Najważniejsze informacje dla biznesu

Rząd zapowiada kontynuację programu Mój Elektryk

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie przestaje szukać środków na zwiększenie budżetu programu Mój Elektryk. W ostatnich tygodniach został wstrzymany nabór wniosków o dotacje do opłat w umowach leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Fundusz chce jak najszybciej go przywrócić. Być może uda się to zrobić w styczniu 2025 roku.

NFOŚiGW przypomina, że trwa nabór wniosków w ramach programu Mój Elektryk o dofinansowanie w formie zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne. Czasowo został wstrzymany nabór wniosków o dotacje do opłat w umowach leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dokłada wszelkich starań, aby ten nabór wniosków jak najszybciej przywrócić – czytamy w komunikacie.

Nabory wniosków w programie odbywają się w trybie ciągłym w latach 2021-2025 lub do wyczerpania środków przeznaczonych na poszczególne nabory. Całkowity budżet programu wynosi 960 mln zł, z czego na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych przeznaczono w programie 660 mln zł. Pozostałe środki przeznaczono na dotacje do zakupu pojazdów przez osoby fizyczne (100 mln zł) oraz przez przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne (200 mln zł).

Fundusz zawiesił nabór na ten cel z początkiem września 2024 roku z uwagi na wyczerpanie środków na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Wstrzymanie naboru wniosków przez NFOŚiGW oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) nastąpiło z różnymi datami, co wynika z procedur udzielania dofinansowania. Data pierwszego września 2024 roku została podana przez NFOŚiGW po analizie dostępności środków w ramach programu Mój Elektryk i dotyczy możliwości składania wystąpień przez BOŚ o udostępnienie środków przez NFOŚiGW na udzielanie dofinasowania. Data 26 sierpnia 2024 roku, ogłoszona przez BOŚ Bank, jest datą graniczną dla leasingodawców przyjmujących wnioski o dofinansowanie od leasingobiorców, natomiast ocenie podlegały tylko wnioski o dopłaty prawidłowo i kompletnie wypełnione i przekazane do BOŚ Banku do 23 sierpnia 2024 roku (do końca dnia) – wyjaśnia NFOŚiGW.

NFOŚiGW podkreśla, że wraz z ministerstwem klimatu i środowiska intensywnie pracuje nad pozyskaniem środków na zwiększenie budżetu programu z dotychczasowego źródła, którym jest Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), a także ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Według planów, wznowienie naboru ma nastąpić w styczniu 2025 roku. Od 2021 roku NFOŚiGW dofinansował w ramach programu ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet wykorzystany w tym okresie to 960 mln zł.

NFOŚiGW / Jędrzej Stachura

Mój Elektryk wyczerpał środki. Nabór wniosków o leasing został wstrzymany

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie przestaje szukać środków na zwiększenie budżetu programu Mój Elektryk. W ostatnich tygodniach został wstrzymany nabór wniosków o dotacje do opłat w umowach leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Fundusz chce jak najszybciej go przywrócić. Być może uda się to zrobić w styczniu 2025 roku.

NFOŚiGW przypomina, że trwa nabór wniosków w ramach programu Mój Elektryk o dofinansowanie w formie zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne. Czasowo został wstrzymany nabór wniosków o dotacje do opłat w umowach leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dokłada wszelkich starań, aby ten nabór wniosków jak najszybciej przywrócić – czytamy w komunikacie.

Nabory wniosków w programie odbywają się w trybie ciągłym w latach 2021-2025 lub do wyczerpania środków przeznaczonych na poszczególne nabory. Całkowity budżet programu wynosi 960 mln zł, z czego na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych przeznaczono w programie 660 mln zł. Pozostałe środki przeznaczono na dotacje do zakupu pojazdów przez osoby fizyczne (100 mln zł) oraz przez przedsiębiorców i podmioty inne niż osoby fizyczne (200 mln zł).

Fundusz zawiesił nabór na ten cel z początkiem września 2024 roku z uwagi na wyczerpanie środków na dotacje do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Wstrzymanie naboru wniosków przez NFOŚiGW oraz Bank Ochrony Środowiska (BOŚ) nastąpiło z różnymi datami, co wynika z procedur udzielania dofinansowania. Data pierwszego września 2024 roku została podana przez NFOŚiGW po analizie dostępności środków w ramach programu Mój Elektryk i dotyczy możliwości składania wystąpień przez BOŚ o udostępnienie środków przez NFOŚiGW na udzielanie dofinasowania. Data 26 sierpnia 2024 roku, ogłoszona przez BOŚ Bank, jest datą graniczną dla leasingodawców przyjmujących wnioski o dofinansowanie od leasingobiorców, natomiast ocenie podlegały tylko wnioski o dopłaty prawidłowo i kompletnie wypełnione i przekazane do BOŚ Banku do 23 sierpnia 2024 roku (do końca dnia) – wyjaśnia NFOŚiGW.

NFOŚiGW podkreśla, że wraz z ministerstwem klimatu i środowiska intensywnie pracuje nad pozyskaniem środków na zwiększenie budżetu programu z dotychczasowego źródła, którym jest Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT), a także ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Według planów, wznowienie naboru ma nastąpić w styczniu 2025 roku. Od 2021 roku NFOŚiGW dofinansował w ramach programu ok. 25 tys. pojazdów elektrycznych. Łączny budżet wykorzystany w tym okresie to 960 mln zł.

NFOŚiGW / Jędrzej Stachura

Mój Elektryk wyczerpał środki. Nabór wniosków o leasing został wstrzymany

Najnowsze artykuły