Najważniejsze informacje dla biznesu

Sejm chce zwiększyć władzę premiera nad spółkami Skarbu Państwa

Sejm skierował w czwartek do dalszych prac w sejmowej komisji ds. Energii i Skarbu Państwa rządowy projekt nowelizacji ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada rozszerzenie kompetencji premiera w zarządzaniu spółkami Skarbu Państwa. Sejm nie zgodził się w czwartek, by projekt odrzucić w pierwszym czytaniu i zdecydował o skierowaniu go do dalszych prac w sejmowej komisji ds. Energii i Skarbu Państwa.

W środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw. W jego trakcie Platforma Obywatelska zgłosiła wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Podczas środowego pierwszego czytania projektu zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot wyjaśnił posłom, że projekt ma na celu wprowadzenie nowych regulacji oraz korektę niektórych rozwiązań ustawy z grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz ustaw zmienionych w styczniu 2017 r. w związku z reformą systemu zarządzania mieniem państwowym.

Jak wyjaśniał, wprowadzane zmiany pozwolą na usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiły się od czasu wejścia w życie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, doprecyzowanie niektórych jej przepisów oraz uzupełnienie o nowe rozwiązania, co pozwoli na uporządkowanie kompetencji i zadań organów administracji rządowej po wprowadzeniu reformy zarządzania mieniem państwowym w dniu 1 stycznia 2017 r. oraz uelastyczni stosowanie przepisów ustawy. „Jest to reforma tego systemu, który wprowadzono dwa lata temu. I reforma konieczna by poprawić efektywność funkcjonowania państwa w obszarze zarzadzania majątkiem państwowym” – mówił w środę Szrot. Dodał, że w jeśli chodzi o szczegółowe zmiany, jakie zapisano w projekcie przewiduje, to dotyczą trzech obszarów. „Pierwszym z nich są kompetencje Prezesa Rady Ministrów w zakresie nadzoru, a faktycznie rozszerzenie tych kompetencji” – tłumaczył.

W uzasadnieniu do projektu napisano, że najistotniejsze przyjęte rozwiązania dotyczą wzmocnienia, doprecyzowania i uzupełnienia kompetencji i zadań Prezesa Rady Ministrów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z projektem rozszerzony został – na wszystkie spółki z udziałem Skarbu Państwa – zakres kompetencji Prezesa Rady Ministrów dotyczących koordynowania wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w spółkach oraz zapewnienia jednolitego sposobu wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa.

Uprawnienie to, nie będzie jednak obejmowało wykonywania przez Pełnomocnika rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej uprawnień z akcji należących do Skarbu Państwa w stosunku do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego i operatora systemu przesyłowego gazowego oraz PERN. Projekt rozszerza zakres spraw, w których premier zatwierdza – w spółkach o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa – instrukcje do głosowania sporządzone przez podmiot uprawniony do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa lub państwową osobę prawną.

Obecny katalog – jak czytamy w uzasadnieniu – ma bardzo ograniczony zakres, gdyż obejmuje wyłącznie sprawy, o których mowa w art. 17 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, czyli wyrażanie zgody przez walne zgromadzenie na rozporządzanie, zbywanie i nabywanie określonych kategorii aktywów trwałych przez spółkę oraz wprowadzanie stosownych postanowień do statutów lub umów spółek, sprawy dotyczące ustalania zasad wynagradzania i powoływania członków zarządów i rad nadzorczych. Zgodnie z projektem instrukcja ma obejmować także kwestie związane z: podwyższeniem i obniżeniem kapitału zakładowego spółki, łączenia – fuzji spółek, podziału, przekształcania, rozwiązania spółki, wyłączenia prawa poboru akcji nowej emisji, zbycia, wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Drugi obszar, którego dotyczy nowelizacja, to kwestia powoływania organów nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa. Projekt zmienia przepisy dotyczące wymogów, jakie muszą spełniać osoby wskazane na członka organu nadzorczego przez podmiot uprawniony do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa lub państwową osobę prawną oraz przepisów dotyczących Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

Projekt noweli przewiduje utworzenie nowego państwowego funduszu celowego – Funduszu Inwestycji Kapitałowych – który ma zapewnić źródła finansowania na nabywanie i obejmowanie akcji lub udziałów spółek. Projekt przewiduje, że fundusz będzie zasilany m.in. wpłatami z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, 30 proc. każdej wypłaconej dywidendy, a także zaliczkami na poczet przewidywanej dywidendy z akcji należących do Skarbu Państwa. Zgodnie z projektem środki te staną się przychodami funduszu od stycznia 2020 r.

