych udzielić wsparcia. Wprowadza się pojęcie „odbiorców chronionych w ramach solidarności”
  • wymiana informacji: długoterminowe umowy gazowe, które odpowiadają za 28% rocznego zużycia gazu ziemnego, będą zgłaszane właściwemu organowi w danym państwie członkowskim. W przypadku umów komercyjnych przedstawiane będą tylko wybrane dane. Obowiązujące obecnie umowy zostaną zgłoszone w ciągu 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia. Jeżeli właściwy organ będzie miał wątpliwości co do skutków takiej umowy dla bezpieczeństwa dostaw gazu w danym państwie członkowskim i w regionie, powiadomi o tym Komisję
  • W przypadku najważniejszych umów na dostawy gazu, które mogą narazić na szwank bezpieczeństwo dostaw w państwie członkowskim, regionie lub w całej Unii, Komisja może zażądać od przedsiębiorstwa szczegółów umowy.

Co dalej?

Gdy tylko Coreper zatwierdzi porozumienie, jego przewodniczący prześle pismo do przewodniczącego Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE) w Parlamencie Europejskim.Poinformuje w nim, że jeżeli Parlament na sesji plenarnej przyjmie kompromisowy tekst w wersji zatwierdzonej przez Coreper, również Rada przyjmie go w pierwszym czytaniu bez poprawek.Akt ustawodawczy wejdzie w życie po publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Kontekst

W marcu 2015 r. Rada Europejska postanowiła zobowiązać UE do stworzenia unii energetycznej i zaapelowała między innymi o przyspieszenie prac nad infrastrukturalnymi projektami elektrycznymi i gazowymi, w tym połączeniami międzysystemowymi, w szczególności z regionami peryferyjnymi, w celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego i dobrze funkcjonującego wewnętrznego rynku energii.

  • 16 lutego 2016 r. Komisja przedstawiła wniosek, który miał zastąpić rozporządzenie Rady 994/2010.
  • 13 października 2016 r. Komisja ITRE w Parlamencie Europejskim poddała pod głosowanie swoje sprawozdanie wraz z mandatem negocjacyjnym PE.
  • 5 grudnia 2016 r. Rada ds. Energii przedstawiła odnośne wytyczne polityczne, co pozwoliło na rozpoczęcie negocjacji z Parlamentem.

 

Komisja Europejska/CIRE.pl/Rada Unii Europejskiej 

AKTUALIZACJA: godz.:15:07, 28.04.2017