Rosyjski gigant wyprzedaje flotę zbiornikowców przez sankcje Zachodu

6 maja 2022, 07:15 Alert

Rosyjski państwowy gigant żeglugowy planuje sprzedać jedną trzecią swojej floty przez sankcje zachodnie związane z podmiotami finansowymi. 

Zbiornikowiec klasy VLCC Svet należący do Sovcomfłot fot. Alexandr Barashkin
Zbiornikowiec klasy VLCC Svet należący do Sovcomfłot fot. Alexandr Barashkin

Sovcomfłot rozmawia z klientami z Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Chin na temat sprzedaży ponad 40 tankowców ze swojej 120 jednostkowej floty. Powodem są sankcje nałożone przez Unię Europejską i Wielką Brytanię na instytucje finansowe, nakazujące zerwanie z rosyjskimi państwowymi koncernami wszelkich więzów handlowych.

Do 15 maja kredytobiorcy nakazali spłatę całości niespłaconych jeszcze zobowiązań, m.in. rosyjskiej firmie działającej w morskiej branży transportowej. Aby temu sprostać, Sovcomfłot zdecydował się na spieniężenie części swoich aktywów i uregulowania zobowiązań kredytowych przed czasem. Do tej pory firma sprzedała osiem jednostek, z których cztery trafiły do spółki Koban Shipping z siedzibą w Dubaju.

Nie jest znany obecny dług firmy wobec zachodnich instytucji finansowych, ale ostatnie dane pokazywały, że Sovcomfłot posiada zobowiązania sięgające 2,1 mld dolarów składających się z pozycji krótko i długoterminowych.

– Wszystkie banki i czarterujący mają czas do 15 maja, aby faktycznie wypowiedzieć umowy, co oznacza, że ​​Sovcomflot ma bardzo krótkie okno na spłatę pożyczek i realistycznie jest tylko jeden sposób, w jaki może to zrobić, a jest nim sprzedaż statków – powiedział anonimowo jeden z pracowników branży finansowej.

Informator dodał, że proces negocjacji z Sovcomfłotem przebiega bardzo – sprawnie i profesjonalnie – co pokazuje, że w kierownictwie spółki jest nadzieja na powrót do dobrych relacji biznesowych w przyszłości. Podejście to jest inne niż w przypadku branży lotniczej. Po inwazji Rosji na Ukrainę, Rosja przejęła ponad 400 statków będących wyczarterowanych za granicą. Według Fitch Ratings, w wyniku batalii prawnej firmy leasingowe zgłaszają roszczenia, które mogą osiągnąć 10 miliardów dolarów.

Unia Europejska pracuje nad kolejnym, szóstym pakietem sankcji wobec Rosji, który zakłada m.in. wprowadzenie restrykcji na handel i ubezpieczenie statków świadczących usługi przewozu rosyjskiej ropy.

Lloyd List/Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Embargo na ropę rosyjską będzie niczym uderzenie jądrowe