Polska Agencja Prasowa

Sejm skierował w czwartek do dalszych prac w sejmowej komisji ds. Energii i Skarbu Państwa rządowy projekt nowelizacji ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada rozszerzenie kompetencji premiera w zarządzaniu spółkami Skarbu Państwa. Sejm nie zgodził się w czwartek, by projekt odrzucić w pierwszym czytaniu i zdecydował o skierowaniu go do dalszych prac w sejmowej komisji ds. Energii i Skarbu Państwa.

W środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz niektórych innych ustaw. W jego trakcie Platforma Obywatelska zgłosiła wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Podczas środowego pierwszego czytania projektu zastępca szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Paweł Szrot wyjaśnił posłom, że projekt ma na celu wprowadzenie nowych regulacji oraz korektę niektórych rozwiązań ustawy z grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym oraz ustaw zmienionych w styczniu 2017 r. w związku z reformą systemu zarządzania mieniem państwowym.

Jak wyjaśniał, wprowadzane zmiany pozwolą na usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, które pojawiły się od czasu wejścia w życie ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, doprecyzowanie niektórych jej przepisów oraz uzupełnienie o nowe rozwiązania, co pozwoli na uporządkowanie kompetencji i zadań organów administracji rządowej po wprowadzeniu reformy zarządzania mieniem państwowym w dniu 1 stycznia 2017 r. oraz uelastyczni stosowanie przepisów ustawy. „Jest to reforma tego systemu, który wprowadzono dwa lata temu. I reforma konieczna by poprawić efektywność funkcjonowania państwa w obszarze zarzadzania majątkiem państwowym” – mówił w środę Szrot. Dodał, że w jeśli chodzi o szczegółowe zmiany, jakie zapisano w projekcie przewiduje, to dotyczą trzech obszarów. „Pierwszym z nich są kompetencje Prezesa Rady Ministrów w zakresie nadzoru, a faktycznie rozszerzenie tych kompetencji” – tłumaczył.

W uzasadnieniu do projektu napisano, że najistotniejsze przyjęte rozwiązania dotyczą wzmocnienia, doprecyzowania i uzupełnienia kompetencji i zadań Prezesa Rady Ministrów w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z projektem rozszerzony został – na wszystkie spółki z udziałem Skarbu Państwa – zakres kompetencji Prezesa Rady Ministrów dotyczących koordynowania wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w spółkach oraz zapewnienia jednolitego sposobu wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa.

Uprawnienie to, nie będzie jednak obejmowało wykonywania przez Pełnomocnika rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej uprawnień z akcji należących do Skarbu Państwa w stosunku do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego i operatora systemu przesyłowego gazowego oraz PERN. Projekt rozszerza zakres spraw, w których premier zatwierdza – w spółkach o istotnym znaczeniu dla gospodarki państwa – instrukcje do głosowania sporządzone przez podmiot uprawniony do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa lub państwową osobę prawną.

Obecny katalog – jak czytamy w uzasadnieniu – ma bardzo ograniczony zakres, gdyż obejmuje wyłącznie sprawy, o których mowa w art. 17 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, czyli wyrażanie zgody przez walne zgromadzenie na rozporządzanie, zbywanie i nabywanie określonych kategorii aktywów trwałych przez spółkę oraz wprowadzanie stosownych postanowień do statutów lub umów spółek, sprawy dotyczące ustalania zasad wynagradzania i powoływania członków zarządów i rad nadzorczych. Zgodnie z projektem instrukcja ma obejmować także kwestie związane z: podwyższeniem i obniżeniem kapitału zakładowego spółki, łączenia – fuzji spółek, podziału, przekształcania, rozwiązania spółki, wyłączenia prawa poboru akcji nowej emisji, zbycia, wydzierżawienia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Drugi obszar, którego dotyczy nowelizacja, to kwestia powoływania organów nadzorczych w spółkach Skarbu Państwa. Projekt zmienia przepisy dotyczące wymogów, jakie muszą spełniać osoby wskazane na członka organu nadzorczego przez podmiot uprawniony do wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa lub państwową osobę prawną oraz przepisów dotyczących Rady do spraw spółek z udziałem Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych.

Projekt noweli przewiduje utworzenie nowego państwowego funduszu celowego – Funduszu Inwestycji Kapitałowych – który ma zapewnić źródła finansowania na nabywanie i obejmowanie akcji lub udziałów spółek. Projekt przewiduje, że fundusz będzie zasilany m.in. wpłatami z zysku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, 30 proc. każdej wypłaconej dywidendy, a także zaliczkami na poczet przewidywanej dywidendy z akcji należących do Skarbu Państwa. Zgodnie z projektem środki te staną się przychodami funduszu od stycznia 2020 r.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły