Wspieranie przechodzenia do gospodarki niskoemisyjnej w Polsce

19 listopada 2015, 09:30 Alert

(Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju)

Flaga Unii Europejskiej. Fot. Wikimedia Commons
Flaga Unii Europejskiej. Fot. Wikimedia Commons

Przejście na gospodarkę niskoemisyjną, 25-lecie inicjatywy INTERREG oraz zagadnienia uproszczeń w odniesieniu do funduszy europejskich – w tych sprawach przyjęto trzy konkluzje podczas drugiego dnia posiedzenia Rady ds. Ogólnych, które odbyło się 18 listopada br. w Brukseli.

Kraje członkowskie zgodziły się, że polityka spójności dzięki ukierunkowanym inwestycjom na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym w dużym stopniu przyczynia się do realizacji celów UE związanych z walką ze zmianą klimatu oraz ze wspieraniem przechodzenia do gospodarki niskoemisyjnej.Polska, zgodnie z celem unijnym, w latach 2014-2020 zamierza przeznaczyć na cele klimatyczne 20 proc. funduszy unijnych – według szacunków będzie to ok. 22,8 mld euro w ramach środków polityki spójności, instrumentu „Łącząc Europę” oraz funduszy rolnych i rybackich. Największy nacisk zostanie położony na działania związane z rozwojem transportu miejskiego oraz efektywności energetycznej budynków, jak również rozwojem ciepła systemowego, w tym wysokosprawnej kogeneracji, odnawialnymi źródłami energii oraz inteligentnymi sieciami energetycznymi. Zmiany klimatyczne stanowią wyzwanie globalne, dlatego też przeciwdziałanie im powinno stanowić wspólny cel dla wszystkich państw rozwiniętych.

25-lecie inicjatywy INTERREG: wkład funduszy strukturalnych we współpracę transgraniczną i międzynarodową

Są to pierwsze w historii konkluzje Rady dyskutowane na Radzie ds. Ogólnych, dotyczące programów europejskiej współpracy terytorialnej. Programy INTERREG w dłuższej perspektywie służą budowaniu więzi łączących społeczności przygraniczne poprzez wzrost liczby wspólnych inicjatyw w różnych dziedzinach – m.in. w zakresie ochrony środowiska, rozbudowy infrastruktury, ochrony i promocji dziedzictwa naturalnego i kulturowego.W celu zwiększenia roli i siły oddziaływania programów INTERREG, istotne jest podjęcie wysiłków zmierzających do przyjęcia możliwie elastycznych i nieskomplikowanych zasad realizacji programów. Dlatego też, w opinii Polski ważne jest włączenie kwestii uproszczeń systemu wdrażania programów INTERREG do prac Grupy Wysokiego Szczebla ds. Uproszczeń wdrażania funduszy europejskich.

Uproszczenia: priorytety i oczekiwania państw członkowskich w odniesieniu do funduszy strukturalnych i inwestycyjnych

Kwestia uproszczeń w procesie wdrażania środków unijnych jest niezwykle istotna z punktu widzenia Polski, będącej największym odbiorcą polityki spójności. Głównym adresatem procesu uproszczeń powinni być beneficjenci, gdyż to oni realizują projekty i od ich sprawności zależą w dużej mierze efekty polityki spójności.Uproszczenia przede wszystkim powinny być zastosowane w obszarach przewidzianych rozporządzeniem, w tym między innymi poprzez stosowanie formy kosztów uproszczonych czy też stawek zryczałtowanych dla projektów generujących dochód po zakończeniu.Konkluzje są dobrym wstępem do prac nad uproszczeniami z wykorzystaniem niedawno powołanej Grupy Wysokiego Szczebla ds. Uproszczeń oraz dyskusji nad polityką spójności po 2020 r.

Więcej informacji można znaleźć na stronie prezydencji luksemburskiej i na stronie Rady Unii Europejskiej.

Przed posiedzeniem Rady ds. Ogólnych odbyło się również spotkanie koordynacyjne w gronie państw Grupy Wyszehradzkiej.