Gazprom kolejny raz planuje ubezpieczyć Akademika Czerskiego

11 maja 2020, 14:00 Alert

Gazprom po raz kolejny czeka na oferty ubezpieczenia prac modernizacyjnych, które mają zostać wykonane na Akademiku Czerskim. 

Akademik Czerski
Akademik Czerski na redzie portu Królewiec fot. TASS

Wybór oferty

Piątego maja zostało opublikowane wezwanie do składania ofert przez podmioty zainteresowane ubezpieczeniem prac modernizacyjnych, które mają zostać przeprowadzone na pokładzie statku Akademik Czerski. Termin składania ofert został ustalony na 14 maja. Rozstrzygnięcie i wybór najkorzystniejszej oferty ma nastąpić 20 maja.

Wartość kontraktu została oszacowana na 3,213 mln rubli (430 tys. dolarów). Ubezpieczenie ma obejmować przygotowanie statku, prace modernizacyjne oraz testy wyposażenia. Przetarg pierwotnie został ogłoszony 29 stycznia 2020 roku. Wybór wykonawcy był kilkukrotnie przekładany.

W połowie kwietnia Gazprom zakończył przyjmowanie ofert wyceny wartości statków należących do Gazprom Fłotu. Taka wycena jest konieczna do przeprowadzenia procedury ubezpieczenia mienia.

Prace modyfikacyjne Nord Stream 2?

Ubezpieczenie Akademika Czerskiego jest związane z koniecznością zrealizowania prac modyfikacyjnych, które mają dostosować statek do budowy gazociągów o odpowiednich parametrach. Według oficjalnej dokumentacji przetargowej, do której dotarł BiznesAlert.pl, pod koniec grudnia został ogłoszony przetarg na przeprowadzenie rzeczonych prac stoczniowych. Ostatecznie wykonawca został wybrany siódmego lutego, dwa dni przed wyruszeniem Akademika Czerskiego w rejs na Morze Bałtyckie. Koszt prac został oszacowany na 875 mld rubli (111 mln dolarów).

Według specyfikacji technicznej, prace mają polegać na przygotowaniu wyposażenia statku do układania gazociągów Kirińskoje i Jużno-Kirińskoje. Maksymalna średnica rur opisana w przedmiocie zamówień została określona na 32 cale, podczas gdy Nord Stream 2 jest rurociągiem składającym się z elementów o średnicy 48 cali. Nie wiadomo czy Akademik Czerski rzeczywiście ma możliwość zrealizowania tej inwestycji bez uprzedniego przygotowania technicznego. Ten statek nigdy wcześniej nie prowadził podmorskich prac o takiej skali.

Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Rosyjska specjalna operacja informacyjna z Nord Stream 2 w tle