Port Gdynia przeprowadzi rekordowy przeładunek oleju napędowego

27 października 2020, 07:15 Alert

Zbiornikowiec z Primorska dotarł do Portu Gdynia. Statek „Torm Loiuse” pływa pod duńską banderą, a jego nośność wynosi blisko 50 000 DWT. Jest to największy tego typu zbiornikowiec rozładowywany w tym roku w Gdyni.

Port Gdynia. Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A / port.gdynia.pl
Port Gdynia. Fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A / port.gdynia.pl

Rekord w Gdyni

„Torm Loiuse” mierzy 183 metry długości przy szerokości 32,5 metra, a aktualne zanurzenie w trakcie przybycia do Portu Gdynia wynosi 11,4 m. Tankowiec dostarczył 37 tys. ton oleju napędowego, który trafi do bazy paliw PERN w Dębogórzu.

Port Gdynia poinformował, że w bazie paliw w Dębogórzu trwa budowa dwóch nowych zbiorników po 32 tys. m sześc. Planowany termin zakończenia inwestycji to 31 marca 2021 roku. Po rozbudowie pojemność magazynowa bazy wzrośnie do prawie 260 tys. m sześc.

Zbiorniki w Dębogórzu to element drugiego etapu rozbudowy baz paliw w programie Megainwestycji PERN. Pierwszy etap obejmował wybudowanie czterech zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m sześc. Drugi etap, który jest obecnie realizowany, to dziewięć nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m sześc., również w bazach w Koluszkach, Boronowie, Rejowcu, Emilianowie i Małaszewiczach. Obecnie przygotowywany jest trzeci etap. Stopień jego realizacji będzie zależny od wzrostu konsumpcji paliw w kraju i zapotrzebowania na magazynowanie oraz obrót paliwami – czytamy w komunikacie portu.

Oprócz zadań związanych z rozbudową pojemności zbiornikowych, spółka przygotowuje się do realizacji wyczekiwanej przez klientów inwestycji dotyczącej rozbudowy kolejowej nalewni bramowej wraz z bocznicą kolejową. Pozwoli to na znaczne zwiększenie wydajności załadunków produktu na transport kolejowy.

Port Gdynia/Jędrzej Stachura

Spór o zanieczyszczoną ropę może skończyć się w sądzie