Prezes Duonu: Chcemy podbić polski rynek gazem ze Świnoujścia i od Gazpromu (ROZMOWA)

30 listopada 2015, 07:46 Energetyka

ROZMOWA

Terminal LNG w Świnoujściu, jeden ze zbiorników. Fot. PLNG

Firma Duon rzuca wyzwanie rywalom na polskim rynku gazu. W tym celu chce posłużyć się importem LNG przez terminal w Świnoujściu, ale także z Rosji.

BiznesAlert.pl: Jak ocenia Pan rozwój handlu LNG w działalności Duonu? 

Mariusz Caliński, Prezes Grupy Duon: O kilku lat sprzedaż LNG pozostaje najbardziej perspektywicznym kierunkiem rozwoju DUON w segmencie infrastruktury. Mamy obecnie 19 instalacji regazyfikacji LNG zarówno dedykowanych klientom przemysłowym, jak i całym gminom, które nie mają dostępu do gazu sieciowego, co zapewnia nam pozycję lidera na rynku małotonażowego LNG w Polsce z udziałem około 80% w sprzedaży. Dzięki rosnącemu zapotrzebowaniu na LNG, w ostatnich latach rozwinęliśmy istotnie specjalistyczną flotę transportową do przewozu skroplonego gazu ziemnego, która świadczy usługi nie tylko na rzecz Grupy DUON, ale także stron trzecich. Dysponujemy w tej chwili 19 kriogenicznymi cysternami, a więc największą flotą w Polsce, a także wielu krajach ościennych.

Jakie są Państwa plany w tym zakresie? 

Przede wszystkim chcemy inwestować w kolejne instalacje regazyfikacji LNG dedykowane klientom przemysłowym. Na początku 2016 r. uruchomimy dwie nowe stacje w Rogowcu i Lipsku, z których przewidujemy nową sprzedaż rzędu 4 mln m3, co będzie stanowić wzrost o około 10% względem bieżącego roku. Poza tym planujemy rozwijać sprzedaż LNG w obecnie obsługiwanych lokalizacjach oraz wejście w segment LNG jako paliwa do napędu pojazdów użytkowych – autobusów, śmieciarek, samochodów dostawczych.

Jakimi szlakami sprowadzają i będą Państwo sprowadzać gaz? Kto jest dostawcą? Czy chodzi tylko o umowy spotowe? 

Obecnie sprowadzamy gaz z trzech kierunków – polskich instalacji skraplania LNG należących do grupy PGNIG, z rosyjskich instalacji skraplania należących do Grupy Gazpromu i z terminali LNG w Europie zachodniej, gdzie dostawcami są duże międzynarodowe koncerny energetyczne. Dostawy realizujemy w większości na podstawie kontraktów krótko- i średnioterminowych. Strukturę dostaw LNG będziemy dostosowywać na bieżąco do aktualnej sytuacji cenowej, dostępności produktu w poszczególnych źródłach oraz lokalizacji naszych klientów.

Jakie możliwości da Państwu uruchomienie terminala w Świnoujściu i czy są już jakieś ustalenia na ten temat?

Ze względu na utrzymujące się niskie ceny ropy i gazu ziemnego, LNG staje się paliwem coraz bardziej atrakcyjnym cenowo. Presję cenową powinna w dalszym stopniu zwiększać rosnąca podaż LNG na rynku w Polsce w wyniku otwarcia terminalu w Świnoujściu, a także nowych mocy produkcyjnych LNG w Obwodzie Kaliningradzkim i terminalu w Kłajpedzie. Tendencję tę będziemy obserwować też na rynku europejskim w wyniku napływu LNG z nowopowstających źródeł m.in. w USA i Australii. Dlatego liczymy na to, że z czasem będzie można w polskim terminalu nabyć LNG po atrakcyjnych cenach, ale w tej chwili za wcześnie na konkretne ustalenia.

W jaki sposób zamierzają Państwo zwiększać swój udział na rynku gazu, jakie segmenty Państwa najbardziej interesują?

W okresie najbliższych kilku lat najszybszy rozwój będzie następował w segmencie sprzedaży gazu poprzez infrastrukturę stron trzecich (TPA), ponieważ proces pozyskiwania klientów TPA trwa krócej niż pozyskiwanie klientów, który mieliby korzystać z naszej infrastruktury m.in. ze względu na czas wymagany do przeprowadzenia inwestycji infrastrukturalnych. W obszarze gazu TPA najbardziej atrakcyjny jest dla nas segment klientów biznesowych o rocznej konsumpcji gazu niższej niż 25 mln m3 i zakładamy że do 2020 r. nasz udział w tym rynku wzrośnie do 10% z roczną sprzedażą na poziomie 5 TWh. Ponadto w ostatnim czasie rozpoczęliśmy kampanie produktową dedykowaną do gospodarstw domowych, którą zdecydowaliśmy się wzmocnić akcją medialną. Jesteśmy przekonani że nasza oferta Dual Fuel może dostarczyć istotnych oszczędności gospodarstwom domowym gdzie gaz wykorzystywany jest do celów grzewczych. Z naszego punktu widzenia specyfika poboru gazu przez takich klientów jest podobna do małych firm, czyli naszego strategicznego segmentu. Dodatkowo kampanie tą traktujemy jako zdobywania doświadczeń i przygotowanie do działania w warunkach kiedy już zostanie złagodzony reżim taryfowy także w tym segmencie.

W obszarze sprzedaży gazu przez własną infrastrukturę chcemy zainwestować około 90 mln zł w ciągu 5 najbliższych lat, z czego większość w infrastrukturę opartą o LNG. W tym segmencie działamy w oparciu o bezpośrednie działania naszych przedstawicieli handlowych, a najbardziej interesujący są dla nas klienci biznesowi o rocznym zużyciu od kilkuset do kilku milionów m3 gazu rocznie. Do 2020 r. zakładamy wzrost sprzedaży gazu przez nasze sieci oraz w formie skroplonej o 50%, tj. do 120 mln m3.

Rozmawiał Wojciech Jakóbik