Polskie porty zwiększają możliwości przeładunkowe

26 stycznia 2018, 06:00 Alert
Magazyny ropy Fot. PERN
Magazyny ropy Fot. PERN

Port Gdynia zwiększa swoje możliwości przeładunkowe paliw płynnych. W połowie 2019 r. ma się zakończyć rozbudowa, m.in. o drugi nalewak, Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. W ubiegłym roku port zanotował 40-proc. wzrost przeładunku paliw.

Modernizacja

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller powiedział w czwartek PAP, że port chce zwiększyć potencjał przeładunkowy portu w zakresie ropy i produktów ropopochodnych. Chodzi o unowocześnienie instalacji do przeładunku paliw i zakup drugiego nalewaka wykorzystywanego przy przeładunku oraz przystosowanie stanowiska do obsługi większych jednostek. Poinformował, że „został zakończony” już projekt rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych.

Znajdujące się przy falochronie stanowisko obecnie wyposażone jest w jeden nalewak. Port na swojej stronie poinformował, że ZMPG zlecił już „dostawę i montaż drugiego nalewaka wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi”. Prezes wyjaśnił, że produkcja nalewaka na indywidualne zamówienie trwa ok. dziesięciu miesięcy. „Dokupienie drugiego nalewaka podniesie też bezpieczeństwo portu na wypadek awarii” – zaznaczył.

Po modernizacji stanowisko będzie mogło obsługiwać też większe jednostki bo planowana jest wymiana urządzeń cumowniczych i odbojowych. Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2019 roku. Koszt modernizacji stanowiska szacowany jest na ok. 11 mln zł. Przebudowana ma być też stała instalacja gaśnicza oraz wymienione istniejące działka gaśnicze. Port tłumaczy, że urządzenia gaśnicze są eksploatowane od ponad 40 lat. „Nowe, sterowane elektrycznie działka gaśnicze poprawią bezpieczeństwo prowadzenia akcji ratunkowych oraz poszerzenie obszaru stref gaszenia, co umożliwi np. obsługę szerszych tankowców” – tłumaczy firma.

„Nasze inwestycje wynikają z potrzeby zachowania przez port dobrej pozycji rynkowej oraz rozwoju naszych możliwości przeładunkowych” -przekonuje, cytowany na stronie, wiceprezes ZMPG, Grzegorz Dyrmo. „Dlatego też musimy stale inwestować i tworzyć taką infrastrukturę portową, która zaspokoi wymagania armatorów i poszczególnych terminali” – dodał.

Rekord przeładunku

Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych obsługuje Morski Terminal Masowy działający w porcie. Przy stanowisku przy falochronie obsługiwane są tankowce o długości do 210 m (min. długość statku 100 m) i zanurzeniu do 11 m.

W ubiegłym roku Port Gdynia przeładował rekordowe 21,2 mln ton ładunków, prawie o 9 procent więcej niż rok wcześniej. W porównaniu do 2016 r. zanotowano ponad 40 proc. wzrost przeładunków ropy i produktów ropopochodnych.

Również Szczecin i Świnoujście

Ponad półtora miliarda złotych zostanie przeznaczonych na rozbudowę portów Szczecina i Świnoujścia. Dzięki temu za pięć lat przeładują o 5 milionów ton towarów więcej niż obecnie.
Inwestycje w większości związane są z planowanym pogłębieniem toru wodnego do 12,5 metra – mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

– Dzięki pogłębieniu toru wodnego, do Szczecina będą mogły zawijać 40-tysięczniki i będą mogły być załadowane. Bo dzisiaj mamy sytuację taką, że statki po drodze się rozładowują, ponieważ ograniczenia toru wodnego powodują, że nie mogą one w pełni załadowane do naszego portu zawinąć – tłumaczy Woźniak-Lewandowska.

Przez pięć najbliższych lat na terenie portów powstanie m.in. nowy terminal na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie, a także nowe stanowisko do dystrybucji gazu skroplonego LNG w Świnoujściu.

Zarząd Morskich Portów zmodernizować chce także bazę promową. Powstaną tam m.in. nowe parkingi dla samochodów ciężarowych oraz baza dla transportu kolejowego.

[AKTUALIZACJA 26 stycznia 2018 godz. 11:00]

Polska Agencja Prasowa/Radio Szczecin